10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Arno

Mac Pro 5.1 herstart na ontwaken sluimerstand

Ik gebruik een Mac Pro 5.1 (2009 model met 6-core CPU) als werkpaard voor mijn fotografie. Om een 5k scherm aan te kunnen sturen heb ik GTX 980 grafische kaart en dat werkt prima. Behalve wanneer de computer in sluimerstand gaat en ik hem daarna wil ontwaken. Dan schakelt ‘ie aan, blijft het scherm zwart en gaat ‘ie na een seconde of 10 ongevraagd herstarten. Het lijkt aan de GTX te liggen, want als ik die eruit haal en er het standaard GT 120 kaartje instop werkt het ineens wél prima. Trekt de GTX misschien te veel stroom waardoor ‘ie herstart, en is hier iets op te verzinnen?

Hopelijk heeft iemand van jullie de gouden tip.

Bijdrager
    Arno

Ohja, ik draai 10.11.6 El Capitan

Bijdrager
    Dieter_31

Welke GTX 980 heb je? De standaard 4 gb of Ti? Het kan zijn dat je de hertz zult moeten anders instellen voor je beeldscherm

Bijdrager
    Arno

Ik heb de standaard 4gb versie. Native frequency van de monitor (Dell UP2715k) is 60hz. Zou dat ermee te maken kunnen hebben denk je?

Bijdrager
    Dieter_31

Ik zou eens op 50 hertz eens zetten of je mac niet in sluimerstand laten gaan

Bijdrager
    Arno

Enig idee waar ik die frequentie in kan stellen?:-| Ik gebruik SwitchResX om ‘m in HiDPI mode te krijgen, maar hij blijft op 60Hz staan.

Niet in sluimerstand zetten is wat ik nu dus al deed (en ’s avonds gewoon helemaal uit), maar da’s natuurlijk niet het antwoord dat ik zoek.

Bijdrager
    Griffendahl

Wat voor GTX 980 zit er exact in?

Heb je een Mac Edition of is die geflasht voor Mac, of juist niet?

Bijdrager
    Arno

Het is een originele uitvoering, nieuw uit de verpakking. Dus ook niet geflasht voor Mac (heb dan ook geen boot screen, niet dat ik die mis overigens).

Bijdrager
    Dieter_31

Welke GPU had je daarvoor?

Bijdrager
    snipper

Volgens de specificaties op de site van GeForce vraagt een GTX 980 maximaal 165 Watt en wordt een voeding van 500 Watt aangeraden. Dat zou dus geen enkel probleem moeten zijn voor een Mac Pro 5,1 aangezien die 300 Watt beschikbaar heeft voor de (gezamelijke) PCI Express kaarten (tenzij je meerdere zware PCI kaarten geïnstalleerd hebt) en een voeding van 980 Watt heeft.

60 Hz lijkt me ook het probleem niet. Zelfs bescheiden kaartjes van € 50 à € 75 met een GT 710 of 730 halen probleemloos UHD @60Hz.

De Mac Pro 5,1 werd gemaakt van 2010 ~ 2013 als ik het wel heb en je machine zou dus 4 tot 7 jaar oud moeten zijn. Dan is het niet uitgesloten dat de voeding niet meer goed is, maar het kan net zo goed zijn dat er iets met de kaart is. Mooiste zou zijn als je de kaart in een vergelijkbare machine kan testen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.