13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    RobMaas

Mac Pro 4k/raw

Mac Pro 2013
    3.5 6-core Intel Xeon E5
    16GB DDR (uitbreidbaar tot 64gb)
    Firepro D300 Dual 2gb
    512GB SSD
    w/ Apple Thunderbolt 27″ Display

Vraagje, kan ik op dit systeem tot 4K en misschien raw video werken met Creative Cloud software? Oftewel, soepele workflows, zonder problemen met renderen en editing.

Hoe vergelijken jullie dit systeem met de nieuwe iMac 5K (behalve het beeldscherm)?

Thnx!

Bijdrager
    Usain

Toevallig gisteren deze vergelijking gekeken.

De bizarre verschillen tussen FCPX en PP is wel schokkend.

Bijdrager
    Demon Hunter

Wat voor 4K materiaal? Ik werk hier op een 12 core, 64gb ram, 2x D700 Mac Pro met 6K raw RED Dragon materiaal. Dat is voor editing wel te doen, maar voor (heftige) compositing werk ik met ProRes proxies.

Bijdrager
    KarelWillem

Final Cut Pro met 64 GB 4K materiaal is zelfs voor mijn i5 Hackintosh, met onboard video en 8 GB intern, geen enkel probleem.

Bij zaken als video-stabilization ga je wel vanzelfsprekend merken dat je geen videokaart hebt.

Het lijkt me dat jouw systeem dan ook weinig moeite zal hebben met wat je wilt.

Bijdrager
    RobMaas

4k ProRes 4444 hooguit. Werkt al een jaar lang met deze Mac Pro, maar nog tot 2k ProRes 4444, zonder probleem. Verder zal ik wellicht uitbreiden naar incidenteel compositing, stabilisaties, tracing, maar heel beperkt vooralsnog. Ik neem aan dat de 5K iMac daar meer problemen mee krijgt. Achter gezien beter de vram D500 kaart 2x3gb kunnen aanschaffen sowieso. Die is niet vervangbaar toch?

Bijdrager
    Soulshaker

De imac werkt nog met een hdd , fusion welliswaar maar als de cache in de fusion drive boven het ssd gedeelte komt , zakt de snelheid in elkaar , 1 tb fusion drive heeft nu nog maar 24gb ssd

Dus moet je al met interne of externe ssd’s aan de slag gaan

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  Soulshaker.

Bijdrager
    Demon Hunter

4K ProRes 4444 is geen probleem, maar dat is dan ook geen raw materiaal. Twijfel of KarelWillem die Hackintosch 4K raw voedt, of 4K Prores of een andere hoge birrate content, dat gaat ie niet trekken hoor;) Die iMac 5k zal ook geen probleem hebben met dat Prores materiaal.

Bijdrager
    RobMaas

We editen nooit met raw eigenlijk.

Bijdrager
    Afroman
    Demon op 22 oktober 2015

4K ProRes 4444 is geen probleem, maar dat is dan ook geen raw materiaal. Twijfel of KarelWillem die Hackintosch 4K raw voedt, of 4K Prores of een andere hoge birrate content, dat gaat ie niet trekken hoor;) Die iMac 5k zal ook geen probleem hebben met dat Prores materiaal.

Sowieso niet. Ik had al moeite met editten op mijn MacBook met ruw 4K footage van een Sony FS7. Althans het ging wel maar gaat echt niet zo makkelijk als gecomprimeerd materiaal.

Bijdrager
    Demon Hunter

We hebben op werk 10 maxed out Mac Pro’s en 5 maxed out iMac 5k’s. Die editen dag in dag uit ProRes HD proxies van raw Red Dragon, Alexa en Sony F55 materiaal, uiteraard zonder probleem. Daarnaast voor compositing 4k ProRes 4444 materiaal of raw materiaal, ook zonder problemen op beide machines. Raw is zwaarder natuurlijk, maar voor alleen wat editing en eventueel simpele compositing werkt het prima, mede dankzij de goede GPU ondersteuning in Adobe pakketten. Ik heb net een 9 maanden lang zwaar compositing project afgerond die volledig in 4k is gedaan, met heel veel zware lagen in AE, zonder problemen op de Mac Pro. Wat was je schijf set-up Afro? Dat scheelt wel een boel qua performance.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  Demon Hunter.

Bijdrager
    Afroman

Je hebt gelijk. We hebben het op een Windows geformatteerde USB 3 disk gedaan. (Want het moest ook nog eens opgestuurd worden naar Wenen en dat waren Windows computers). Op de studio hebben we allemaal zwaar verouderde hardware. En voor een klant moesten we in 4K filmen. Dus ik had mijn MacBook ter beschikking gesteld. Thuis gaat het veel sneller(want ik heb een Thunderbolt disk). Maar ik werk dan enkel met FullHD bestanden, of 720P(voor slomo’s). En dat zijn movs.

Maar toch ben ik er nog steeds van overtuigd dat als je echt met RAW footage werkt dat je beter niet op je hardware kunt besparen. Het zal waarschijnlijk ook op wat “zwakkere” hardware werken, maar zal nooit zo fijn zijn als dat je net dat extra geld in een GPU hebt gestopt.

Bijdrager
    Demon Hunter

Je kan je Macbook natuurlijk niet vergelijken met een MacPro of een flinke iMac;) Voor de zaken die Rob met de computer wil gaan doen lijkt mij een mid-end Mac Pro of een flink upgegrade iMac 5k een goede keuze qua prijs/performance. Beide Macs kunnen boven genoemde zaken prima aan.

Het is trouwens wel goed voor de performance om taken los op aparte schijven te hebben. Een SSD voor OS en apps, een SSD of snelle RAID als scratch disc en een snelle RAID voor media storage.

Bijdrager
    KarelWillem

…Twijfel of KarelWillem die Hackintosch 4K raw voedt…

Jawel joh, want ik film alles met een 6K Red* Dragon natuurlijk.

Nee.8-)

*Heel veel goede series zijn hiermee gefilmd:
    http://www.red.com/shot-on-red/television

en films natuurlijk:
    http://www.red.com/shot-on-red

Wat gelijk mooi samenvat, waarom we dat 4K wat enthousiaster mogen omarmen.:)

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  KarelWillem.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.