17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    wil51

Mac Pro 2013 start traag op

Maandag is de nieuwe Mac Pro afgeleverd. HD oude Mac gekopieerd naar de nieuwe Mac door leverancier. Volgende dag wil ik Mac opstarten en dat duurt 3,5 minuut. Dat is niet normaal. Mag de leverancier dus weer terugkomen. Of heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn. Als het iets simpels is kan ik het misschien zelf oplossen.

Bijdrager
    SunKeeper

Wat gebeurt er met een schone (of originele) installatie?

Het is over het algemeen wel van belang om dit te testen zodra je iets nieuws binnen hebt. In dit geval heb je namelijk geen idee of het er al was bij aflevering of dat het komt door de data die je er zelf op hebt gezet.

Bijdrager
    ozzie X

Is spotlight wellicht aan het indexeren? Wat gebeurt er bij een tweede herstart. Blijft dit zo lang duren?

Bijdrager
    Buzz

99.99% kans dat dit is ontstaan bij het overzetten van de data van de oude Mac. Slordig van de leverancier dat dit niet gecontroleerd is. Je zou zelf je Startup Items kunnen controleren, in System Preferences er voor zorgen dat je de juiste Startup Disk hebt geselecteerd, kijken of etrecheck iets raars aangeeft, etc.

Bijdrager
    MacModus

Misschien even opstarten via de installatie DVD/ USB etc.
    En even het schijfhulpprogramma starten en je opstart schijf / ssd de schijfbevoegdheden laten herstellen.
    Vaak scheelt dat aardig wat in opstarttijd.

(kan zijn dat rechten niet helemaal goed zijn gegaan met de kopieer actie!!)

Bijdrager
    wil51

Schijfhulp had ik al gedaan en die gaf heel wat fouten aan in ibooks en itunes. Programma’s die ik niet gebruik. Vandaag vrij morgen kijken of leverancier al gereageerd heeft.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Welk deel van het opstarten gaat traag? Het grijze of het blauwe scherm?
    Is het traag bij het laatste dan heeft dit te maken met de onderdelen die mee opstarten en die staan in je account in je log-in lijst. Dus als ook die zijn teruggezet vanaf de oude Mac en die oude Mac had een andere OS versie dan de nieuwe dan is het heel goed mogelijk dat één van je log-in onderdelen de boosdoener is.

Het zou namelijk niet traag mogen gaan bij het grijze scherm op een gloednieuwe Mac. Zeker niet als datgene wat teruggezet is alleen je data is en niet ook nog eens het (oude) OS zelf want ik neem aan dat het OS het originele is en dat de leverancier alleen je data dus je bibliotheekmap heeft teruggezet. En daarvan begint het inladen na het opstarten van het OS en dat is dus als het scherm blauw wordt. Daarom zal het herstellen van de schijfbevoegdheden ook niet helpen omdat die op een origineel nauwelijks gebruikt OS al goed staan.

De vele ‘fouten’ die je vaak ziet staan na een herstel van de bevoegdheden (en waarvan je haast alles kunt negeren) hebben geen invloed op het opstarten tenzij de fout betrekking heeft op een systeem bestand. Maar zoals gezegd: De kans dat dit op een pas gebruikt OS al verkeerd staat is heel klein.

Bijdrager
    Buzz

Bevoegdheden herstellen heeft inderdaad al sinds Mac OS X 10.3 tot 10.5 steeds minder nut gekregen. Als er nu bij de controle afwijkingen worden gevonden hebben die al geen invloed meer op de werking van je systeem. Het was destijds een mechanisme om problemen met software installaties te ondervangen die nu OS X volwassen is geworden niet meer voorkomen. Het zou me niks verbazen als deze mogelijkheid in een volgende versie van Disk Utility verdwijnt.

Bijdrager
    TBITW

HD oude Mac gekopieerd naar de nieuwe Mac door leverancier.

Ik zou sowieso een schone installatie uitvoeren! Je kan dan via migratie de bestanden van de oude mac Importeren.

Dit kan echt veel uitmaken. Bij mijn jaarlijkse herinstallatie wordt mijn Mac zo’n 20% sneller (gebaseerd op geekbenchmarks voor en na).

Bijdrager
    Buzz
    TBITW op 14 mei 2014

Ik zou sowieso een schone installatie uitvoeren! Je kan dan via migratie de bestanden van de oude mac Importeren.

Je mag toch hopen dat de leverancier dat precies op die manier heeft gedaan.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een ‘jaarlijkse herinstallatie’?
    Totaal niet nodig tenzij je allerlei crap software gaat gebruiken. Ik heb hier een iMac staan sinds juli 2009. Staat 24/7 aan. Nog nooit geherinstalleerd en ook nog nooit een Kernel Panic gehad. Wel wat kleine kuren, maar niks dat niet verholpen kon worden door een herstart. En mijn Geekbench score zit zelfs nog een beetje hoger dan degene die ik tegenkom van mijn iMac.

En ga maar na: doe je dit geregeld om een lekker gevoel te hebben, je komt dan toch steeds weer op het zelfde uit namelijk dat na het terugzetten je Geekbench score kennelijk steeds weer een beetje zakt.

Bijdrager
    MrBelloNLD

opstarten met shift “veilige modus” zou ook kunnen helpen,
    controleer de smart-status van de interne (boot) disk (ook een nieuwe kan kapot)

@hendrik: gebeurt niet vaak, maar ‘k denk dat “mits” in je post “tenzij” had moeten zijn..:-) of ik begrijp je verkeerd..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

:angel:

Bijdrager
    wil51

Alles nagekeken en geen fouten gevonden. Ook de diagnostische info van Apple gedraaid en er zijn geen hardware problemen. Verwachte ik ook niet. In veilige mode opstarten duurt net zo lang. Ik krijg dus een wit scherm met Apple logo en draaiende cirkel waar ik 3,5 minuut tegenaan zit te kijken. Dan komt het login scherm waar ik mijn wachtwoord moet invoeren en dan gaat inloggen supersnel en werkt de Mac normaal.

Maandag komt de leverancier om het op te lossen.

Bijdrager
    Buzz

Opstarten in veilige modus hoort altijd juist veel langzamer te gaan dan normaal: http://support.apple.com/kb/TS1884

De keer er op normaal opstarten zou dan juist weer sneller kunnen gaan, omdat de disk check en het verwijderen van caches mogelijke problemen kan hebben opgelost.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Globaal bestaat het opstarten uit de POST (Power On Self Test) gevolgd door het opstartgeluid bij een positief resultaat.
    Daarna is het scherm grijs en wordt het BootROM programma gestart en tevens wordt de status van de aangesloten devices gecontroleerd.
    Is dit OK dan wordt je opstartschijf geselecteerd (staat in het PRAM/NVRAM geheugen) door het BootROM programma en wordt vanaf die schijf het BootX programma gestart dat de eerst stap is van het feitelijke opstarten van het systeem.
    Op dat moment verschijnt het Apple logo. De draaiende cirkel symboliseert het inlezen van het systeem en dus lijkt het er op dat daar iets mis gaat en in een soort tijdelijke ‘loop’ terechtkomt. Het heeft dus niets met je account c.q. thuismap te maken want die wordt pas gestart als het scherm blauw wordt. (Eerst de Finder met je desktop en daarna de overige log-in onderdelen)

Vermoedelijk is dan ook een herinstal met behoud van je data de enige oplossing. Misschien helpt het al om de combo update er overheen te zetten, maar aangezien die leverancier verantwoordelijk kan zijn voor je probleem moet je dat maar aan hun overlaten.

Bijdrager
    wil51

Probleem door leverancier opgelost. In de map launchdeamons en launchagent zaten bestanden van oude software die probleem veroorzaakte. Na verwijderen van deze bestanden start de Mac Pro nu wel razend snel op.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.