9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Geitekaas

Mac Pro 2009 Windows & PCI en andere vragen

Mensen,

Ik zit met een paar eigenaardige problemen. En daarvoor moet ik eerst een kleine uitleg geven. Sorry voor de langdradigheid.

Ik heb mijn cMP 2009 4.1 > 5.1 behoorlijk gepimpt in het afgelopen anderhalf jaar.

•12 x Dual Core processoren geupgrade naar 2 x 3.33

•Geheugen is nu 48 GB 1333

•WiFi en Bluetooth upgrade gedaan

•USB 3.0 x 4 PCI kaart

•GTX 680 geflashte videokaart 2GB uitvoering

•High Sierra (Mojave is buggy ondanks de driverhack) was eerst via een OWC Accelsior S met een Samsung EVO 850 SSD geïnstalleerd.

•Nu is High Sierra op een Lycom 129A met een Samsung M.2 970 Pro SSD geïnstalleerd.

•3 extra HDD’s zitten in de normale bays.

•Bluetooth Magic Mouse 2, keyboard met numeriek deel.

•Mac wordt op een Plasma TV gebruikt.

•Geluid gaat via Chord 2Qute voor HD geluidweergave. (ik ben een halve audiofiel)

Omdat ik op de nieuwe kaart HS heb staan, leek het mij een goed idee om de overgebleven EVO 850 te bevuilen met Windows (7). Af en toe gebruik ik Windows voor een spelletje of andere dingen die niet op Mac te krijgen zijn.

Windows herkent geen externe/PCI kaart met SSD’s. In Mac heb ik met Lilu.kext de M.2 SSD schijf als intern herkenbaar gemaakt. Maar in Windows kan dat natuurlijk niet. Dus Bootcamp werkt helaas niet.

Ik heb de EVO 850 dan maar zonder de Accelsiorkaart in de DVD branderruimte gezet, op de extra SATA aansluiting. Een beetje zonde, want hij haalt niet de PCI-snelheid, maar het werkt wel perfect. Ik heb ook de Bootcamp drivers geïnstalleerd.

Nu de problemen.

Uiteraard de Magic Mouse 2. Ik heb een rechtermuisknop, maar kan niet scrollen. Het is een klein vervelend iets, maar ik weiger om daarvoor iedere maand een vast bedrag uit te geven aan Magic Mouse Utilities. Of ik koop software, of niet. Een abonnement vind ik geen optie. Gierig he? Tja. Volgens mij moet er een andere optie zijn. Zoniet, dan koop ik een goedkoop muisje alleen voor Windows erbij.

Veel belangrijker vind ik de volgende problemen. Ik wil Windows op een PCI kaart hebben. Kan dit?

Andere vraag: ik heb ooit Bootrunner 1 gehad. Versie 2 en 3 zeggen dat je de Parallels Virtuele Machines kunt gebruiken. Ik heb al e-mailcontact gehad met de makers van Bootrunner, maar echt hele duidelijke antwoorden krijg ik niet. Begrijp ik het nou goed dat je Bootrunner kunt gebruiken om met een Virtuele Machine te restarten? Dus: net alsof het een aparte schijf is?

(Ik ben een geregistreerde gebruiker van de laatste Parallels versie en heb een gekochte Win7 & Win10 versie)

Ik heb dit in het Engels gevraagd, en zij zeggen dat het kan. Maar ik krijg het niet aan de slag. Ik kom niet voorbij de Commandregel. Ik snap dat gewoon niet. Daar ontbreekt het mij aan kennis. Ik kan als jullie dat willen de e-mailwisseling laten zien, want misschien begrijp ik hun antwoord wel verkeerd.

Een ander probleem, of ik nu wel of niet Bootrunner kan gebruiken met Parallels of gewoon via System Preferences/Startup Disk de Windows schijf (die ik voor het gemak Bootcamp heb genoemd, maar het is de aparte SSD via SATA) opstart, ik kom niet meer terug via Windows ‘restart in OS X’.

Immers, Windows kan mijn Mac partitie op de Lycom PCI kaart niet herkennen. Dat betekent dat ik iedere keer als ik terug wil naar Mac vanuit Windows, mijn bedraad toetsenbord moet aansluiten om via opstarten met de Alt-toets de Mac partitie te kiezen. Want ook hier geldt: het Bluetooth toetsenbord kan niet worden aangesproken in Bootscreen.

Dus een heel verhaal. Nog even samengevat:

1. Als ik in Windows zit en ik wil terug naar High Sierra, hoe doe ik dat zonder mijn bedrade toetsenbord aan te sluiten?

2. Is er een mogelijkheid (eenmalige aankoop) om met de Magic Mouse 2 te scrollen in Windows 7?

3. Kan ik een Windowspartitie op een PCI-kaart geïnstalleerd krijgen?

4. Weet iemand of en hoe Bootrunner in staat is om mijn geïnstalleerde VM van Parallels (14) te gebruiken als opstartschijf (en dus niet virtueel)?

Ik hoop dat iemand antwoord op deze vragen heeft en dat iedereen die dezelfde problemen heeft hier ook mee geholpen is. Via MacRumours ben ik al tot heel wat oplossingen gekomen in het verleden, maar dit is erg lastig om in het Engels uit te leggen.

Dank alvast aan eenieder die de moeite neemt.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Koop gewoon een Windows PC, alle problemen opgelost…

Bijdrager
    Geitekaas

Verander je naam in TrolTrolTrol en delete je abbo hier, ook veel problemen opgelost…

Mijn hemel zeg.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Geitekaas, ik draai geen bootcamp, maar heb wel zo’n mac Pro 4,1 > 5,1 als jij. Wel single 6 core 3,33Ghz en ook een OWC Accelsior S kaart met Samsung EVO 850. Deze heeft altijd perfect gewerkt met High Sierra in combinatie met een nVidia 980. Sedert enkele weken draai ik Mojave met een Radeon 580. In het begin waren er enkele problemen maar nu lijkt, na op schonen van het systeem (verwijderen van incompatible extensies) het systeem toch redelijk stabiel. Alleen ben ik nog wat wantrouwig tegenover APFS. Ik draai Windows 10 via Parallels 14 dat een downgrade blijkt te zijn tegenover Parallels 11 omdat er minder cores en minder geheugen ondersteund worden. Op je vragen kan ik je jammer genoeg niet helpen.

Bijdrager
    Geitekaas

Hé Mac Hammer,

Dank je voor het antwoord. Mojave vond ik toch te instabiel. Op Netflix, Youtube en spelletjes zaten er constant glitches in het geluid en beeld. En het was een schone installatie 10.14.4. Dat ligt aan de GTX 680 of liever het gebrek aan drivers.

Zonder deze draad te vervuilen, vraag ik me toch af wat je bedoelt met Parallels. Ik heb bijna alle versies gewoon nog liggen hier en beweer jij nu dat het beter is om versie 11 te gebruiken omdat die sneller is?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Parallels 11 ondersteunt op jouw Mac 12 cores en zeker 32 GB RAM. Parallels 14 slechts 4 cores en 8 GB RAM, tenminste de standaardversie.

Onder High Sierra zouden bepaalde functies van Parallels 11 volgens hun website misschien niet volledig werken. Ik heb daar geen zicht op. Ik kon in elk geval mijn virtual machines, die ik vroeger had aangemaakt, draaien.

PS. Met mijn Radeon 580 heb ik geen last van glitches in YouTube.

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou een nieuwe computer adviseren als ik lees wat je allemaal wilt doen. En aangezien je spelletjes wilt spelen + driver issues hebt > Windows computer.

Je kunt wel 500GB RAM in dit systeem prikken maar het enige dat zoiets uitricht is dat je jezelf een schouderklopje mag geven dat je dit type RAM nog ergens hebt weten te vinden. Je computer wordt er echt geen dag gelukkiger.

Bijdrager
    Tegenwind

Wat betreft driver issues, heb je het wel eens overwogen Windows 10 een kans te geven? Windows 7 stamt namelijk, net als je Mac Pro, uit 2009.
    In de tussentijd is er op Windows-gebied qua ondersteuning van drivers heel wat veranderd, en heb je kans dat zaken als PCI-schijven wél out-of-the-box worden herkend.

Ik weet namelijk nog wel met Windows 7 op m’n MacBook Pro uit 2012, dat ik absoluut bootcamp moest installeren, anders had je echt alleen de meest basic functionaliteit met VGA-resolutie en geen werkende poorten. Met Windows 10 daarentegen werkte vrijwel alles direct (of werd automatisch geïnstalleerd met Windows Update) en was bootcamp vooral handig om de functietoetsen en beperkte multitouch-gestures aan de praat te krijgen.

Verder, de Samsung 850 EVO is misschien wel een M.2 schijf, alleen maakt deze gebruik van het SATA-protocol. Je doorvoersnelheid hiermee blijft dus gelijk, of je het nou op een SATA-poort of PCI-E aansluit.

Wat betreft virtuele machines, je kunt wél je bootcamp partitie instellen als bron voor een virtuele machine, en deze dus ook gebruiken wanneer je macOS hebt opgestart. Alles wat je hierin wijzigt gebeurt dan dus echt in je Windows installatie en is dus ook zichtbaar als je je Mac weer ‘native’ herstart naar Windows. Parallels Desktop biedt hier sowieso opties voor, alternatieve virtualisatieprogramma’s wellicht ook.

Normaal gesproken bestaat een virtuele machine echter uit een virtueel schijfbestand waar alles in wordt bewaard, en wat configuratiebestandjes wat dan mooi wordt verpakt in een mapje met een ‘.pvm’ extensie, waardoor het één bestand lijkt. Zaken zoals bootloaders e.d. die een EFI systeem nodig heeft om een besturingssysteem op te kunnen starten zitten dus verstopt op een plek die dit systeem nooit zal kunnen benaderen.

Voor BootRunner was het even zoeken om erachter te komen wat dit nou precies doet. Van hoe ik het begrijp installeert dit dus een soort overlay voor het loginvenster, waaruit je direct andere geïnstalleerde besturingssystemen kunt starten. Een beetje zoals wanneer je naar ‘Systeemvoorkeuren’-> ‘Opstartschijf’ gaat, maar dan gelijk op het inlogvenster.
    Het heeft ook de mogelijkheid virtuele machines te starten, alleen moet je dan ook een commando-regel opgeven waarmee deze, in macOS dus, virtueel opstart.
    Waarschijnlijk in een nieuwe gebruikerssessie zonder bekende macOS-gebruikerselementen zodat het net lijkt alsof het native draait..

Hopelijk heb je iets aan dit relaas, en mocht je een stukje documentatie hebben van de ontwikkelaar van BootRunner wat misschien toch anders zegt dan ben ik wel benieuwd!

Bijdrager
    Geitekaas

Hé Tegenwind, en ook Mac Hammer,

Allereerst dank voor jullie serieuze reacties. Vooral Tegenwind, je hebt echt de moeite genomen. Ik heb een paar kleine tussenantwoorden. De 850 EVO is een SATA SSD. Ik heb een 970 Pro M.2 op een PCI-kaartje voor Mac en op de oude 850 SATA staat nu Windows…. 10. Inderdaad. Het viel mij ook op dat 7 veel problemen gaf met compatibiliteit. Nu heb ik 10 en met alle ingrepen (kext en brigadier en installeren van Bootcamp 6.1 drivers van de iMac Pro) heb ik een prima werkende versie van Windows 10 met Bootcamp restart-mogelijkheden. Ik kan mijn Mac schijven gewoon zien en ik heb een werkende Magic Mouse 2. Met gestures notabene.

De reden waarom ik mijn Accelsior S PCI-kaart wil gebruiken, is omdat hij gewoon sneller is met de 850 EVO dan puur op SATA. Nu werkt Windows snel genoeg, ik klaag niet, maar voor mij is het vaak een puzzel. Ik heb destijds de MacPro voor heel weinig en standaard gekocht en alle uitbreidingen en upgrades zelf gedaan en uitgezocht. Ik vind dat leuk. Maar vergeet niet, ik heb mijn Mac voor dagelijks gebruik nodig, en 1 of 2 programma’s draai ik graag in Windows.

Erg fijn dat je hebt uitgezocht wat Bootrunner nu eigenlijk doet met virtuele machines. Ik kwam er maar niet achter. Ik begrijp dus dat die extra mogelijkheid die Bootrunner biedt, een soort tussenvorm is van native in Windows starten en in Mac OS met Parallels een VM te starten. Maar ik ga ervan uit (dit is een aanname) dat dit niet een snelheidswinst zal opleveren, want uiteindelijk haalt Parallels zijn ‘voeding’ uit het Mac OS. Dus dat draait gewoon mee. Denk je ook niet? Ik kan het een keer proberen, maar de laatste 2 keer dat ik Bootrunner heb geprobeerd, heb ik in Safe Mode van alles moeten herstellen omdat ik niet meer in mijn Mac kwam. Dus ik ben een beetje huiverig. Gewoon via System Preferences Startup Disk en in Windows Restart in Windows werkt ook prima.

Ik hoop dat ik op een of andere manier de SATA SSD op de Accelsior S (of een ander merk) kan prikken. Ik heb één vrij PCI-slot en die schreeuwt om gebruikt te worden:-)

Alvast dank en mocht je nog een geweldig idee hebben om dat voor elkaar te krijgen, ik hoor het graag.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.