12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Boekenwurm

Mac Pro 2009 nog steeds zinvol?

Wat ik mij afvraag in hoeverre is een investering en eventuele upgrade van een Mac Pro 2009 prijstechnisch nog interessant en wat kun je hier nog mee? Kan een Macbook, een Imac of zelfs een Mac mini al tegenwoordig niet net zoveel of zelfs meer dan een dergelijke Mac Pro?

Geblokkeerd
    Carp

De Mac Pro’s 2009 en 2010 zijn erg geschikt voor upgraden.

Voor deze modellen staan diverse 6-core CPU’s klaar, tot 12x 3,46Ghz.
    Na een firmware upgrade word max 128Gb – 1333 Mhz RAM herkend.
    Dezelfde flashSSD (Samsungs XP941 en SM951) die in de MacBooks worden gebruikt, passen middels een PCIe-M.2 kaartje.
    En dan natuurlijk een GPU upgrade, de keuze is groot en bied je meer keuze dan Apple bied middels de Prullenbak.
    Ik heb zelf een 2Gb Geforce GTX 680, maar er zijn opties t/m een 12 Gb GTX Titan-X !
    Final Cut werkt met OpenCl, veel Adobe apps werken met CUDA…de GTX ondersteund beide.

Hier de vele opties op een rij.

Why the Mac Pro 5,1 is the best system for Creative Professionals: Internal expandability and unparalleled workstation customisation

Bijdrager
    computer space

Kan prima. Vooral de 2006 moet je vanaf blijven.

Geblokkeerd
    Carp

Je moet als leek idd goed opletten, er zijn dwazen die een MP 1.1 aanbieden voor €950.
    Vaak geen typevermelding en een aankoopdatum die het echte modeljaar moet verdoezelen.
    Heb zo’n fantast vanmorgen nog daarover bericht, hopelijk trapt niemand erin, ik vind het tegen oplichting aanzitten.

Vind alleen de Mac pro 4.1 en de 5.1 geschikt, ook de early 2008 is te oud.

Bijdrager
    Dieter_31

Ik heb mijn mac pro 2009 aangekocht voor 800 € plus kosten samen gerekend voor 400 €.
    Dat houd in SSD plus een bay voorin waar de SSD ingaan. De grafische kaart plus het geheugen.
    Dan heb ik er nu een 6core inzetten allemaal voor de prijs van 400 €. Je kan gerust een goed monitor aanschaffen.
    De 4.1 modellen kan je gemakkelijk naar 5.1 door een firmware update te doen. De kast inhoud blijft dezelfde voor modellen van 2009 en 2010.
    De 5K modellen van de imac toffe bolides maar de mac pro vind de ware bolides waar je kan upgraden tot waar je wilt. het vervangen kost je bijna niks als je het zelf allemaal kan.

Dat is een beetje mijn mening, vragen mag je altijd stellen.

Geblokkeerd
    Carp

De 3.1 is echt end of life nu, daar zou ik geen investering meer in doen.
    Je kunt m hooguit upgraden naar 3.2 Ghz, met een goede GPU gaat ie best nog wel even mee, maar als je er een gaat kopen zou ik echt voor de 4.1 of 5.1 gaan.

Bijdrager
    Dieter_31

Ik zou niet aanraden want je kan er wel een andere videocard insteken, geheugen maar je kan niet upgraden zoals de 4.1

Geblokkeerd
    Carp

Je moet het zelf weten, we zeggen allebei niet doen en dan begin je met een heel verhaal.
    Staat er duidelijk genoeg.

Bijdrager
    Soulshaker

Zelf sinds kort ook in het bezit van een 2009 mac pro (4.1) . Komt in de plek van een mac mini , die had ik voor een tijd maar miste nog steeds de uitbreidbaarheid en het was nogal een boeltje met al die externe schijven. Ik was ook niet echt onder de indruk van de HD4000 die er inzat.

Dus staat er hier sinds recent de Mac pro met de 2.66ghz quad core , gescoord voor een 420 euro, met 7GB ram.
    Een goede prijs voor dit model. De mac mini gaat in de verkoop , en met wat geluk word het een kostenloze switch.

Verder upgraden is niet zo moeilijk , momenteel zit de ssd van mijn mac mini er al in , netjes onder de optical drive (aan sata II snelheid , maar is snel genoeg voor mij) . Ook al mijn HDD’s . Andere upgrades volgen nog (ram , gpu , usb 3.0) , waarvan de gpu de kostelijkste zal zijn.

Ik raad je echter ook aan om minstens een 4.1 model of nieuwer te scoren. Die zijn nog mee met de tijd , en krijgen ook nog el capitan bij de volgende release .

De mac pro 1.1 en 2.1 zijn al redelijk oude beestjes . Nog zeker niet onbruikbaar , maar naar de toekomst toe ben je beter met een nieuwere af.

Geblokkeerd
    Carp
    Boekenwurm op 06 september 2015

dan blaast die “ouwe” mac pro uit 2008 de Macbook nog steeds volledig uit zijn kast. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. .

Het is wel appels met citroenen vergelijken ben ik bang, want in algemeen gebruik zal die Retina toch echt een stuk vlotter aanvoelen!
    Pas bij echt multi core gebruik, veel open apps, en renderen onder Final Cut Pro, zal de Mac Pro ineens een andere kant laten zien.

Ik wilde duidelijk ook niet teveel moeite meer doen voor de 3.1, de mijne heb ik in t voorjaar verkocht.
    De 4.1 8-core die ik nu heb is nu al 2x zo snel als de oude 3.1 Quad en kan nogmaals verdubbelen met upgrades.

Daarom ook het advies meteen voor een 4.1 te gaan, dan ben je weer voor jaren klaar.

Geblokkeerd
    Carp

Het enige punt dat nog onduidelijk is voor je, zal zijn hoe de een zich tov de ander gedraagt!?

Bedenk dan dat de MacBook, de Mini en de iMac gebruik maken van een GPU die onderdeel is van de CPU, waar je al snel tegen de grens zult aanlopen.
    Er zijn MB en iMac modellen, uiteraard een stuk duurder, met een tweede GPU.

Bedenk daarbij dan ook of het 13″ cq 15″ Retina scherm bij bewerken voor jou voldoende is, ik vind beeldbewerking op een laptop zowieso niks, het veel te kleine beeldscherm en kalibreren valt ook niet mee, serieuze bewerkers zetten er altijd een goed scherm naast, minstens 27″.

Bijdrager
    HenryMacPro

Mijn Mac Pro 1.1, in 2006 aangeschaft, voldoet nog steeds aan mijn eisen.:-D
    Nu is ie wel het laatste jaar behoorlijk ge-upgrade (dual 3 GHz quadcore, 32 G Ram, nieuwe videokaart, SSD bootdisk) en voorlopig haalt die de 10 dienstjaren nog wel.
    Heb wel even getwijfeld om te switchen naar een nieuwer model (3.1 / 5.1) maar uiteindelijk niet gedaan.
    “Baal” er alleen van dat Apple hem kwa OS niet meer ondersteunt en ik wat meer moeite moet doen om kwa OS met de tijd mee te gaan….

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.