7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Pro Bart

Mac Pro 2006 overclocken

Hallo iedereen, fijn dat julie dit lezen
    ik heb een vraag: kan ik een mac pro (1,1)
    overclocken? is dit verstandig? of moet je het allemaal wel willen?
    dat is mijn vraag alvast bedankt!

Bijdrager
    iMad

tijd vooruit zetten;!

Bijdrager
    SunKeeper

:lol:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Nee, dat moet je niet willen dat overclocken. Dat is typisch iets uit de PC wereld waar men dan gaat klagen over loszittende CPU’s en vreemde artifacts. Er zijn hele PC communities waarin men elkaar de loef af probeert te steken door een zo hoog mogelijke overclocking en tegelijkertijd een stabiel systeem te maken. Een ‘bezigheid’ die onder Mac gebruikers nooit zo gewild is geweest en dat zegt eigenlijk genoeg.

Veel mensen denken dat overclocken altijd een snellere computer oplevert, maar dat is zelden waar. In ieder geval is de winst in de praktijk marginaal. Zo maakt een hogere frequentie van de CPU weinig uit als er een taak wordt gedaan die toch al weinig van de CPU vergde of als b.v. de GPU niet is ‘overclocked’ om b.v. een 3D spel sneller te maken. De benchmark voor de CPU wordt weliswaar hoger, maar niet van de andere componenten zoals de databus of het RAM en die kunnen dan als een flessenhals gaan werken. Bovendien wordt het zaakje minder stabiel en stijgt de latency factor. Het enige wat gegarandeerd ‘omhoog’ gaat is het energie verbruik en de temperatuur en als deze temperatuur niet snel genoeg afgevoerd kan worden beïnvloed dat o.a. de levensduur van overige componenten.

Wat vooral zelfbouwers doen is een ‘trage’ (en dus goedkopere) CPU kopen en dan deze overclocken om zo een sneller systeem te krijgen. Het gevaar van bovengenoemde nadelen is dan minder dan wanneer je een CPU gaat overclocken die al tegen de bovengrens van die product-lijn aan zit.

Bijdrager
    belfortmac

Kijk, dit is nog eens heldere uitleg!
    Heb je meer aan dan een smiley.

Moderator
    Night

Hierop aansluitend is nog te zeggen dat Macs vooral snelheid putten uit voldoende RAM geheugen. Ik weet niet hoeveel geheugen je MacPro nu heeft en waar je hem vooral voor gebruikt, maar tussen de 16 en 32 GB RAM geheugen levert een supersnelle machine op ten opzichte van de standaard 4 GB…

Bijdrager
    SunKeeper
    daalhofmac op 26 januari 2014

Kijk, dit is nog eens heldere uitleg!
    Heb je meer aan dan een smiley.

Hierbij de toelichting van mijn reactie, dit topic heeft een eervolle vermelding gekregen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.