9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    iHam

Mac pro 2006 nog interessant?

Hallo

Ben nieuw op het forum en zou graag willen weten wat je nu nog aan een Mac pro uit 2006 hebt en wat je ermee kan doen.
    De oude pc valt uiteen van ouderdom en slijtage(2005). Na jaren van trouwe dienst hebben anderen nu ook ingezien dat
    Apple wel erg goed werkt. Aangezien het een pr? is om in de computer het een en het ander te kunnen veranderen viel het oog meteen op een Mac pro. Maar ik kom er niet meer uit. Kan zo’n oude Mac nog mee met de hedendaagse applicaties zoals mail, internet en iwork toepassingen?
    Of moet ik toch op zoek naar iets anders. En oh ja, kan ik er snow Leopard op zetten?

Alvast bedankt.
    Groeten, iHam.

Bijdrager
    G-Force

Een Mac Pro uit 2006 kan prima meekomen met de apps die jij noemt. Snow Leopard kan er op, Lion ook zonder problemen. Bedenk je wel dat ddr2 fb-dimm geheugen vandaag de dag behoorlijk aan de prijs is (mocht je dat nog willen uitbreiden) en dat de prestaties van de cpu’s inmiddels wel achterlopen op die een gemiddelde iMac vandaag de dag.

Zwaardere taken kunnen ze echter wel prima aan, enkel mogelijk wat trager dan bijv. een iMac die je vandaag uit een winkel zou halen.

Ik heb dit model ook overwogen maar ik vond ze wel behoorlijk prijzig op de tweedehands markt gezien hun leeftijd, vandaar dat ik wat meer heb bijgelegd voor een nieuwer model.

Bijdrager
    iHam

Bedankt, ik heb gekeken en zag dat extra geheugen erg duur is. Ik moet er wel bij zeggen dat er meerdere vensters van deze programma’s zullen worden geopend, reken maar in de tientallen. Gebruikt dit op deze machine erg veel ram en processorkracht? Ben nog best bereid wat ervoor te betalen.

Maar, omdat deze qua aanschaf en uitbreiding erg duur zijn, wat zou dan een betere optie zijn. Eentje uit 2008 of een heel ander soort Mac zoals een iMac of een MacBook met scherm.

Groeten, iHam

Bijdrager
    Hansi2124

Als je binnenin een Mac dingen wilt veranderen, is een Mac Pro de enige optie. Andere Macs beperken zich tot aanpassingen van RAM, hd en schrijfeenheid.
    Sleutelen aan computers is dan ook meestal niet de reden waar je een Mac voor wilt nemen.:wink:

Bijdrager
    G-Force

Ik had voor mezelf bepaald dat het minimaal een Mac Pro uit 2008 (model 3,1) moest worden, niet zozeer omdat deze technisch beter zijn maar omdat deze een EFI64 hebben in plaats van een EFI32 firmware. Dat gaf me toch een wat beter gevoel, voor hetzelfde geld sluit Apple bij de volgende release van OS X alle EFI32 Macs uit, je weet het nooit met Apple.

De taken die jij gaat doen moeten met voldoende RAM overigens wel prima te doen zijn op een Mac Pro uit 2006, ik zou zelf liever naar eentje zoeken van minimaal 2008. Deze taken kun je ook wel doen op een iMac/Mac mini etc. maar dan mis je wel de uitbreidbaarheid natuurlijk.

Bijdrager
    klonic

Als je echt perse aan je computer wilt kunnen sleutelen en je een beperkt budget hebt, kan je ook naar een Hackintosh pc kijken: dat is dus een normale (windows) PC met alleen die hardware waar Apple mee overweg kan. Vervolgens (na het bouwen) kan je redelijk eenvoudig OS X erop zetten.

Ik wilde het ook op de Dell Mini 10 van mijn vriendin doen (die Dell is een uitermate geschikte netbook om te hackintoshen), maar dat is er niet meer van gekomen.

Bijdrager
    App-ie

Een H*ckint0sh is per definitie een knutsel PC. Voor je überhaupt toekomt aan mailen en surfen ben je waarschijnlijk al na heel veel geknutsel een paar kernel panics verder. Daarom kun je ook maar beter een kant en klare mac kopen. Waarschijnlijk hebben de meesten hier op OMT dat ook trouwens.

Een tweedehands Mac Pro is helemaal niet verkeerd, maar ik zou als ik in jouw schoenen stond ook niet verder terugkijken dan 2 of 3 jaar oud.

Bijdrager
    RobApple

@iHam

Ik zou gaan voor een Mac Pro 2009 “Nehalem” 4-Core of 8-Core.
    Is echt een grote stap voorwaarts.
    Geheugen is goedkoper en stuk sneller dan 667MHz of 800 MHz:
    PC3-8500-DDR3-1066MHz-UDIMM-ECC-240pin.
    De videokaart is sneller en beter. NVIDIA GeForce GT 120 met 512 MB GDDR3.

De Mac Pro 2008 gebruikt 800MHz geheugen, is een goede machine, maar is nou niet een enorme stap voorwaarts in vergelijking tot Mac Pro 2006 met 667MHz geheugenmodules.

Mac Pro MB871 – MacPro4,1 – A1289 – Intel Xeon W3520 “Nehalem” Quad-Core/2.66GHz
    1 processor – introductiedatum: 03.03.2009 – einddatum: 27.07.2010
    Mac Pro – CTO – MacPro4,1 – A1289 – Intel Xeon W3540 “Nehalem” Quad-Core/2.93GHz
    Mac Pro – CTO – MacPro4,1 – A1289 – Intel Xeon W3580 “Nehalem” Quad-Core/3.33GHz
    Mac Pro MB535 – MacPro4,1 – A1289 – Intel Xeon E5520 “Nehalem” 8-Core/2.26GHz
    2 processors – introductiedatum: 03.03.2009 – einddatum: 27.07.2010
    Mac Pro CTO – MacPro4,1 – A1289 – Intel Xeon X5550 “Nehalem” 8-Core/2.66GHz
    Mac Pro CTO – MacPro4,1 – A1289 – Intel Xeon X5570 “Nehalem” 8-Core/2.93GHz

Bijdrager
    iHam

Hartelijk bedankt voor al jullie hulp.
    De kennis van het verleden ontbreekt mij.

Ik heb begrepen dat de Mac pro uit 2006 erg duur is, ik heb op internet vernomen dat een procédé rul rade mogelijk was. Maar ik vraag mij af of het wel slim is om met zo’n gevoelig onderdeel te klooien. Of zie ik dat nou helemaal verkeerd.

Maar om verder te gaan, een Mac pro uit 2008 of 2009 zou een betere optie zijn. De prijs is gemiddeld twee keer zo hoog als die van de Mac pro uit 2006. Maar hoeveel meer performance krijg ik dan eigenlijk? Ik ben niet zo thuis in maatstaven(benchmarks). Welk ander product buiten de Mac pro om is net zo krachtig en slim?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.