20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    BHokk

Mac pro 1.1 vs Macbook pro retina

Hey Guys,

Zouden jullie mij kunnen helpen? Dat zou erg fijn zijn.

Ik ben bezig met het opzetten van een thuis studio. Ik merk dat ik de laatste tijd tegen een limiet aan loop met pro tools op mijn macbook pro. Ik krijg veel CPU waarschuwingen. Door deze meldingen kom ik niet in een goede werkflow terecht. Dus wil ik kijken naar iets anders. Een macbook is natuurlijk niet gemaakt voor het zware audio werk.

Mijn vraag is: Is een Mac Pro 1.1 een snellere computer dan mijn macbook retina? Of ga ik er niet op vooruit maar op achteruit?

De computer moet zwaarder werk kunnen hebben.

Ik kan van iemand een mac pro over kopen voor €250,-.

Het gaat om de volgende kast:
    Mac pro uit 2006
    Processor: 2 x 2.66 GHz
    geheugen: 12 GB

ik zou er eventueel SSD in kunnen laten zetten. Dat zou hem al sneller kunnen maken.

Ik weet dat deze kast niet met mavericks gaat werken. Ik ga Pro tools 10 draaien dus snowleopard voldoet prima;) En wil hem alleen gebruiken voor audio bewerking niet verbinden met internet etc.

mijn huidige laptop is een:

Macbook retina met SSD uit 2013
    Processor: 2.4 GHz Intel core i5
    geheugen: 8GB 1600 MHz DDR3

Dus ga ik er op voor uit of is deze computer echt te oud?

Alvast bedankt

Groetjes Bryan

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  BHokk.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Je gaat er behoorlijk op achteruit met die Mac Pro. Pas vanaf de 2008 modellen lopen ze qua rekenkracht gelijk aan je MacBook Pro. Je kan dus beter naar een nieuwere machine kijken.

Bijdrager
    BHokk

Bedankt voor je reactie.

Om welke modellen gaat het dan precies? met welke processors etc. Kan ik me daar verder in verdiepen

Bijdrager
    FloorvN

@ Bhokk,

mocht je wat techniser zijn, kan je de Xeon Cpu’s vervangen en upgraden naar veel snellere quadcore varianten..
    Tevens kan je eenvoudig de nieuwste OSX versies uitstekend draaien op de oudere macpro1,1 en 2,1, welke officeel niet verder kunnen dan OSX Lion 10.7.5 !

een van die tools die je hiervoor gratis kunt gebruiken om bijv. Mountain lion yosemite op zo’n macpro te draaien, kun je het beste de volgende software gebruiken : http://oemden.com/sixty-four-on-thirty-two-sfott/

Bijdrager
    TheBigZ

Multicore is het verschil nog niet eens zo groot.

Mac Pro 2006: http://browser.primatelabs.com/geekbench3/search?q=5150
    MBP Late 2013: http://browser.primatelabs.com/geekbench3/search?q=4258U

Maar als je op zoek gaat naar een tweedehands Mac Pro, dan is een MacPro4,1 (of nieuwer) te prefereren.

Bijdrager
    BHokk

Ok duidelijk:) bedankt

Ik hoor ook goede verhalen over mac mini’s voor audio bewerking. Welke serie presteert goed. (dacht dat oude uit 2010 beter zijn dan de huidige)

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

De 2012 serie minis is krachtiger dan de huidige, en ook minimaal zo’n 2000 Geekbench punten ‘sneller’ dan je MacBook Pro.

Maar vertel eerst eens wat over hoe je Pro Tools gebruikt. Volgens mij moet je wel met ontzettend veel tracks en plugins werken wil je CPU waarschuwingen gaan krijgen. Hoeveel tracks gebruikt een gemiddeld project? Hoe veel plugins gebruik je? Doe je veel aan compressie, EQ, e.d.?

Bijdrager
    TheBigZ

Mac mini quadcore i7 Late 2012: http://browser.primatelabs.com/geekbench3/search?q=3615QM

Misschien wil Brombeer zijn exemplaar wel aan je verkopen.:-D

Bijdrager
    BHokk

@waffle

Ik mix meestal volledig bands. meestal rond de 40 kanalen en dan nog bussen. Ik maak veel gebruik van compressie eq etc. Hangt natuurlijk wel van de opname en song af. Ook gebruik ik tape simulators en drum replacements software. De meeste plugins die ik gebruik komen uit de waves bundle.

Op het moment draai ik pro tools 11 (64 bit) mijn macbook kan helaas geen pro tools 10 kan draaien zonder glitches weer te geven. (pro tools 10 is niet comptable met mavericks).

In de toekomst wil ik grote projecten ook kunnen mixen.

Bijdrager
    TheBigZ
    BHokk op 29 april 2015

Ik merk dat ik de laatste tijd tegen een limiet aan loop met pro tools op mijn macbook pro. Ik krijg veel CPU waarschuwingen.

Mijn huidige laptop is een:

Macbook retina met SSD uit 2013
    Processor: 2.4 GHz Intel core i5
    geheugen: 8GB 1600 MHz DDR3

Je huidige 13″ MBP heeft een dual-core processor.
    Misschien moet je inderdaad op zoek naar een Mac met een quadcore processor als de CPU de bottleneck is.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    BHokk

@thebigz

ik kan mijn macbook niet upgraden naar quadcore?

Bijdrager
    TheBigZ

Nee dat kan niet.
    Maar als je het zeker wilt weten, kijk even bij iFixit.
    https://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro_13%22_Retina_Display_Late_2013

Dat is wel het leuke van die (oudere) Mac Pro’s; daar kun je zelf nog het nodige aan upgraden.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Vergeet de MacMini late 2012 niet, veel sneller dan de nieuwste MacMini 2015.

Ik heb er een met een i7 processor, met 16 GB. RAM en een 256 GB. SSD, een super Machine..

Binnenkort gebruik ik hem niet meer, maar ik zal hem missen, voor die prijsklasse….

BTW, 250 euro voor MacPro 2006, is te hoog..

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  JoopJoopJoop.

Bijdrager
    TheBigZ
    JoopJoopJoop op 29 april 2015

Vergeet de MacMini late 2013 niet, veel sneller dan de nieuwste MacMini 2015.

Er is geen Mac mini “Late 2013”, net zo min als er een Mac mini “2015” is…
    http://www.everymac.com/systems/apple/mac_mini/index-macmini.html

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@thebigz,

Aangepast, verder blijft alles het hetzelde,

Te lui om er even bij te zetten dat het om een late 2012 zal gaan. omdat een late 2013 niet bestaat??

Voor de duidelijkheid staat er MacMini 2015 om aan te geven dat ik het laatste model bedoel, die zoveel langzamer is geworden en waar je zelf niets meer in kan uitbreiden…, geheugen vastgesoldeerd en maar een enkele sata poort.
    Zonder speciaal gereedschap, niet eens te openen…

Alleen een beetje muggeziften is natuurlijk leuker.. voor sommige mensen dan.

Bijdrager
    BHokk

Wat is een goede prijs voor een tweedehands mac mini uit 2012 met i7 processor?

Hoe staat de mac mini in verhouding tot een mac pro (na 2008 8core)

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Bij de 2009 Mac Pro (het Nehalem model, MacPro4,1) scoort het “slechtste” dual-processor (2.26GHz) model 11803 Geekbench 2 punten. De dual 2.66 scoort 14458 en de high-end dual 2.93GHz 14904. De twee late 2012 minis met i7-processor scoren 10784 en 11759 voor de 2.3 en 2.6GHz respectievelijk. (tip: download voor snelle vergelijkingen Mactracker)

De 2009 Mac Pro is dus heeft dus wel wat meer rekenkracht aan boord. Verder kan je in de mini maximaal 16GB aan RAM stoppen terwijl de 8-core 2009 Mac Pro helemaal naar 128GB RAM kan! Dat heb je absoluut niet nodig, maar het is misschien wel handig om te weten dat je naar 32GB o.i.d. kan. Ik heb verder geen idee hoeveel RAM een flink Pro Tools bestand inneemt, dus verder kan ik geen geheugenconfiguratie aanraden.

@joopjoopjoop

Ik kan het geen muggenziften noemen. Jij noemt gewoon twee modellen die niet bestaan. Dat kan tot verwarring leiden, zeker als iemand over 6 maanden dit topic bij een zoekopdracht voorgeschoteld krijgt. Wellicht is er op dat moment wél een ‘mini 2015’ die helemaal niet zo slecht is. Iets zorgvuldiger kan ook wel.

Bijdrager
    TheBigZ
    BHokk op 30 april 2015

Wat is een goede prijs voor een tweedehands mac mini uit 2012 met i7 processor?

Op marktplaats worden er momenteel twee aangeboden voor circa €750.

http://www.marktplaats.nl/z.html?query=quad&attributes=S%2C2336&categoryId=324

Bijdrager
    TheBigZ

De belangrijkste vraag voor de keuze tussen Mac mini of Mac Pro zal zijn of de Mac mini zal voldoen aan jouw eerder gestelde eisen, het vlekkeloos kunnen draaien van je audio-software (zonder glitches) e.d. Een quadcore Mac mini met 16GB geheugen is al een stuk krachtiger dan je huidige MBP.

BHokk op 29 april 2015

Ik mix meestal volledig bands. meestal rond de 40 kanalen en dan nog bussen. Ik maak veel gebruik van compressie eq etc. Hangt natuurlijk wel van de opname en song af. Ook gebruik ik tape simulators en drum replacements software. De meeste plugins die ik gebruik komen uit de waves bundle.

Op het moment draai ik pro tools 11 (64 bit) mijn macbook kan helaas geen pro tools 10 kan draaien zonder glitches weer te geven. (pro tools 10 is niet comptable met mavericks).

In de toekomst wil ik grote projecten ook kunnen mixen.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik neem aan dat geluid in een muziekstudio ook belangrijk is. Wat dat betreft is de Mac Pro (mits je het koelingssysteem even schoonmaakt, na 6 jaar zal daar wel wat stof inzitten) stiller. De grotere heatsinks en de grotere fans zijn gewoon stiller dan de ‘laptopkoeler’ in de Mac mini. Als een Mac mini zwaar belast wordt (80-100% CPU utilisatie) dan slaan de fans al snel op 6000rpm en klinkt het als een stofzuiger. Maar dat probleem ervaar je misschien al op je huidige MacBook, dus je weet zelf denk ik het beste hoe deze op volle belasting klinkt.

Overigens kan je de firmware van de MacPro4,1 (2009) upgraden naar de firmware van de MacPro5,1 (2010). Dit veroorlooft je de processoren te upgraden naar 6-core Xeons voor een totaal van 12 cores (en 24 threads). Hoewel ik niet denk dat dit zo snel nodig zal zijn is het altijd handig om die optie te hebben. Je zou hiervoor de Intel Xeon W3690 processor kunnen overwegen. Deze kosten op dit moment zo’n $200 op eBay. De 6-core processor die Apple zelf in het 12-core model gebruikte is de W3680. Die is echt maar marginaal ‘slomer’ dan de W3690 maar kost zo’n $20 minder op eBay.

De Mac Pro’s (4,1) die op dit moment op Marktplaats staat worden toch voor ruim €1000 aangeboden. De mini is dus wel een stuk goedkoper, maar ook een stuk minder flexibel. Heb je al eens naar iMacs gekeken? High-end iMacs van een jaar of drie geleden zijn al sneller dan het instapmodel 8-core Mac Pro (dual 2.26GHz) uit 2009. Deze zullen waarschijnlijk ook goedkoper zijn dan de Pro.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  Waffle ಠ_ಠ.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  Waffle ಠ_ಠ.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.