30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    ibart84

Mac Pro 1.1 Processor Upgrade

Hoi,

Ik heb a een aantal jaartjes een Mac Pro 1.1 met 2 x 2.66 Ghz Dual Core. Nou lees ik de laatste tijd erg vee over een Processor upgrade die mogelijk is voor die Mac Pro waardoor het een 8 cores word op 2.33, 2.66 of 3.0 Ghz.

Mijn vraag is als volgt, ik ben een redelijke gamer, speel games als Diablo, Starcraft en nog wat andere titels. Over het algemeen kan mijn Mac Pro redelijk alles games aan maar vooral bij Starcraft merk ik toch wel dat ik de settings heel erg laag moet zetten wil ik dat het vloeiend loopt online. Vooral bij 3v3 of meer merk ik het enorm.

Ik zit dus te denken aan die upgrade maar ik heb mijn twijfels of dit echt verschil gaat maken omdat het in feite een erg oude processor blijft…

Moet erbij zeggen dat ik een Ati 5770 HD 1GB heb, grafisch kom ik niets te kort, het is vooral de CPU die moeite heeft.

Dus ja mijn vraag is heel simpel, gaat het nut hebben, ga ik het verschil merken en is het de centjes waard??

Alvast bedankt voor de eventuele hulp!

Inactief
    Anoniem

ja, je gaat zeker verschil merken.

Bijdrager
    ibart84

Oke, ja ik kan overal wel benchmarks vinden die dat aanduiden, maar nergens echt iets wat betreft gaming, ik ben bang dat ik straks een paar honderd euro investeer in iets wat minimaal sneller is…

Bijdrager
    TheBigZ

Zonde van het geld. Spaar liever door voor een nieuwe computer, de nieuwe iMac bijvoorbeeld.

Bijdrager
    RobApple

Upgrade uw Mac Pro “Quad Core” (1,1) naar 8 core!
    Voor het originele model mac pro 1,1 met 2x dual core heb ik een upgrade beschikbaar naar 2x quad core. In processor intensieve…

€ 200,00
    03 jan. ’13
    Thijs van der Wal
    Amsterdam, NH

Hij heeft er verstand van en is betrouwbaar, vraag advies aan hem.

Bijdrager
    ibart84

Heb geen zin om een nieuwe iMac te halen, dat zou betekenen dat ik mijn hele set voor misschien 800 euro verkoop als ik geluk heb en dat ik dan 1200 euro moet gaan bijleggen voor een nieuwe iMac, dat vind ik pas zonde van het geld ;)…

Ik kan hem niet echt vinden Rob, waar moet ik kijken?

Bijdrager
    RobApple

Simpel.

Google: Upgrade uw Mac Pro “Quad Core” (1,1) naar 8 core!

Bijdrager
    PhilippeD

Ja dat dacht ik ook te doen, mijn MacPro (1,1) 2 x 2.66 GHz Dual-Core kan best wat extra spieren gebruiken, zeker voor LightRoom4.
    Alleen vind ik nergens de geschikte processors, in Europa althans (eBay is niet mijn ding…).
    Overigens vind ik het puur verspilling aan grondstoffen (en ecologie) om een MacPro zo maar bij het huisvuil te zetten, overigens, verkopen kan je dat ding toch maar tegen de prijs van de oude metalen die erin zitten, en een nieuwe kost algauw € 4000!
    Ondertussen denk te weten ik wat hiervoor nodig te hebben :
    twee stuks Intel Xeon SLAED X5365 Quad Core 3 GHz LGA-771 socket 8MB L2 Cache 1333 MHz, klopt dat?
    Nu nog een winkel vinden met stock!

Bijdrager
    ibart84

Dankje Rob, had hem al gevoden!

Ik ben ook niet zo van eBay maar ik vrees dat het toch via eBay moet, het laten doen hier kost je klauwen met geld (500 euro als je het laat doen en dan de 3Ghz neemt). Ik ben erg gehecht aan mijn Mac Pro en hij doet alles goed, de videokaart is uitstekend en de SSD schijf is heerlijk, ik dacht alleen op een voordelige manier een snellere processor erin te knallen maar het lijkt er vooralsnog op dat ik dat verschil niet echt zal gaan merken.

Desondanks dat ik toch op eBay het in de gaten houden tot er een 5355 2.66Ghz Gepaard op staat voor een leuke prijs, zo rond de 100 euro zou mooi zijn…

Bijdrager
    ibart84

En ja Phillipe die werkt, als het maar gepaard is, dus setje van 2, of je koopt er maar 1 dat kan ook, heb je 4 core. Overigens betaal je voor de 3Ghz ivm de 2.66 Ghz aanzienlijk meer. Ik zou dus goed nadenken of je het dat echt waard vind.

Bijdrager
    PhilippeD

ibart84, bedoel je dan dat ik beter een 2.66 GHz neem, al was het maar voor de prijs, en dat een 3 GHz in verhouding niet de moeite waard is?

Alleen nu nog die winkel vinden…

Bijdrager
    ibart84

Ik ben geen expert maar ik heb me sinds een week beetje verdiept in deze kwestie en ik lees wel veel dat de prijs/kwaliteit verhouding het niet waard is nee. Het zal vast wel wat sneller gaan maar volgens mij betaal je voor 2xQuad 2.66Ghz iets van 150 euro gemiddeld op eBay en die 3Ghz versie daarvan is sowieso lastig te vinden en ligt al snel rond de 300-400 euro.

Daar komt ook bij dat er een app is voor je Mac Pro om je CPU speed over te clocken, niet veel maar wel naar 3Ghz (heb het zelf geprobeerd) dus in dat opzicht kan je ook uit die 2.66 Ghz met overclocken 3Ghz pompen.

Bijdrager
    PhilippeD

OVERCLOCKEN? ziet er interessant uit, wat denk je, zou dat ook lukken met de huidige processors, allé, in afwachting dat ik vindt wat ik zoek…

Bijdrager
    ibart84

Ja google maar eens op Mac Pro 1.1 overclocken of Mac Pro 2006 overclocken, dan moet je wel wat vinden, er is een app waarmee je zelfs tot 4Ghz zou kunnen kiezen, maar goed boven de 3Ghz slaat je Mac Pro gelijk vast en moet je herstarten.

Je moet het elke keer opnieuw doen als je je Mac Pro aan zet. Ik doe het zelf nooit eigenlijk omdat ik dat niet nodig heb, ik Photoshop vooral en doe wat audio bewerking, uit luiheid vergeet ik het dan vaak…

Of het ook lukt met de 5355 CPU weet ik niet, eerlijk gezegd ga ik daar wel vanuit. Maar ik denk dat je vooral veel voordeel gaat halen uit het feit dat je dan 8 cores hebt ipv en dat je processor type wat sneller is. Ik ga gewoon lekker op ebay wachten tot er een leuke aanbieding komt en er dan mee aan de slag en dan hopen dat ik het met gamen beetje merk, zo niet, dan heb ik nog steeds een 8 cores ;)…

Bijdrager
    ibart84

http://www.ebay.com/itm/2-Intel-Quad-Core-Xeon-X5355-2-66GHZ-8MB-1333-SLAC4-Matching-Pair-/350700486973?pt=CPUs&hash=item51a760c13d

Zoiets als dit kan dus heel erg interessant zijn, bid loopt over 5 uur af, misschien dat ik een poging ga wagen…

Bijdrager
    TheBigZ
    ibart84 op 29 januari 2013

Ik ben geen expert maar ik heb me sinds een week beetje verdiept in deze kwestie en ik lees wel veel dat de prijs/kwaliteit verhouding het niet waard is nee.

Precies. Bewaar je geld voor iets anders. Dan niet een iMac, maar neem je vriendin een keer mee uit eten.:-D

Bijdrager
    RobApple

@iBart84

Leuk, eBay, 2 processors voor $ 80,00, staat alleen bij: May not ship to Netherlands.

Voor € 200,00 krijg je een 8-Core. Wat is het probleem?

Bijdrager
    RobApple

Processors: 2 (4 Cores) Geekbench: 5190/5873*
    Processor Speed: 2.66 GHz Processor Type: D. Core Xeon 5150 x2

Upgrade:

Quad Core Xeon X5365 x2 Clovertown is met 2 x 3.0GHz. Geekbench: 9239/10835*

Intel® Xeon® Processor X5365 (8M Cache, 3.00 GHz, 1333 MHz FSB)

Sockets Supported: PLGA771

Intel: Recommended Customer Price BOX : $1164.00.

Nieuw, lljkt mij niet haalbaar?!

eBay:
    http://www.ebay.com/ctg/Intel-Xeon-X5365-3-GHz-Quad-Core-HH80563KJ0808MP-Processor-/74036354

Vanaf US$ 169,99 per stuk.

Bijdrager
    ibart84

Nou ja die dan toevallig niet, ben ook niet zo bekend met eBay, maar ze zullen vast 2e hands gepaard voor 150 verkopen, de 2.66 Ghz dan, ik heb ze veelvuldig zien staan. Ik wacht op een beetje betaalbare die ook naar NL verscheept ;)…Dus inderdaad Rob, je krijgt voor 200 euro (minder zelfs) een 8 Core.

Neem mijn vrouw vaak genoeg uit eten, waarom denk je dat ik nog op een Mac Pro uit 2006 zit?? Haha

Bijdrager
    RobApple

De Mac Pro1,1 werd af Apple niet geleverd met X5355 processors, wel met X5365 processors.

Als ik jou was, zou ik maar hetzelfde type processor gebruiken als Apple toentertijd installeerde.

Het vervangen van 2 processors is een heel secuur werkje, 1 foutje en het systeem werkt niet meer.

Begrijp eerlijk gezegd niet, wat je werkelijk wilt bereiken.

Voor 8-Core @ € 200,00 loop je geen enkel risico, is een “koopje”, ik zou er verder qua processors niets meer aan uitgeven.

Stop er 2 x 2 GB 800MHz FBDIMM ECC geheugen extra in voor € 100,00 en de Mac Pro functioneert stukken sneller.

“Quad Core” 2.66 is voorzien van twee 2.66 GHz Dual-Core Intel® Xeon® 5150 processors met
    4 MB gedeelde 2 cache per processor, een 128-bit SSE3 vector engine en 1.33 GHz.
    Processors: 2 (4 Cores) Geekbench: 5190/5873*
    Processor Speed: 2.66 GHz Processor Type: D. Core Xeon 5150 x2

Upgrade:
    Quad Core Xeon X5365 x2 Clovertown is voorzien van 2 x Quad-Core 3.0GHz. Geekbench: 9239/10835*
    Intel® Xeon® Processor X5365 (8M Cache, 3.00 GHz, 1333 MHz FSB)

Deze 2 x 3.0 Quad-Core processors geven een Geekbench, die bijna 2 x zo hoog (snel) is als 2 x 2.66 Dual-Core.

Er komt bij invoer in Nederland wel 21% B.T.W. bij en inklaringskosten.

Bijdrager
    PhilippeD

RobApple, nu je het toch over RAM geheugen hebt, kijk eens naar m’n andere posting: http://www.onemorething.nl/community/topic/ram-geheugen-11/, heb jij een idee?

Bijdrager
    jolandestam

Dude…. 8 cores…. en je denkt dat je pc ooit nog hapert?…..

Bijdrager
    ibart84

Wat ik wil bereiken? Dat een aantal games wat soepeler draaien zonder dat ik er heel veel geld aan spendeer. En jij hebt het over 200 euro en het dan laten doen maar je vergeet te melden dat het dan wel om de 2.33 GHz versie gaat ipv de 2.66Ghz.

Ik weet dat het secuur werk is, waarom denk je dat ik zoveel informatie aan het op doen ben? Ik wil een goede keuze maken en tegenwoordig staan er zoveel filmpjes waar het in word uitgelegd…

Bijdrager
    ibart84

@Jolandestam: het blijft een CPU uit 2006 die oorspronkelijk nooit is gemaakt voor Gaming.

Bijdrager
    computer space
    ibart84 op 30 januari 2013

Wat ik wil bereiken? Dat een aantal games wat soepeler draaien zonder dat ik er heel veel geld aan spendeer.

Koop vandaag of morgen Windows 8 voor 30 euro. Gaan je games ook een stuk rapper.

Bijdrager
    computer space

Die test laat niks zien: ja Win 8 vs Win 7.

Gemiddeld zien we een verschil van 1,31% in het voordeel van Windows 8.

Maar Windows is duidelijk sneller dan OSX voor games op dezelfde hardware.

Bijdrager
    ibart84

Ja maar ik game al in Windows 7. Dat gaat goed alleen bij games als Starcraft vreet het veel CPU power in online games.

Bijdrager
    RobApple

ibart84, succes ermee. Een MacPro1,1 is geen game computer, maar een workstation.

Upgraden kost geld.

Jij wilt iets dat niet gaat, voor bijna niets op de eerste rang met 2 snellere processors, 8-Core met inbouw.

Koop een Windows, stuk goedkoper en beter geschikt.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.