27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    Ralph_L_1999

Mac Pro 1.1 kopen of niet?

Hallo iedereen,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe Mac, en aangezien ik 15 jaar ben is mijn budget niet echt groot. Een Mac Pro 1.1 is dus het krachtigste wat ik kan betalen. Na een hoop research te hebben gedaan naar deze computer ben achter 2 dingen gekomen. 50% op websites zegt dat de Mac Pro zeker nog een krachtige computer is, en als je de Mac voor een redelijke prijs kan kopen het zeker je geld waar is. De andere 50% zegt dat het gewoon geld verspilling is. Ik weet dat het mogelijk is om OS X 10.10 op deze Mac’s te krijgen al is dit niet heel erg noodzakelijk voor mij, het enige wat ik van plan ben is eigenlijk alleen internetten, licht gebruik maken van Photoshop, en eigenlijk maar 1 game spelen. Deze game kan gespeeld worden op OS X, en de Mac Pro voldoet aan de minimale specificaties. Ik ben trouwens wel van plan de grafische kaart een upgrade te geven.

Maar omdat toch ook veel mensen zeggen dat het een verspilling van geld is wil ik graag jullie mening horen.

Alvast bedankt, Ralph

Geblokkeerd
    Carp

Ligt er een beetje aan, je koopt al een 1.1 vanaf €100.
    Om m op Yosemite te krijgen moet er minimaal een zwaardere GPU in, de ATI 4870 word veel gebruikt.
    http://link.marktplaats.nl/m947118200

Er is genoeg te koop om die 1.1 enigszins te laten draaien, maar heb je daar het geld wel voor (over).

Hier vind je een berg lotgenoten.
    http://forums.macrumors.com/threads/2006-2007-mac-pro-1-1-2-1-and-os-x-yosemite.1740775/

Bijdrager
    Ralph_L_1999

Bedankt voor je reactie Carp, deze graphics card had ik ook al in gedachten. En na de beschrijving van de advertentie nog eens goed te hebben door gelezen, blijf ik bij mijn standpunt ga ik gewoon lekker voor de 1.1.

Bijdrager
    TheBigZ

Als je een MacPro1,1 hebt kun je (later) nog de “YUK” overwegen.

mac pro 1.1 met Videokaart NVIDIA GeForce 7300 GT 256 MB upgraden

Anoniem

Ik zou ook vooral hier een naar kijken, dat scheelt ook een hoop. Dat heb ik zelf ook een keer gedaan 2 jaar geleden. Die Mac Pro heb ik nog een jaar gebruikt voor (redelijk zware) Logic Pro projecten en Final Cut Pro ging er ook super mee.

Toen had ik er wel een met 2.66 Ghz 8 Core Xeon, 14GB ram, 256GB SSD en een Ati Radeon 5770.

Houd er ook rekening mee dat de meeste van deze 1.1 Mac Pro’s geen bluetooth en wifi hebben en dat je dongels voor bluetooth (geen idee wat die van wifi doen, want ik heb een lan kabel) niet meer ondersteund worden vanaf Mountain Lion. Je Magic Mouse/Trackpad zal dus niet werken.

Bijdrager
    typonerd

Carp,
    wil je nu alstublieft eens stoppen met de mensen wijs te maken dat je een MacPro kan kopen voor 100 euro?
    Toen jou gevraagd werd om ons dat te bewijzen heb je een advertentie van een defecte rammelbak doorgestuurd.
    Een goede macpro 1.1 betaal je 250 tot 299 euro. Je kan er inderdaad met wat handige truukjes Yosemite op draaien. En je zal versteld staan hoe goed deze mac dat nog doet. En als je er rekening mee houdt dat je er nog een ssd en 16 GB kan insteken dan heb je nog een schitterende computer.
    Dus Ralph, ik zou dat zeker doen! Succes…

Bijdrager
    Soulshaker

De de enige reden waarom de 1.1 mac pro tot lion kan is vanwege de 32 bit efi bootloader . Apple’s gemakzucht betreffende deze firmware is de reden dat er geen 64bit firmware geschreven werd. Echter kun je deze efi tweaken , om tenslotte tot 10.10 te komen.

Steek er nog een ssd in (welliswaar aan sata II snelheid) en dit ding is een zeer goede deal voor zo een laag budget

En ik kan bevestigen dat 1.1 mac pro’s tussen de 200 en 250 euro verkocht worden. (ahfhankelijk aan de hoeveelheid ram en de cpu sterkte) , als je ziet wat de biedprijzen op 2dehands zijn

Bijdrager
    Ralph_L_1999

Dus hierbij na al deze reacties te hebben gelezen ga ik denk toch voor de 1.1. Ik zat nog te twijfelen tussen een 2008 Mac Pro, maar daar betaal ik ook gelijk rond de 300 euro meer voor. Het maakt me niet zo veel uit als ik nog met Snow Leopard moet werken ( heb ervaren dat dit nog iets lekkerder draait op oudere Mac’s ). En zoals ik al weet, en ook nog eens ergens in de reacties heb gelezen, zou ik met een andere grafische kaart ook Yosemite nog kunnen draaien.

Geblokkeerd
    Carp

Verkopers denken altijd dat die van hun meer waard is, maar als je m €250 koopt en er nog geheugen, een ssd en een andere GPU in moet zetten, kan je beter meteen naar een 3.1 kijken. Ik heb mijn 3.1 in het voorjaar voor €400 verkocht!
    Rule of thumb, als ze langer dan pakweg 10 dagen te koop staan zijn ze te duur!
    Dus het gros wat er nu staat is niet interessant. Neem er rustig de tijd voor.

Bijdrager
    Soulshaker

Vandaar dat macs met 2GB ram eerder rond de 200 eur zitten , en die met 8GB of meer vanaf de 250 gaan

Bijdrager
    Ralph_L_1999

Ik heb ook tot December of Januari de tijd, genoeg tijd op research te doen dus. Wat ik me alleen nog afvraag, als je in de 1.1 een graphics card van bijvoorbeeld een 3.1 zet, krijg je dan ook nog het bootscreen of is dit dan ook weg. Ik weet namelijk dat dit weg kan gaan als je een er een andere graphics card zet. Ik vroeg me eigenlijk alleen af of dit ook gebeurt als je de graphics card van een nieuwere Mac Pro gebruikt.

Of ie nou het bootscreen krijgt of niet, mij maakt het niet uit, vraag het me alleen af.

Geblokkeerd
    Carp
    Ralph_L_1999 op 29 september 2015

Wat ik me alleen nog afvraag, als je in de 1.1 een graphics card van bijvoorbeeld een 3.1 zet, krijg je dan ook nog het bootscreen of is dit dan ook weg.

Je behoud dan bootscreen, is ook de bedoeling van eea, want met een PC card doet ie het wel, maar kan je bepaalde firmware upgrades niet doen zonder die kaart met EFI.

Bijdrager
    Ralph_L_1999

Oke, bedankt Carp.

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    TheBigZ
    Ralph_L_1999 op 29 september 2015

Wat ik me alleen nog afvraag, als je in de 1.1 een graphics card van bijvoorbeeld een 3.1 zet, krijg je dan ook nog het bootscreen ?

Wat er aan de hand is, is het volgende: Als je een grafische kaart koopt die voor de Mac Pro bestemd is, dan werkt het bootscreen. Als je een standaard PC grafische kaart koopt, dan werkt het bootscreen niet (tenzij je de firmware van de kaart aanpast). De grap is nu dat standaard PC grafische kaarten een stuk makkelijker te krijgen zijn, én veel goedkoper. (Voorbeeld: je koopt al een GTX 960 kaart voor minder dan €200, en die werkt in je Mac Pro, mits je Yosemite gebruikt.)

Er zijn dus meerdere mogelijkheden:
    (1) Je koopt een standaard PC grafische kaart, en werkt zonder bootscreen. Dat kan. En is het goedkoopst.
    (2) Je koopt een PC grafische kaart en laat die flashen of je doet dat zelf. Dat kan ook. De mensen uit de YUK link die ik eerder gaf doen dat.
    (3) Je koopt een voor de Mac Pro bestemde grafische kaart. Dan heb je ook een bootscreen maar ben je waarschijnlijk het duurst uit.

Aan jou de keus.:-D

Bijdrager
    KR1275

Weet je zeker dat je zo’n grote kast wilt??
    Ik heb deze versie ook gehad. Prima Mac, maar wel gedateerd en bekend probleem is de videokaart (ik moest ‘m ook vervangen).
    Voor 300€ koop je ook een tweedehands Mac mini van 2011 of 2012: vele malen beter en kan nog jaren mee.
    De Pro 1.1 wordt niet meer ondersteund en de onderdelen worden schaars. Voor jouw beperkte gebruik zou ik niet zo’n enorm grote kast in huis willen hebben. Ik zou ‘m niet kopen. Zelfs niet voor 100€ (ik vermoed dat ze lang te koop staan en je met een laag bod al eigenaar kunt worden).

Bijdrager
    TheBigZ
    KR1275 op 29 september 2015

Voor 300€ koop je ook een tweedehands Mac mini van 2011 of 2012: vele malen beter en kan nog jaren mee.

http://www.marktplaats.nl/z/computers-en-software/desktops-apple/2011-mac-mini.html?query=2011&categoryId=324&attributes=S%2C2336&sortBy=price&sortOrder=increasing

Bijdrager
    fixar

En ook zullen je ouders een stuk blijer worden van de energierekening bij het gebruik van een Mac Mini in plaats van de weinig subtiele Mac Pro…. scheelt zo 100 euro in het jaar bij halve dagen gebruik:

quote van eerder:

Houd bij de keuze voor een Mac Pro of een Mac mini ook even in de gaten dat een beetje Mac Pro een serieuze stroomvreter is, zeker vergeleken met de zeer zuinige Mac Mini. Het gaat hierbij toch wel om ettelijke tientjes* per jaar méér aan stroom.
    * ik heb het even op de achterkant van een sigarendoosje uitgerekend. Als je de MacPro gewoon het hele jaar aan laat staan (maar zonder dat je er echt hard op aan het werk bent) dan ben je zon € 250 kwijt aan stroom. Eenzelfde kunstje met een MacMini kost je minder dan € 30,-
    Als je de apparaten de helft van de tijd in Sleep hebt staan mag je die prijzen dus halveren….
    Ik vind het echt wel een serieus verschil!

Lees meer via http://www.onemorething.nl/community/topic/mac-pro-20082009-aankoop-hulp-nodig/#post-2861407#pR5Hl6gT4oVqoZ5a.99

Bijdrager
    TheBigZ
    fixar op 29 september 2015

En ook zullen je ouders een stuk blijer worden van de energierekening bij het gebruik van een Mac Mini in plaats van de weinig subtiele Mac Pro…. scheelt zo 100 euro in het jaar bij halve dagen gebruik:

In de winter daarentegen kan de verwarming een halve graad lager. Dat dan weer wel.:-D

Bijdrager
    Ralph_L_1999

Ik weet dat de Pro inderdaad een hele hoop stroom vreet. Ik had het er al over gehad met mijn ouders, maar ze hebben er verder geen problemen mee, zolang ik de computer maar niet zonder nut aan laat staan, dus ook niet in sleep em voor mij is dit geen probleem want dat doe ik nu ook al met mijn MacBook.

Ik zat eerst ook te twijfelen tussen een Mini, en wanneer ik een goede deal vind voor een 2010 of 2011 Mac Mini zal ik dit waarschijnlijk ook doen, maar mijn budget is denk echt maximaal 250 euro.

Maar goed ik heb tot December, dus genoeg tijd om rond te kijken op eBay of Marktplaats en een beetje een overzicht te krijgen van de prijzen, en ook om gewoon mijn research te doen. En tegen die tijd kijk ik wel voor wat ik de mooiste deal kan sluiten.

Bijdrager
    RoyB

Oudere Macs is ook nog prima op te werken zo’n Mac pro uit (ik meen) uit 2006 lijkt me prima draaien op snow Leopard want ik heb zelf nog een iMac uit dat jaar en die draait prima voor de dingen die ik doe het is voor mij een huiswerk machine 😉 daarnaast gebruik ik net als jouw een MacBook voor de dagelijks (school) dingen ! Dus als je zo’n Mac pro voor een leuke prijs kan krijgen zal ik het doen ! Maar nieuwer is (meestal) beter

Bijdrager
    snipper

Wat betreft de grafische kaart: Ik heb een Mac Pro 3,1 uit 2008 waar ik dus al zeven jaar mee werk. Nu 40 inch monitoren op UHD resolutie betaalbaar zijn geworden heb ik er daar een van gekocht. De NVidia Gforce die ik er oorspronkelijk BTO in zette kon dat uiteraard niet trekken. Na wat onderzoek een ‘PC’ GTX 960 met 2 GB tweedehands gekocht op marktplaats. Deze kaarten werken maar, niet op SATA II snelheid omdat ze niet de juiste firmware hebben. Ze schakelen terug naar SATA. Desondanks is dat een grote verbetering. Bovendien is deze kaart stukken stiller (kan verschillen per model kaart).

Op het opstartscherm na werkt het prima. Voor het geval ‘dat’ heb ik de oude kaart bewaard (krijg je toch weinig meer voor) zodat ik die er altijd nog in kan zetten als noodoplossing.

Prijs die ik betaalde voor de GTX 960 was € 75.

Stroomverbruik is stevig voor 2015 normen, maar niet belachelijk. Afhankelijk van de belasting zo’n 200 Watt bij mij, 35 Watt in slaapstand. Wel de moeite om m uit te zetten na gebruik. In een kleine ruimte werkt dit inderdaad als een heel klein kacheltje, wat ik niet erg vind;)

Qua milieu is een lager stroomverbruik beter maar is het ook minder belastend om langer met bestaande hardware te doen. M’n ouders hebben laatst een nieuwe Mini gekocht en die voelt zeker niet sneller aan.

Ik heb wel een softwarematige RAID omgewisseld voor een SSD, wat niet eens zo veel uitmaakte in gebruik maar wel bij het opstarten van de machine en programma’s.

Bijdrager
    flierefluiter

En hoe verhoudt het stroomverbruik van een ouder model mac pro zicht tot een ouder model iMac? Weet iemand dat?

Bijdrager
    snipper

Een iMac van 2014 omgebruikt ongeveer 80 Watt, maar oudere iMacs zullen wel wat meer verbruiken. Het Mac Pro verbruik varieërt enorm naar gelang belasting (renderen of 3D game = hoog verbruik, Mail = laag) en wat je er in stopt. Er zijn grafische kaarten van 45 Watt maar ook van 300 Watt vermogen, dus ga maar na. Met een Pro heb je ook nog een losse monitor.

Bijdrager
    snipper

Overigens gebruikt de Mac Pro 3,1 net zoveel stroom in slaapstand als wanneer hij uit staat: ongeveer 35 Watt.

Om die laatste 35 Watt te besparen moet je dus de stekker uit het stopcontact trekken, of een verlengsnoer gebruiken met een aan/uit schakelaar.

Bijdrager
    Soulshaker

Deze kaarten werken maar, niet op SATA II snelheid omdat ze niet de juiste firmware hebben.

Je bedoeld PCI express versie 1 en 2:)

Bijdrager
    snipper

Argh… ja, inderdaad.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.