30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)
  • Q:
    Bijdrager
    theodejong

Mac plotseling SUPERTRAAG…

Tot nu toe nog geen echt vervelende dingen meegemaakt met mijn iBook (OS 10.4.9) maar… Hij is plotseling heel traag geworden. Het opstarten geeft geen probleem en de eerste paar handelingen in de eerste 15 seconden als het bureaublad staat, prima. En dan begint de harde schijf continu te schrijven en met elke handeling komt het draaiende “wacht-ikoontje” in beeld en zit ik een paar minuten te wachten tot er bijv. een venster opengaat.
    Als ik terugdenk aan het laatste moment dat alles nog goed ging was dat voordat ik de laatste update van Handbrake heb gedownload… Inmiddels verwijderd maar het probleem blijft….. HELP!!!!

Bijdrager
    wilko

Wat voor programma’s heb je de laatste tijd geïnstalleerd? Staat er veel in je login items?

Bijdrager
    PretPedKadet

Ja kan even kijken met discwarrior ofzo of je hardeschijf “een zooitje” is. Wellicht helpt opruimen

Inactief
    Anoniem

Hoeveel vrije ruimte heb je nog over op je harde schijf?

Bijdrager
    KingAchille

Minstens 10% is vereist om OS X vlot te laten draaien!
    En een RAM boot kan nooit geen kwaad….
    Mvg,

Moderator
    Poezenbeest

iBooks G3 en G4 gaan ongeveer tot 1 GHZ en dat is erg weinig voor OSX 10.4 en hoger. Als ik kijk naar mijn iBook (G3, 800 MHz) dan zie ik geregeld de strandbal voorbijkomen.

Met de widget iStatNano kan je zien wat er aan de hand is, OSX Tijger gebruikt erg grote swap-bestanden, die niet alleen de computer vertragen, maar ook nog eens vrije ruimte opslokken. Een herstart lost het probleem op, net als zo min mogelijk multi-tasking. Denk bij multi-tasking aan de tip van unSOUND over de programma’s onder Systeemvoorkeuren>Gebruikers>inloggen

Het is verder raadzaam om zo min mogelijk troep op de HD te hebben staan, geadviseerd wordt om minstens 20% van je HD vrij te houden. Om ruimte te besparen kan het soms nodig zijn om je systeem opnieuw te installeren, maar dan zonder alle toeters en bellen, zie het stickie onder dit forum van weer die unSOUND.

Verder heb je last van USB-apparaten, op een iBook zit UUSB 1.1; communicatie over USB kost (i.t.t. FW en netwerk) processorkracht en dus snelheid. Het voltanken van een iPod is dan ook gewoon nachtwerk. Ik laat mijn iPod dan ook niet meer automatisch syncen, omdat ik dan ineens de controle over mijn iBook kwijt ben.

Om een iBook nog up-to-date te houden moet je niet alleen het geheugen flink opkrikken, maar ook de HD uitbreiden, de interne wel te verstaan. Een iBook G3 met 1GB geheugen en 120 GB HD moet op zich ook nog Leopard aankunnen, maar uiteraard niet al te snel.

Bijdrager
    Marius1976
    ”Zerk”

iBooks G3 en G4 gaan ongeveer tot 1 GHZ en dat is erg weinig voor OSX 10.4 en hoger. Als ik kijk naar mijn iBook (G3, 800 MHz) dan zie ik geregeld de strandbal voorbijkomen.

Ahum… .

Mijn iBook G4 gaat niet ongeveer tot 1 Ghz maar gewoon 1,33Ghz, en is van 2006 en draait OS X 10.4 alsof het niets is.

Dus aan het feit dat het een iBook is, zal het probleem niet per definitie hoeven liggen.

Zo… ik moest effe voor mijn iBookje opkomen hoor.

Marius

Bijdrager
    PretPedKadet

Wat echter vreemd is, is het feit dat het plotseling is gebeurd? Hoe plotseling?

Bijdrager
    Oppie
    ”KingAchille”

En een RAM boot kan nooit geen kwaad…

Wa’s dat, een ram boot?

Inactief
    Anoniem
    ”Oppie”

Wa’s dat, een ram boot?

Simpel… ram boot.

Bijdrager
    Jello
    ”Marius1976″
    ”Zerk”

Ahum… .

Mijn iBook G4 gaat niet ongeveer tot 1 Ghz maar gewoon 1,33Ghz, en is van 2006 en draait OS X 10.4 alsof het niets is.

Dus aan het feit dat het een iBook is, zal het probleem niet per definitie hoeven liggen.

Zo… ik moest effe voor mijn iBookje opkomen hoor.

Marius

Hier de 1.2 GHz iBook en draait zoals een geoliede glijbaan.
    Gelieve geen zever in pakskes te verkopen! (aka Zerk dan)

Bijdrager
    theodejong

Het is dus een G4 iBook 1.33 Ghz. Dus alles zou geolied moeten lopen. Over hoe plotseling… nou ja, zoals gezegd, nadat ik Handbrake heb geinstalleerd. Vervolgens wilde ik iCal opstarten en dat duurde ong. 10 minuten. Let wel, na ongeveer 15 seconden begint de computer een geluid te maken alsof de harde schijf continu aan het schrijven is en alle rekencapaciteit van de machine wegneemt waardoor alles vertraagd (mijn ondeskundige analyse…). PRAM herstart geprobeerd, niets…

Bijdrager
    theodejong

Die foto met de “Ram boot” is wel geweldig!!! Die ga ik dus maar niet doen….

Inactief
    Anoniem

Daarom vroeg ik ook: hoeveel vrije ruimte heb je nog op je harde schijf? OSX heeft minstens 10% vrije ruimte nodig om lekker te lopen.

Bijdrager
    theodejong

Er is inderdaad niet zoveel vrije ruimte meer … ongeveer 7 Gb. (Vroeger was dat een ongelooflijke ruimte, maar goed…). Ik heb niet het gevoel dat het daar in zit. De vrije ruimte is al sinds een paar maanden zo en het iBook werkte ondanks dat als behoren.

Bijdrager
    theodejong

… en er staat niets in mijn login items….

Bijdrager
    JP Leconte
    Simpel…

Serieus! Echt geniaal!

Als je in de buurt bent, wil ik een biertje met je drinken!:lol:

Inactief
    Anoniem

Het lijkt wel alsof hij zich verslikt in een corrupt cache-bestand, of zoiets. Zit er een logica in het beginnen met ratelen, b.v. altijd nadat je een bepaald programma opstart?

Bijdrager
    DarkRaverNL

Probeer eens Cocktail te draaien om alles flink schoon te maken, mischien dat dat helpt:)

Bijdrager
    Oppie

Begin bij de basis: log in als een andere gebruiker, en kijk hoe het daar werkt!

Zaske, hoeveel MB is dat nou, die RAM boot van jou?:lol:

Bijdrager
    theodejong

Jongens, ik ben er nog steeds niet uit. Via firewire heb ik mijn laptop op een andere computer aangesloten en diverse op de rampendag door de computer aangemaakte bestanden weggegooid, met het risico dat er wel eens iets heel erg mis zou kunnen gaan… Inderdaad, mijn laptop start niet meer op… geen probleem dacht ik. Ik heb immers de installatie disks van OS X in mijn bezit. Van disk 1 opgestart, ging goed, het bureaublad staat klaar met de bekende te kiezen taallijst en wat gebeurt er… ook nu weer vertraagd de machine na enkele seconden en de harde schijf begint weer te schrijven. “Ga door” licht niet meer blauw op en als ik er op klik… niets. Geen beweging meer in te krijgen. Ik begrijp er niets van. Ik kan dus niet eens mijn besturingssysteem opnieuw installeren!

Bijdrager
    theodejong

…. is het misschien toch een hardware probleem?….

Bijdrager
    theodejong

Het ratelen (hij begint volgens mij als een waanzinnige te rekenen) begint steeds ± 10 seconden nadat het bureaublad staat. Alles wat ik in die 10 seconden doe gaat als normaal. Daarna duurt alles uren…

Bijdrager
    Merkava

Klinkt toch wel erg als een harde schijf die niet goed meer is. :sealed:

Bijdrager
    theodejong

shit…

Bijdrager
    theodejong

Is het mogelijk om de harde schijf van de niet goed werkende laptop te checken via firewire vanaf een 2e computer?

Moderator
    unSOUND

Staan er toevallig grote bestanden op je bureaublad ? Die kunnen je Finder ook behoorlijk van streek maken, met ongeveer dezelfde klachten als gevolg…

Bijdrager
    theodejong

Er staan 2 films op van ieder 700 MB…

Moderator
    unSOUND

Verplaatst die dan eens naar een andere map…

En hoe zit het met CPU en Ram verbruik ? Wat zegt het Activiteiten-venster daar over ?

Bijdrager
    theodejong

unSOUND…. JE BENT GENIAAL!!!!! Ik ben eruit! Heel erg bedankt! Ik had de laptop gisteren al meegenomen naar een Mac-winkel die zonder iets te hebben gedaan al 85 euros vroegen. Ik heb hem dus gewoon weer meegenomen en gedacht: ik moet er toch zelf uit kunnen komen? Dat is weliswaar niet gelukt… ware het niet dat ik jou tegengekomen ben met het VERLOSSENDE ANTWOORD.

I OWE YOU ONE!!! :D :D :D :D

Groeten,
    Theo

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.