7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Ansems

Mac osx server + domeinnaam

Beste OMT’ers,

Ik ben vandaag begonnen met het spellen met de server app uit de appstore. nu vroeg ik me af op ik mijn domeinnaam kan koppelen zodat ik een website kan maken op mijn domein die op mijn mac draait dus niet ergens bij een bedrijf gehost.

(het kan dat ik heel dom over kom maar ik heb er eigenlijk niet zo veel verstand van en op internet kan ik ook niet echt veel vinden moet ik zeggen)

Mvg,

iRepairs

Bijdrager
    Muziekfan

Hoi iRepairs,

Jij bent blijkbaar niet zo van de iSoftware en het iNetwork:D
    In ieder geval:
    Het is prima mogelijk om je website thuis te draaien. De exacte stappen vind ik te ver strekken voor een post (ik moet ook mijn geld ergens mee verdienen) maar globaal ziet het stappenplan er zo uit:

1) Check bij je ISP of je een vast IP adres hebt en zoek uit wat je adres is.
    2) Stel op je modem/router NAT zodanig in dat webverkeer vanaf buiten doorstuurt naar je Apple server
    3) Zorg dat je Apple server een vast IP adres heeft
    4) Regel DNS server lokaal in. Zorg ervoor dat http://www.<mijneigenstedomein&gt; verwijst naar het interne IP adres van je server. Let op: als je meer dan alleen een website binnen je domein draait, moet dat ook allemaal worden opgevoerd in je lokale DNS
    5) Stel de webserver op je Apple server in, upload je website.
    6) Stel je DHCP server zodanig in dat je de DNS server gaat gebruiken die je in stap 4 hebt ingericht
    7) Check of je binnen je eigen netwerk je website kunt bereiken.
    8) Regel DNS van je domein in op het internet. Zorg ervoor dat www<mijneigenstedomein> verwijst naar het IP adres in stap 1.
    9) Tijd voor bier!

En mocht het allemaal niet lukken, maar je wilt het persé toch? Overweeg dan een pro in te huren.
    ICT voor de Zaak

Bijdrager
    borisboef

Niet echt netjes om je eigen toko te spammen op het forum Muziekfan…

Heel veel stappen kun je overigens overslaan. Interne DNS is niet noodzakelijk, soms wel handig.

De truc is inderdaad om op je modem/router de NAT-doorverwijzing goed in te regelen. Dan bij je domein-provider de A-records zo instellen dat ze naar het IP-adres van jouw internetaansluiting verwijzen.

Als dit overigens geen vast adres is (bij veel consumentenlijnen is dat niet het geval) kun je een dienst als http://www.dyndns.com gebruiken. Deze dienst houdt via een programma of direct in je modem je externe IP-adres in de gaten en past het automatisch aan als het wijzigt zodat je site niet onbereikbaar wordt.

Bijdrager
    Muziekfan

Interne DNS is wel degelijk nodig, anders kun je je eigen site niet bekijken binnen het lokale netewerk.

Bijdrager
    lord anubis

@BorisBoef, heel veel stappen overslaan? Je noemt er één. En die is toch aantebevelen ( lees nodig ).
    Misschien stap 9 met dit weer, maar dan wordt het stap 9′, warme chocomel.

Je heb wel gelijk met je tip over een dynamisch IP adres.

@Muziekfan
    , je hebt de stappen netjes verwoord.

Ieder stap is apart opzoekbaar.
    Misschien aangeven dat bij stap 4 je ook mail servers en eventuele sub domeinen er kan instellen.
    Interne DNS is iets wat vaak vergeten wordt.

@TS, voor na je chocomel!
    Wat handig kan zijn is om je domein in je netwerk instellingen onder search domain te plaatsen.
    Als je ‘modem’ in de browser typt krijg je modem.jouwdomain.nl terug.
    Handig als je meerdere subdomeinen hebt voor een klant zijn site.
    Type je dan ‘klant1’ dan krijg je klant1.jouwdomein.nl en dan hop naar jouwdomein webserver.

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat de TS al lang heeft opgegeven..

Dit soort stuff begint meestal al heel snel te stinken voor mensen die niet naar de ICT -school zijn geweest.
    :nerd:

Bijdrager
    Muziekfan

@ TS: Inderdaad prima tip van het search domain. Vergeet dat ook gelijk LDAP pad niet, kunnen we vervolgens de OD master uitrollen en leuke dingen doen met MCX enz.
    Of was dat te veel technobabbel?:D

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.