21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    iPJ

Mac OSX schijf weg na poging tot installeren van Windows

Hee!

Ik heb een best groot probleem hier met mijn MacBook nu.

Ik wou even windows er op zetten met bootcamp en dus had ik een partitie gemaakt. Eenmaal in de windows installatie herkende hij de partitie niet en heb ik de installatie gestopt.. Maar nu komt het vreselijke:
    Nu kan ik mijn MacBook niet meer opstarten op mijn Mac OSX schijf! Als ik hem opstart en alt in gedrukt houd staat alleen de windows partitie er nog!
    Wat moet ik doen?! :x :kleenex:

Ik heb gelukkig wel alles gebackupt met Time Machine! zzz

Greetz. iPJ!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Als je een externe harde schijf hebt met OSX en daarop kan booten lukt het misschien nog?
    Een gok.
    Of opstarten via de installer dvd en vanaf daar de opstartschijf kiezen?

Bijdrager
    me.com

Even opstarten vanaf de installatie cd (Leopard), en dan in het menubalk op Hulpprogramma’s klikken, en dan op Opstartschijf klikken. Selecteer daar je HD, en als hij er niet bij staat, ga je opnieuw naar Hulpprogramma’s, en selecteer je “Zet terug vanaf backup” geloof ik.

Selecteer de schijf waarop je Time Machine-backup staat, en dan zal de schijf alles gaan terugzetten op je computer. Succes!

Bijdrager
    iPJ
    ”me.com”

Even opstarten vanaf de installatie cd (Leopard), en dan in het menubalk op Hulpprogramma’s klikken, en dan op Opstartschijf klikken. Selecteer daar je HD, en als hij er niet bij staat, ga je opnieuw naar Hulpprogramma’s, en selecteer je “Zet terug vanaf backup” geloof ik.

Selecteer de schijf waarop je Time Machine-backup staat, en dan zal de schijf alles gaan terugzetten op je computer. Succes!

Nu zegt ie dat daar geen Time Machine backups meer opstaan!

Bijdrager
    me.com

Oei, dat is vervelend. Je hebt de backup op een externe harde schijf neem ik aan?
    En de tip met de opstartschijf op de installatie-cd werkt ook niet?

Bijdrager
    iPJ
    ”me.com”

Oei, dat is vervelend. Je hebt de backup op een externe harde schijf neem ik aan?
    En de tip met de opstartschijf op de installatie-cd werkt ook niet?

Ja het staat op een externe hd, en die tip van die opstartschijf werkt ook niet.. :(
    Ik heb op die time machine hd trouwens geprobeerd mac osx te installeren, misschien komt het daardoor dat hij de schijf niet meer als time machine schijf ziet. De backups staan er overgens nog wel gewoon op! :)

Bijdrager
    iPJ

Nu kan ik nog wel bij het schijfhulp programma gelukkig!:D
    Daar zie ik mijn HD van mijn MacBook wel staan maar daar staat geen één partitie meer op..
    Dus is het denk ik het verstandigst om één aan te maken die gewoon officieel ‘Macintosh HD’ heet toch? en dat ik daarop Mac OSX installeer en dan zou het weer helemaal goed moeten zijn toch? En in wat voor structuur moet ik hem dan partitioneren?

Bijdrager
    me.com

Klopt inderdaad. Gewoon formatteren als GUID-partitie table met Mac OS Journaled structuur (voor als je in de toekomst Windows weer wilt installeren via Boot Camp is dit nodig).

Daarna gewoon OSX erop zetten en eventueel de files van de backup-harde schijf terugzetten.

Bijdrager
    iPJ
    ”me.com”

Klopt inderdaad. Gewoon formatteren als GUID-partitie table met Mac OS Journaled structuur (voor als je in de toekomst Windows weer wilt installeren via Boot Camp is dit nodig).

Daarna gewoon OSX erop zetten en eventueel de files van de backup-harde schijf terugzetten.

Maar ik zie nergens het woordje ‘GUID’ staan, ik moet gewoon de e hebben in het rijtje als het goed is toch? Wat is dat GUID dan?

Bijdrager
    me.com

Staat onder de knop Opties.;)

Waarschijnlijk staat hij standaard al op deze optie. GUID is nodig voor Intel Mac’s om op te starten vanaf de partitie. Oudere Mac’s met bijvoorbeeld een G5 processor gebruiken nog het Apple Partitie Table.

Bijdrager
    iPJ

Ja hij staat er standaard al op! :)
    Ben nu aan het partitioneren!
    Echt hardstikke bedankt voor je hulp! :D

Als het zometeen na het partitioneren weer niet lukt laat ik wel weer in berichtje achter.. :wink:

Bijdrager
    me.com

Haha, geen probleem.;)

Bijdrager
    iPJ

Oke nu is het partitioneren gelukt, maar wat moet ik nu doen? gewoon Leopard installeren op die nieuwe partitie? Want hij vind mijn Time Machine backups niet.. Kan ik die later ook nog gewoon terug zetten?

Bijdrager
    me.com

Gewoon installeren inderdaad, en dan later handmatig proberen terug te zetten.:)

Bijdrager
    iPJ
    ”me.com”

Gewoon installeren inderdaad, en dan later handmatig proberen terug te zetten.:)

Oke, hij is nu aan het installeren! :)
    En hoe zet ik later het hele systeem dan weer in één keer terug?

Bijdrager
    me.com

Dat wordt wel lastig, omdat Time Machine op de installatie-cd de externe hd niet pakt…
    Je kan het straks misschien wel proberen als het systeem geïnstalleerd is, en de stappen opnieuw te volgens met het terugzetten van de kopie.

Bijdrager
    iPJ

Tijdens de installatie van leopard kun je ook je time machine backups terug zetten.. Dit lukt wel!:) Alleen hij is nu wel lang bezig met het berekenen van hoe groot de bestanden zijn. En het knopje ‘kopieren’ is ook nog niet selecteerbaar, hoe lang duurt zoeits gemiddeld?

Bijdrager
    me.com

Dat kan heel lang duren. Ligt er natuurlijk aan hoe groot je backup is.:)

Bijdrager
    iPJ

Oke, ‘programma’s’ en ‘bestanden op Macintosh HD’ heb ik de hele nacht laten berekenen en was vanochtend nog niet klaar dus doe ik die 2 wel handmatig. Nu is hij wel dik 12 uur bezig met die andere 2 delen terug te zetten..

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Als je Adobe programma’s hebt zal je die vermoedelijk moeilijk handmatig kunnen terugzetten.

Bijdrager
    iPJ
    ”Mac

Als je Adobe programma’s hebt zal je die vermoedelijk moeilijk handmatig kunnen terugzetten.

Nee die heb ik niet.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.