8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    sascq

mac osx reageert niet meer / kan niet inloggen

Hallo allemaal,
    Ik hoop heel erg dat jullie mij kunnen helpen..
    Sinds een paar dagen loopt mijn mac mini de hele tijd vast. Ik dacht dat het kwam doordat ik te veel foto’s had, dus heb ik een externe harde schrijf geinstalleerd en de iPhoto bibliotheek verhuisd.
    Nu werd het alleen steeds erger, op een gegeven moment reageerde niets meer, bij elk willekeurig programma liep de zaak vast, en op een gegeven moment kon ik mn mac ook niet meer uitzetten of herstarten zonder gewoon op de knop te moeten drukken.
    Daarna kreeg ik, nadat ik met mn wachtwoord in mn osx account had ingelogd, meteen het strandballetje te zien en gebeurde er vervolgens niets, ik heb zelfs meer dan een half uur gewacht in de hoop dat ie zelf iets zou oplossen.
    Nu krijg ik de strandbal al te zien, als ik op het icoontje van mijn account klik nadat ik heb opgestart. Wel kan ik inloggen op de gastaccount, daar doet alles het gewoon. Van daaruit heb ik HD schijf gecontroleerd, maar daar geeft ie aan dat alles ok is.
    Wat nu? Hoe kan ik zorgen dat ik weer gewoon mn eigen account in kan? (zonder dat alles de hele tijd vastloopt?)
    Heel veel dank voor de snelle hulp, zou met een paar simpele tips al erg blij zijn:)

Bijdrager
    sascq

P.S.

Ik heb echt overal gezocht naar threads over dit onderwerp, maar kan niets vinden…. Sorry als ik toch een vraag stel die al geweest is, maar kan iemand dan even de link posten??:)

En: het gaat om een mac mini
    OS X 10.5.8.
    2GHz intel core 2 duo
    met een geheugen van 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM

Ik weet niet of jullie al deze info nodig hebben, maar ik dacht ik schrijf het er voor de zekerheid nog even bij

DANK!

Bijdrager
    Macosxachist

Hoogstwaarschijnlijk is er toch iets mis met de interne harde schijf van die Mac Mini: dat Schijfhulpprogramma aangeeft dat alles OK is, zegt helaas niet alles. Jammer dat je niet direct een volledige kopie van die hd op de externe schijf hebt gezet. Dan was het gemakkelijk te verhelpen geweest.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je kunt om te beginnen even een safe-boot uitvoeren. Dat kan al wat problemen verhelpen. Opstarten in safe-mode kan lang duren, dus niet onderbreken! Daarna gewoon opstarten.
    Dat het wel goed gaat in een gastaccount kan betekenen dat je gewone account corrupt is geraakt. Heb je sinds kort iets geïnstalleerd of een update uitgevoerd?

Bijdrager
    sascq

Dank voor de racties alvast!
    Ben nu bezig in safe-mode nog een keer op te starten. Door het grijze scherm kwam ik best snel, en ik kon ook in m’n eigen account inloggen. Nu zie ik alleen al ca 10 min de strandbal en m’n bureaublad. Blijven wachten dus?

Heb onlangs niets verder geïnstalleerd, alleen dus die wat oude externe harde schijf aangesloten om m’n iphoto bibliotheek daar naartoe te verplaatsen. Enige vreemde was wel, dat m’n mac mini vanmiddag opeens zei, dat ik die eerst moest uitwerpen voordat ik hem mocht loskoppelen, terwijl ik dat gewoon had gedaan en de schijf ook in de Finder al heel lang niet meer zichtbaar was.

Kan het nu toch zijn, dat er corrupte bestanden in m’n account zitten? Heb dat ergens gelezen als mogelijkheid maar weet niet zo goed wat het betekent en wat ik er aan zou kunnen doen..

Thanks again!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Kun je na te zijn opgestart in safe-mode in je account komen zonder last te hebben van de strandbal?
    In dat geval moet je eens naar je log-in items lijst gaan van dat account even noteren wat er staat (voor later) en alles verwijderen (selecteren en op de min klikken)

Daarna gewoon opstarten. Als het nu goed gaat, zit de oorzaak in een van de items die bij inloggen automatisch gestart worden.

Bijdrager
    sascq

Hoi Hendrik,
    Nee ik kan dus helaas niet zonder strandbal in m’n account. Kan me wel voorstellen dat het klopt wat je zegt en dat het aan safari ligt. Dat programma gaf nogal wat problemen met vastlopen en wordt automatisch opgestart als ik inlog.
    Heb je nog een idee wat ik kan doen zonder m’n admin account in te hoeven?
    Heel veel dank,

Bijdrager
    SunKeeper

Ga dan naar de account waar je wel kunt inloggen en open de Finder.

Kijk dan of je in de thuismap van de eigen account kan komen. (als het niet meteen kan het via het Info-menu, als je dat niet precies weet moet je het even vragen)

Zoek daar de Bibliotheek-map op, daarin staat loginitems.plist Verplaats die even naar je bureaublad, en probeer nog eens in te loggen met je eigen account.

Als ik me niet vergis doet dit hetzelfde als het lijstje met loginitems wissen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.