4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Thomasjwz

Mac osx lion server afp en vnc

Beste forumleden,

Ik heb vandaag OSX Lion Server op mijn Mac gezet, dit omdat ik graag vanaf elke locatie via iPhone iPad en Mac toegang wil hebben tot mijn bestanden thuis.
    Nou heb ik alles helemaal draaien, in ieder geval dat dacht ik.
    Als ik op mijn iPhone alle gegevens intik in de App Files connect dan krijg ik geen verbinding met mijn Mac thuis(met andere servers kan ik wel verbinding maken) hetzelfde probleem heb ik op de iPad en andere Macs.

Ook krijg ik het niet voor elkaar om een VPN Configuratie aan de praat te krijgen, als ik de VNC config opsla en deze naar mijn mobile devices stuur worden deze geconfigureert, maar als ik verbinding wil maken krijg ik het volgende: De server is onbereikbaar. Probeer opnieuw verbinding te maken. Controleer de instellen en neem contact op met uw beheerder als het probleem aanhoudt.

De benodigde poorten heb ik open gezet:
    Voor AFP: poort 548 (TCP)
    Voor VNC: poort 1723 (TCP)

Zo ver ik weet heb ik alles gedaan wat nodig is maar toch werkt het niet, kan iemand mij hier mee helpen?

Met vriendelijke groet.

Bijdrager
    macpro

Je gooit VPN en VNC door elkaar. Uitgaande van jouw beschrijving ga ik uit van VPN.
    (Een VNC verbinding zonder VPN verbinding moet je echt niet willen.)

Om maar met het meest eenvoudige te beginnen: gebruik je wel je externe IP adres als je vanaf je iPhone een verbinding wilt maken? Dat adres krijg je door bijvoorbeeld te surfen naar http://www.watismijnip.nl .

Daarnaast heb je alleen poort 1723 open staan in je router. Dat is niet genoeg voor een PPTP verbinding.
    Je moet dan ook protocol (niet poort!) 47 open zetten.

Een veiligere verbinding krijg je als je gebruik maakt van L2TP en IPSec.
    Daarvoor moet je UDP poorten 500, 4500 en 1701 gebruiken en protocol 50.

Een goed hulpmiddel bij het testen van de VPN verbinding is de Console op de Mac. Die geeft gedetailleerde informatie die je kan helpen om te achterhalen waarom je geen VPN verbinding krijgt.
    En als je geen informatie in de Console ziet is dat meestal een teken dat je router niet goed is ingesteld.

Bij gebruik van een L2TP en IPSec verbinding kan het voorkomen dat het gedeelde geheim dat de Mac voorstelt niet werkt op een iPhone. Waar maar raar, dus als je meldingen krijgt over de identiteit moet je in die hoek zoeken.

Bijdrager
    Domtoren

En controleer voor de zekerheid ook hoe de firewall op je server ingesteld is. In principe zet Lion Server de juiste poorten in de firewall automatisch open maar het kan geen kwaad dat te controleren. Systeemvoorkeuren -> veiligheid -> Firewall.

Bijdrager
    Thomasjwz
    macpro op 21 mei 2012

Je gooit VPN en VNC door elkaar. Uitgaande van jouw beschrijving ga ik uit van VPN.

(Een VNC verbinding zonder VPN verbinding moet je echt niet willen.)

Om maar met het meest eenvoudige te beginnen: gebruik je wel je externe IP adres als je vanaf je iPhone een verbinding wilt maken? Dat adres krijg je door bijvoorbeeld te surfen naar http://www.watismijnip.nl .

Daarnaast heb je alleen poort 1723 open staan in je router. Dat is niet genoeg voor een PPTP verbinding.

Je moet dan ook protocol (niet poort!) 47 open zetten.

Een veiligere verbinding krijg je als je gebruik maakt van L2TP en IPSec.

Daarvoor moet je UDP poorten 500, 4500 en 1701 gebruiken en protocol 50.

Een goed hulpmiddel bij het testen van de VPN verbinding is de Console op de Mac. Die geeft gedetailleerde informatie die je kan helpen om te achterhalen waarom je geen VPN verbinding krijgt.

En als je geen informatie in de Console ziet is dat meestal een teken dat je router niet goed is ingesteld.

Bij gebruik van een L2TP en IPSec verbinding kan het voorkomen dat het gedeelde geheim dat de Mac voorstelt niet werkt op een iPhone. Waar maar raar, dus als je meldingen krijgt over de identiteit moet je in die hoek zoeken.

Bedankt voor je reactie!
    Ik zie inderdaad dat ik VPN en VNC door elkaar heb gehaald maar ik bedoel dus VPN.
    Toevallig enig idee hoe ik dat protocol 47 open zet? Ik heb een standaard routeer van de KPN,,

Console kan ik inderdaad niks vinden dus misschien dat er dan toch iets in de routeer verkeerd zit,,

Ik gebruik inderdaad L2TP dus dat zou eigenlijk goed moeten zitten,,

groet

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.