21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    quinnie

Mac osx kan niet worden geïnstalleerd op deze computer

Allemaal de beste wensen voor 2011.

Ik zit met het volgende. Ik heb en macbook pro uit 2009. 4gb ram 250 gb harde schijf 2.53 pro.
    Deze macbook heb ik nu een week in mn bezit. Alleen zou ik graag een clean install willen doen.
    De originele installatie schijven zitten erbij. Maar als ik aan de instal begin krijg ik de melding:
    Osx kan niet op deze computer worden geïnstalleerd. met de vraag of ik een back up wil terug zetten. Iets anders is niet mogelijk. De schijf wissen kan ook niet, omdat de wis knop niet oplicht.
    Ook al geprobeerd een nieuwe gebruiker met alle rechten te voorzien. Is ook geen succes.

Ik heb het forum al afgesnuffeld maar kom er niet uit.

Kan iemand mij helpen?

Bijdrager
    Maverick9898

Allereerst waar zit je precies met je clean-install? Je hebt opgestart via de OSX schijf? Je moet natuurlijk voordat je installeert de schijf wissen, anders is het geen clean-install. De schijf wissen kan ook alleen maar als je niet van de schijf zelf gebruik maakt, dus als je via de installatie DVD opstart.

Bijdrager
    Yaris
    Bijdrager
    quinnie

Klopt, dit artikel had ik al gelezen. Ook geprobeerd. mocht niet baten.
    Ik heb een macbook pro 5.5.
    Ik start op vanaf de schijf, selecteer de taal, en krijg daarna de melding.
    Ik kan hier dan ook niks selecteren aan hulpprogrammas. alleen maar spraak.
    Ik krijg dan de optie om een back up terug te zetten, of opnieuw op te starten.

Bijdrager
    Vinhelper

Weet je zeker dat die schijven bij die speciefieke MacBook Pro horen?

Bijdrager
    Maverick9898

Je kreeg neem ik aan gewoon Snow Leopard bij je Mac of heb je dat later erop gezet? Want die standaard-installatie schijven hebben OSX Leopard, als ‘m met Leopard erop hebt gekocht.

Bijdrager
    Vinhelper

Juist. Dank voor de aanvulling^

Probeer het even met een Snow Leopard-retail-schijfje. Indien je die niet hebt, moet je er 1 kopen voor € 29,-

Bijdrager
    Ezri Dax

Volgens mij heeft hij de versie niet genoemd.

Bijdrager
    Maverick9898

Nee des te meer reden dat hij dat dan even doet:). Vandaar mijn vraag….. it can go either way met een MacBook uit 2009.

Bijdrager
    quinnie

bijgeleverd zit voor de 13 inch macbook pro de mac osx install dvd versie 10.6.3. versie 1.0

Bijdrager
    Vinhelper

Dat is vreemd. Met de originele schijven zou het toch moeten werken.

Ik weet het verder niet precies, misschien iemand anders? Je kan ook altijd langs een APR gaan om na te vragen.

Bijdrager
    Hansi2124

Is dat 1 installatie-dvd of zijn dat er 2?
    Komt 10.6.3 uit 2010 of nog uit 2009?

Ik zie deze info vanuit Mactracker:

Bijdrager
    quinnie

de macbook is uit 2009. De software zijn 2 schijven, 1 install dvd, 1 applications. Er staat op dat de 2 schijfjes uit 2010 zijn.
    Is dit wat zorgt voor het probleem?

Bijdrager
    Ir.Bob

He hebt een 2e hands Macbook neem ik aan? En je hebt opgestart met de c-toets ingedrukt? Zo ja, dan lijkt het erop dat je de verkeerde schijven hebt meegekregen. De bijgeleverde schijven zijn specifiek voor het model waar ze bijhoren. Als je schijven van een ander model hebt, dan is dit de foutmelding die je krijgt.

Bijdrager
    Hansi2124

Ik denk het, want dat zijn dan toch niet de originele installatieschijven, zoals de melding dan ook aangeeft.
    Je kan natuurlijk contact opnemen met degene waar je de MBP van hebt gekocht en melden dat je de verkeerde installatie-dvd’s hebt meegekregen. Misschien was hij in de war met z’n nieuwe computer?
    Anders kan je dus voor €29 een nieuwe SL installatie-dvd kopen, maar dan heb je geen iLife erbij.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    quinnie op 01 januari 2011

de macbook is uit 2009. De software zijn 2 schijven, 1 install dvd, 1 applications. Er staat op dat de 2 schijfjes uit 2010 zijn.

Is dit wat zorgt voor het probleem?

Uiteraard. Want je hebt zo te zien schijven meegekregen van een nieuwere Mac. Het zou best kunnen zijn dat Hansi gelijk heeft. Ik zou maar eens vragen aan de vorige eigenaar of hij niets mist …:oops:

Bijdrager
    Maverick9898

Ja en ongeacht of het van een nieuwere Mac is, hij past gewoon niet bij jouw Mac en dat is essentieel voor het gebruik van die standaard installatie DVD’s. Daarbij denk ik echt dat jouw Mac standaard geleverd werd met Leopard en dat je nu installatie DVD’s van Snow Leopard EN een ander type gebruikt wat gewoon niet kan. Koop een Snow Leopard retail DVD en die kan je dan gebruiken voor een clean install.
    Overigens ben ik ook wel geïnteresseerd waarom je een clean-install uitvoert. Meestal is dat namelijk helemaal niet nodig.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wel als de vorige eigenaar er nog op staat…

Bijdrager
    quinnie

Jep dat was. De vorige eigenaar stond er nog op.
    En ik hou wel van een schone mac, krijg ik het idee dat hij toch nog een beetje nieuw is.

Iedereen bedankt voor de reacties!!!!

Bijdrager
    globalxs

Hallo allemaal.

Dit onderwerp stamt dan wel uit 2011 maar is (helaas) nog steeds van toepassing. Hierbij een lijstje van stappen die het probleem inderdaad tripleren EN daarna de stappen die nodig zijn om het probleem te omzijlen.

Ik heb een tweedehands Macbook Pro uit 2009 waarvan de HD zo’ n beetje aan z’n eind was. Hiervoor heb ik een Samsung SSD 850 EVO gekocht voor €88,- via Tweakers.net. Om hier het laatste beschikbare OSX op te installeren heb ik geprobeerd een bootable disk aan te maken op de nieuwe HD en hierop OSX El Capitan te installeren. Wat je ook probeert, leidt dit tot de melding: “Mac osx kan niet worden geïnstalleerd op deze computer”

Na een dag puzzelen ben ik verschillende vorige OSX versies van mijn Time Machine af gaan halen en heb ik de procedure steeds herhaald.
    De meest recente OSX versie die WEL werkt is Yosemite.
    Als je deze procedure zelf ook wilt herhalen dan kun je deze vinden op:
    –>> http://www.macworld.com/article/2367748/os-x/how-to-make-a-bootable-os-x-10-10-yosemite-install-drive.html
    Ik heb de “Optie 1” die erin wordt uitgelegd uitgevoerd. Alles bij elkaar duurde het 10 minuten.
    Je moet ook de oorspronkelijke “Install OS X Yosemite.app” in de /Applications directory downloaden. Deze is op nieuwsgroepen te vinden.

Mocht je hier vragen over hebben dan zal ik deze proberen te beantwoorden.

Succes!!

Bijdrager
    SunKeeper

Lekker ingewikkeld.

Alle tijd samen die je erin hebt gestopt, had je wel meerdere keren op de officiële manier kunnen installeren. Gewoon via de Snow Leopard DVD en daarna de Mac App Store.

Ook een stuk betrouwbaarder dan een ‘nieuwsgroepen’ OS X. My 2 cents.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.