9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    lottie

Mac OSX 10.4.8: MacBook start niet meer op!

Beste mensen,

ik heb een Groot Probleem, jawel, met hoofdletters! Na het upgraden naar Max OSX 10.4.8 (voor MacBook, Intel dus) kan ik mijn computer niet meer opstarten. Na het appeltje komt er een scherm naar voren waar in een stuk of vijf talen gezegd wordt “you need to restart your computer”. Natuurlijk doe ik dat braaf, maar helaas, na het restarten moet ik weer restarten en weer restarten en….

De computer komt niet uit deze vicieuze circel!

Natuurlijk heb ik een search gedaan, de volgende topics kwamen o.a. naar voren: Groot probleem door update en Mac OS X 10.4.8 is er!! Maar deze bieden beiden geen oplossing.

Op MacRumors vond ik een topic en ik heb een aantal dingen geprobeerd, o.a. opstarten met C en originele cd’s gebruikt om te repareren, opstarten met apple – alt – p – r en wat al niet meer (reset PRAM).

Ik hoop echt dat jullie een oplossing weten.

bij voorbaat (heel veel) dank,

Lottie

Bijdrager
    1984

Start de Mac op met de Shift-toets ingedrukt. ‘Automatisch inlogggen’ wordt uitgeschakeld (wachtwoord!) en je ziet ‘safe mode’ staan in het inlogscherm. Een ‘safe boot’ dwingt het systeem tot het controleren van het bestandssysteem van je opstartschijf. Het opstarten duurt daarom langer dan normaal. (NB: voor de UNIX-geeks onder ons: Safe boot voert het ‘fsck’ commando uit)
    MacOSX laadt in safe mode alleen Apple eigen systeem-toevoegingen, de zgn. ‘kernel-extensies. Dit betekent dat wanneer een probleem niet optreedt in ‘safe mode’, het bij third party software ligt. Let op: in ‘safe mode’ werkt de Mac wellicht niet zoals je gewend bent. Herstart de machine nadien. ([size=9:1d9637396f]MacMiep[/size:1d9637396f])

Bijdrager
    petermac

Die melding in 5 talen is een Kernel Panic. Ongeveer te vergelijken met het fameuze windows blue screen. Dat het onmiddelijk na een opstart komt heb ik wel nooit geweten. Niet goed lijkt me… heb je onlangs geheugen bijgeprikt? Probeer die module er dan eens uit te halen en probeer het nog eens…
    Anders zou ik er toch een mee langs een apple center gaan hoor…

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Heb je een geheugenlatje bijgestoken? (zoals Petermac vroeg). Als dat zo is: eruit halen en kijken of hij het dan wel doet.
    Geheugenlatje omruilen in de winkel voor ééntje dat wél werkt.

Anders heb je inderdaad een probleem en moet je met je macbook terug naar de winkel. Als je snel bent raak je er vandaag nog :wink: .

Hopelijk is het snel opgelost!

Bijdrager
    1984
    ”lottie”

Na het appeltje komt er een scherm naar voren waar in een stuk of vijf talen gezegd wordt “you need to restart your computer”. Natuurlijk doe ik dat braaf, maar helaas, na het restarten moet ik weer restarten en weer restarten en….

Dat is dus duidelijk Kernel Panic (Mac OS X is totaal de kluts kwijt)
    Dan is het altijd verstandig een Safe boot te doen: (zie bericht 14,34)

Bijdrager
    lottie

Okay, tot zo ver: hartelijk dank voor de antwoorden!

Helaas heb ik geen extra geheugen bijgestoken, dus dat is het probleem niet. Het probleem is echt begonnen direct nadat ik 10.4.8 geinstalleerd heb.

Hier is een update met wat ik tot nu toe gedaan heb.

Na gisteren en vanmorgen echt vanalles geprobeerd te hebben om OSX te herstellen heb ik het uiteindelijk opgegeven.
      Ik heb een vriend die ook een Mac heeft (Powerbook). Hij heeft met een firewire cable mijn mac met de zijne verbonden en op die manier (start op: hold T op MacBook) mijn computer zich laten gedragen als harde schijf op de zijne.
      Met behulp van Migration Assistant alle zooi van mij naar zijn Mac getransporteerd.
      Nu heb ik in ieder geval een backup. Ongelofelijk dat ik die niet had, ik weet het, maar ik ‘was’ van plan om ‘zo snel mogelijk’ naar de winkel te gaan om ‘meteen’ een externe harddrive te kopen. Geheel in de lijn van het welbekende kalf en een niet nader te noemen put heb ik dat nu dus ook gedaan
      Op dit moment is de backup eindelijk gelukt en ben ik aan het proberen Mac OSX opnieuw te installeren. De meest voor de hand liggende optie; installeren met behoud van bestanden e.d., is jammerlijk mislukt.
      Nu ben ik voor optie twee gegaan, namelijk de erase en download optie.[/list:u:01ff1def78]
      En nu houd ik mijn vingertjes gekruist!

Na een serieuze zoektocht in allerlei fora en na verschillende stadia van totale wanhoop te hebben doorlopen kom ik tot een conclusie: deze update is SLECHT!

Bijdrager
      lottie

Oh, en inderdaad: ook de Safe Boot optie had ik gisteren ook al geprobeerd…. Toch dankjewel voor de hint!

Bijdrager
      Oppie

Wat je met zo’n kernel panic altijd moet doen, is alle hardware loskoppelen! Alleen toetsenbord en muis laten zitten.

Bijdrager
      1984
      ”Oppie”

Wat je met zo’n kernel panic altijd moet doen, is alle hardware loskoppelen! Alleen toetsenbord en muis laten zitten.

Vaak is het de Randapparatuur (hardware) wat Kernel Panic veroorzaakt:?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.