15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    chief

Mac OsX 10.4 Tiger Installeren

Hello

ik heb altijd op een pc gewerkt en heb nu een 2e hands Imac g5 erbij gekocht, ik wil deze opnieuw installeren maar met de install dvd wat ik heb wilt hij niet booten. Dan krijg ik zo’n klein finder icoontje die knippert en veranderd in een vraagteken.

Als ik het installeer in de OS zelf, dan vraagt hij om de admin paswd die ik niet heb,
    Hoop dat iemand me kan helpen om deze uitdaging op te lossen.
    Alvast bedankt.

P.s. mijn vermoede is denk ik dat de copy van de OS 10.4 DVD niet goed is, of niet bootable is gebrand?

Bijdrager
    Nikita

Dat icoontje betekend dat ‘ie geen opstartschijf kan vinden. Heb je opgestart met de C knop ingedrukt om vanaf de DVD op te starten? Overigens zou je altijd om de originele systeem-DVD’s moeten vragen als je een Mac aanschaft (ook tweedehands), die horen er gewoon bij.

Een work-around die wellicht werkt, is via Accounts in Systeemvoorkeuren een nieuw account aan te maken met beheerderrechten en van daaruit Tiger dan te installeren. Moet ‘ie alleen niet op slot zitten, anders werkt dat ook niet :wink:
    Of de vorige eigenaar even aan z’n jas trekken over de DVD of het wachtwoord.

Bijdrager
    hans dorsman

Normaal gesproken horen er originele cd’s/dvd’s bij te zitten en die zouden moeten werken.
    Ik heb ook eens zo’n kopie dvd gehad en daar wilde mijn computer ook niet van starten.
    Maar goed, elke mac wordt met software geleverd, dus is het ook niet illegaal als je een kopie gebruikt.

Ik zou verder ook niet weten hoe je zo’n dvd bootable maakt.

Hans

Bijdrager
    chief

Thanx voor de snelle reply.

Ik heb het zeker geprobeerd met de C en of X toets ingedrukt te houden tijdens het opstarten van de mac. En dan hoor ik de dvd-rom wel een beetje spinnen en daarna krijg ik dus dat icoontje te zien.
    Ik heb trouwens deze zelfde dvd Mac OS 10.4 ook bij een vriend geprobeerd en hij heeft hetzelfde.
    Dus vandaar dat ik denk dat de dvd schijf gewoon niet in orde is?

Helaas kan ik geen account aanmaken, dat is dus de reden ook waarom ik het opnieuw wil installeren. Het slotje zit dicht dus jammer.
    Ik probeer de vorige eigenaar ook te bereiken per mail, maar nog geen reactie ;(
    Zijn er andere oplossingen, en anders opzoek gaan naar een andere dvd met de OS 10.4

greetsz
    chief

Bijdrager
    Marius1976

Krijg je na het booten van je iMac wel de OS X desktop of krijg je dan een inlog scherm waar je de ‘user’ moet kiezen en vervolgens een wachtwoord moet kiezen?

Overtuig jezelf ervan dat je op de iMac G5 geen OS X wilt installeren die voor een Intel iMac is. Grote kans dat je dat aan het proberen bent. Aan het uiterlijk van de iMac kan je nauwelijks verschil zien. Misschien dat die versie van je vriend een intel OS X is?

En zoals al meer gezegd: zorg dat je de originele DVD’s hebt. Sowieso wel een beetje een must, mocht je ooit nog es helmeaal schoon willen beginnen.

Succes
    Marius

Bijdrager
    chief

Nee dan loopt het direct door naar de desktop zonder inlog dus.

Het zijn beide trouwens geen Intel Imacs maar de oudere type zonder Intel.

Iemand nog Mac OSX 10,4 Dvd in de aanbieding :

bedankt!

Moderator
    unSOUND

Was de verkoper zijn DVD’s kwijt dan ? Die horen erbij te zitten namelijk…

Welke iMac G5 is het ? Met of zonder ingebouwde iSight ?

Bijdrager
    Marius1976
    ”chief”

Nee dan loopt het direct door naar de desktop zonder inlog dus.

Het zijn beide trouwens geen Intel Imacs maar de oudere type zonder Intel.

Ja… maar ik bedoel je DVD… is die gekopieerde DVD die je hebt wellicht niet een Intel versie? Die zal het zeker niet doen dus.

Browse die dvd eens uitgebreid als je in de OS X desktop terecht bent gekomen, en lees ook de readme docs eens die erop staan. Die kun je zonder admin password lezen. Misschien kom je dan meer te weten over de DVD die je erbij hebt gekregen.

Marius

Bijdrager
    Moos

neem de computer mee naar die vriend en sluit hem op zijn mac aan met een firewire kabel.
    Start jouw computer op met “T” ingedrukt en dan komt hij bij jouw kameraad als externe harde schijf staan. Van hieruit kan je dan die schijf wissen (met disk utility) en opnieuw osx installeren als die dvd voor iets deugt tenminste.

volgens mij kan het zo wel lukken.

correct me if I’m wrong

succes,
    Moos

Bijdrager
    hans dorsman

Je kan dit nog proberen. Soms blijkt de disk vervolgens wel bootable te zijn als hij via dis utility is gebrand.

1. Doe de Mac OS X Install DVD in de drive.
    2. Start Disk Utility (Applications > Utilities).
    3. In Disk Utility, selecteer de OS X DVD
    4. Klik Nieuw Image
    5. Een dialoog box verschijnt. Geef de nieuwe image een naam, bijvoorbeeld ‘Mac OS X Install DVD’. Selecteer de bestemmingwaar je het op wil slaan. Laat Image Format op Compressed (default) en Encryptie op geen (default).
    6. Klik opslaan.
    7. Als het image klaar is, mount het dan niet.

Branden
    1. Start Disk Utility (Applications > Utilities).
    2. Klik Brand op de toolbar
    3. Navigeer naar het opgeslagen DVD image wat je in het vorige deel gemaakt hebt. Klik op het image bestand en klik branden. Gebruik geen “drag and drop”.
    4. Doe een lege DVD in de drive al daar om gevraagd wordt en brand de disk.

Hans

Bijdrager
    chief

KLopt de originele dvd’s was de vorige eigenaar verloren, ik weet zeker dat het geen intel dvd’s zijn.

Bijdrager
    Dick de Roos
    ”chief”

KLopt de originele dvd’s was de vorige eigenaar verloren, ik weet zeker dat het geen intel dvd’s zijn.

Als ik iets verles zou ik gaan zoeken. Tiger kost toch gauw een Euro of 120.
    Vreemd ook dat de vorige eigenaar blijkbaar op pad gaat met de DVD’s die bij de desktop horen.:evil:
    Ik wil maar zeggen: vreemd verhaal en je hebt recht op de orginele DVD’s. (of de prijs van Tiger in mindering op de koopprijs). maar dat zal nu te laat zijn. :roll:

Bijdrager
    Marius1976

Toch kan het wel, dat je zulke DVD’s kwijtraakt of verliest.

Ik heb laatst ook de originele DVD’s meegenomen toen ik op vakantie ging, want ik wilde m’n ibook lekker opnieuw gaan installeren.

En nog erger: ik kan op dit moment de DVD’s van m’n iMac nergens vinden :S … (nee ik was niet de verkoper van de iMac van de topicstarter)…. het is een beetje zooitje in mijn DVD collectie vrees ik….

groet,
    Marius

Bijdrager
    chief

Andere MAC OSX DVD geprobeerd deze komt nu wel een stapje verder, maar dan krijg ik niet meer de knipperende Finder incoon met af en toe een vraagteken.
    Maar heb nu een verbods teken in het licht grijs i.p.v. de apple logo als ik geboot hebt van deze Mac OSX DVD. Iemand ideen?
    Heb deze MAC OSX Dvd ook al op een andere oudere G5 Imac geprobeerd zonder de isight en daar werkt deze wel op?
    Weet iemand waar het mischien aan ligt, trouwens heb 2X exact dezelfde Imac G5 geprobeerd met Isight en juist deze geven dezelfde problemen.
    Eb het is geen Intel dvd en of Imac.

Bijdrager
    chief

Ik heb van een Mac werknemer te horen gekregen dat deze Imac G5 Isight versie van mij persee een Mac OSX 10.4.2 Install DVD nodig heeft. Hij gaat het dus nooit installeren met een 10.4 dvd werd mij verteld.Er werd me verteld vanwege de firmware van deze machine heb je min deze versie nodig om het te kunnen installeren. En daarna natuurlijk updaten naar 10.4.7;)

Ik probeerde gisteren een installatie via Firewire uit, maar dit werkte niet.
    Omdat ik een MAC OSX 10.4 Tiger DVD heb en niet de nieuwe 10.4.2 DVD.
    Kan iemand mij helpen om hieraan te komen? :apple:
    :sealed:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.