11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    dvv

mac osx 10.2 verwijderen

ik heb een powermac g4 overgekocht van iemand.
    vroeg me af of ik al zijn programma’s en bestanden kan verwijderen dmv een uninstall.
    wil namenlijk de nieuwste versie van macosx erop zetten hellemaal clean….. is dit mogelijk…? aan te raden… enz…
    is het eigenlijk wel mogenlijk om een apple te formateren.. of is dit alleen met windows mogelijk ?
    of zou ik dit allemaal handmatig moeten doen

zou graag wat info willen hebben wat mijn mogenlijkheden zijn..

Greetz!
    Dave

Bijdrager
    thijsvanzwam

wat je het beste kan doen is gewoon de osx 10.3 cd er in en dan de computer daarmee opstarten (C ingedrukt houden) zodra je in het installatiemenu bent kun je op een gegeven moment kiezen voor extra opties en daar zie je de optie wis en installeer.
    hiermee formateer je de harde schijf en zet je een schone installatie van 10.3 er op.
    let verderop in het menu bij de volgende opties even op dat je de talen uitschakeld, ik neem aan dat je osx niet in het aziatisch wilt hebben dus dat zou zonde zijn van je schijfruimte…

succes

Bijdrager
    rvanheukelum

Als je niets ervan meer nodig hebt het volgende:
    – Start je G4 op met je Mac OSX installer disc
    – Kies Nederlands (ga verder, maar NIET installeren)
    – Kies uit menubalk/hulpprogramma’s/schijfhulpprogramma
    – Selecteer je HD en wis hem speciaal (kies de middelste optie, veilig genoeg maar duuuuuuuurt)
    – Ga naar bed

Morgen is hij helemaal klaar om te installeren.
    Kies een aangepaste installatie waarbij je alle talen behalve Nederlands uitschakelt. Vink alles uit wat je niet nodig hebt, zoals drivers en extra stemmen … bagger en ballast dus dumpen.

Meteen de 10.4.6 combo-update eroverheen trekken, en vervolgens de auto-update het karwei laten afmaken. Suck-6!

Bijdrager
    dvv

allright het is dus easy…

ik heb alleen de 10.4 versie… zag ergens dat de instalatie computer gebonden is…
    is er een manier om deze toch te installeren??? en zal het de prestaties van de powerbook verbeteren ? of juist verslechteren?

Greetz!

Bijdrager
    rvanheukelum

Ik installeer ook Tiger gewoon op mijn G4 MDD … geen probleem. Pas als het een bij-een-mac-meegeleverde-systeem-disc is kun je tramalant verwachten.

Bijdrager
    dvv

dat klopt hij dus bijgeleverd bij een ander mac… kan ik het dan wel vergeten ??

Bijdrager
    thijsvanzwam

oh sorry, 10.4

als de 10.4 dvd of cd bij een computer geleverd is dan werkt hij alleen op die computer.
    als je de versie hebt die los in de winkel verkrijgbaar is dan moet het lukken.
    ik draai het ook op mijn iBook G4, werkt als een zonnetje.
    het verbeterd de prestaties wel.
    kijk voor de zekerheid eens op:
    http://www.info.apple.com/support/applespec.html

hier staan de computers van Apple en welke OS ze maximaal aankunnen

Bijdrager
    thijsvanzwam

je kan het altijd proberen, als het niet werkt krijg je vanzelf de melding dat deze computer niet geschikt is voor deze installatie, dan moet je de winkel versie zien te bemachtigen

Bijdrager
    dvv

is er geen tirck ofzo… om wel die 10.4 versie te installeren?

Bijdrager
    thijsvanzwam

niet dat ik weet, ik heb gewoon de winkel versie en dat ging prima.

Bijdrager
    rulus

er is wel een truukje (opstarten met T, via firewire), maar daar zijn al genoeg posts over, effe zoeken dus…

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.