11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    ram0n

mac os9 installeren onder mac osX Tiger

Dag allemaal

Ik wil graag os9 installeren op mijn powerbook maar krijg dit met geen mogelijkheid voor elkaar.

Heb hier in mijn bezit …mac osx tiger instalatie dvd en een os9 cd met mac 0s 9.1

Nu vraagt hij bij systeemvoorkeuren naar de opstartmap van classic…dus ik heb verwezen naar de os9 cd. Maar dit werkt niet.

Kan iemand mij hierbij helpen ?

groet
    ramon

Bijdrager
    Turbanus

Maar je kunt onder Clasic toch alle OS-9 app’s draaien…….

Moderator
    Poezenbeest

Eerst: probeer van de cd op te starten door de c ingedrukt te houden tijdens het opstarten.

Als dat niet lukt, zou je nog kunnen proberen om de systeemmap van de cd naar je hd te kopiëren en dan dat als opstartschijf aan te merken. Dan weer opstarten (onder OS9 dus en dan de installatie opnieuw proberen.

De beste manier is om langs te gaan bij iemand die al een OS9 heeft staan op zijn Mac en van diegene de systeemmap overzetten naar jouw PB.

Bijdrager
    ram0n

ok misschien wat onduidelijk

ter verduideleking

os9 wil ik dus graag onder tiger draaien…

maar het lukt me niet om de classic omgeving te activeren

Bijdrager
    ram0n

opstarten met c ingedrukt houden lukt wel (tiger instalatie dvd) maar waar kan ik kiezen dat ik classic wil installeren ?

systeemmap van de os9 slepen heb ik al geprobeerd maar geen succes.

Moderator
    Poezenbeest

Op de wat oudere versies van OSX (Jaguar, Panther) staat er op de cd/dvd extra software & Hardwaretest een installer voor Classic. Op de Tijger-dvd kan ik hem zo niet vinden.

Ben je goed in Engels???? Click Here!

Bijdrager
    1984

Opstarten onder Mac OS 9?MacGebruikers die een machine hebben van voor januari 2003 (en een bepaalde lijn G4’s), kunnen desgewenst ook nog opstarten onder Classic. Daarvoor ga je dan naar Systeemvoorkeuren => Opstartschijf.??Kies hier de Systeemmap 9.2.2 en ‘Herstart’. Let er wel op dat je niet gaat zitten rommelen met de OSX systeem-mappen op de harde schijf. ?Om weer terug op te starten in X, hoef je alleen de X-toets in te drukken, wachten tot je twee keer het A-akkoord hoort en de machine start weer op in MacOSX.

Lees meer….Miep

Moderator
    Poezenbeest
    ”1984″

Opstarten onder Mac OS 9?MacGebruikers die een machine hebben van voor januari 2003 (en een bepaalde lijn G4’s), kunnen desgewenst ook nog opstarten onder Classic.

Het gaat om alle Macs met een G3- en G4-processor, die daarvoor draaien geen OSX en op een G5 kan je er niet mee opstarten, wel nog Classic draaien. Op een Intel kan je dat laatste ook vergeten.

Lijkt me duidelijker (en vollediger)

Bijdrager
    mcbijna

Staat er nu wel of geen classic op?
    Want dan ga je gewoon naar systeemvoorkeuren/systeem classic start classic (of zet uit)
    Ik kan mij herinneren dat ik classis van de instalatie cd/dvd gewoon kon instaleren

Bijdrager
    1984
    ”Zerk”

Het gaat om alle Macs met een G3- en G4-processor, die daarvoor draaien geen OSX en op een G5 kan je er niet mee opstarten, wel nog Classic draaien. Op een Intel kan je dat laatste ook vergeten.

Lijkt me duidelijker (en vollediger)

Klopt ik zat met de PM G4 MDD (2002?) in mijn hoofd, dat is wat anders dan onder classic draaien

Bijdrager
    ram0n

toen ik panther nog op mijn powerbook had staan kon ik bij de instalatie dvd kiezen om os9 te instaleren.

Bij tiger vind ik deze niet op de instalatie dvd

en nu?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.