4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    macronalds

mac OS9 en audio keystation

Ik heb voor mijn dochter een M-audio keystation gekocht (49 toetsen) die op mijn Powerbook met Garageband perfect werkt. Mijn dochter heeft mijn oude iBook als computer (jaar 2000, 366 mhz) die nog op OS9 draait. Weet iemand van jullie wat goede software is om de keyboard op de iBook aan te sluiten en of het eigenlijk wel kan? :finderoud:

Bijdrager
    tumbadora

Je kan je oude iBook upgraden naar OSX en dan garageband installeren, maar dan heb je wel weinig sporen te gebruiken. Als het slechts om 1 klank tegelijk gaat is het wel te doen.
    bij veel effecten zal die ook wel gaan hikken…..

een andere optie is op OS 9 blijven en reason aanschaffen of ergens een van de eerste versies (1.0 of 2.5 ) aanschaffen (de nieuwe versie eist aardig wat rekenkracht)
    Daar kun je op een 366mhz onder os9 aardig mee spelen. ik weet niet wat je geplaatste geheugen is maar het is verstandig om daar 256mb of meer van te maken, iv.m. het inladen van samples en klanken…..

Hieronder vindt je alle info over Reason en tevens een demoversie

http://www.propellerheads.se/

P.S. in garageband is het mogelijk om audio sporen naast virtuele midi sporen op te nemen (dit vereist weer extra veel van je iBook), en in reason niet. daar kun je alleen virtuele midi instrumenten gebruiken (sampler,drumcomputer,analoge synthesizer) maar wel met gemak veel meer sporen en effecten….

als je ergens voor weinig de eerste versie te pakken kunt krijgen heb je een leuk speeltje…..

Bijdrager
    linpaws

Ja dat kan.
    Ga naar de site van M-audio, onder support vind je de optie drivers.
    Selekteer de keystation en OS9; voila ! daar is je driver.
    Zit er wel een usb poort op die oude Ibook ?
    De enige software die ik weet voor OS9 is protools free van digidesign.
    http://www.digidesign.com
    Maar dat is best lastig om onder de knie te krijgen.

Paul.

Bijdrager
    macronalds

Dank voor de adviezen, ik ga die OS9 software proberen, lukt het niet dan een upgrade naar OSx en verder met Garageband. Ik kom erop terug wanneer het allemaal werkt.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.