21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    blablabla

Waarom OS 10.5 en 10.6 en niet 7.0 en 8.0?

waarom is de software eigenlijk 10.5 en 10.6 en niet gewoon 7.0 en 8.0

Bijdrager
    bramvdb

Tja, eigenlijk willen bij Apple dat we de nummers niet meer gebruiken en Leopard of Snow Leopard gebruiken.
    Het zou inderdaad ook kunnen zoals jij het zegt maar wat veranderd dat eraan?

Bijdrager
    Retyro

omdat 7.0 en 8.0 al geweest zijn

Bijdrager
    i93Jeffrey

7.0 en 8.0 zijn al geweest dat was namelijk Mac OS 7 of 8.
    Maar ik snap het wel, want nu staat er Mac OS X 10.6 en de X staat voor 10. Dus eigenlijk staat er Mac OS 10 10.6

Bijdrager
    MouseMighty

Pffffff…..wat een vraag! Even googlen en voila: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Mac_OS Welkom trouwens op het forum :crazy: Strakke openingspost/topic! De X staat inderdaad voor 10 (Ten). Bij Apple hebben ze het dan bv ook over Mac OS X 10.5 (fonetisch) Mek O Es Ten, ten dot faaif leppert. Zo genoeg geschiedenisles gegeven. Edit: point is dot geworden.. (ik ben ook niet zo goed met fonetische zooi kijk maar in je Dashboard/Dictionary Widget voor juiste uitspraak:wink: )

Bijdrager
    JaNiintendo
    Bijdrager
    wjend

Het is wel “ten dot five hè, MouseMighty!

Bijdrager
    Pieterr

De volgende versie gaat trouwens Mac OS Vista heten…:razz:

Bijdrager
    eiko

of longhorn

Bijdrager
    double-D

Vroeger hadden we Windows 3.11 in huis. Met Prince of Percia, nu speel ik dat spel op de ipod:P

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik dacht dat OS X, in tegenstelling tot Windows, al lang bereikt had wat Longhorn allemaal beloofde?;)

Moderator
    Strifer

ik ben wel benieuwd waarom de TS denkt dat we 7.0 en 8.0 zouden moeten hebben… voor Leopard was er toch geen 6.0!?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat het gebruik van versie nummers betreft (in het algemeen):
    Vroeger hadden we b.v.b. Mac OS-6 (1988), Mac OS-7.0 of Mac OS-7.5.3 of Mac OS-8.0 of 8.6 of Mac OS-9. Officieel is/was het cijfer vóór de punt de major upgrade aanduiding. Het eerste cijfer na de punt gaf één of meerdere bug fixes of verbeteringen aan, en het 2e cijfer (meestal het laatste) een “maintenance” update. De meeste software makers houden zich daar nog steeds aan, maar sinds de komst van OS-X blijft ook na een major upgrade (b.v.b. van Tiger naar Leopard) de 10 onveranderd en geeft nu het 1e cijfer na de punt de major upgrade aan. Dit ongetwijfeld vanwege marketing doeleinden aangezien de “X” tevens het logo is. De oude systemen van voor “X” hadden ook namen maar die werden alleen intern gebruikt. 7: “Big bang” 8: “Tempo” en 8.5 heette “Allegro”

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Jakko op 30 juni 2010

Ik dacht dat OS X, in tegenstelling tot Windows, al lang bereikt had wat Longhorn allemaal beloofde?;)

Apple lag ook enkele jaren voor met het op de markt brengen van het eerst OS met een grafische interface…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    double-D op 30 juni 2010

Vroeger hadden we Windows 3.11 in huis. Met Prince of Percia, nu speel ik dat spel op de ipod:P

Vroeger had ik een Apple ][+ met 48k RAM en een 1 MHz CPU, daar speelde ik “pong” op met het zweet in mijn handen. En na al die jaren kun je dat spel nog steeds terug vinden, alleen speel ik het nu op een 27″ iMac quad core i7 :crazy:

Bijdrager
    friesappeltje

Vroeger (versie 8.5 en 8.6) speelden we dag in dag uit het geweldige spel “Power Pete” .
    Ik heb het spel nog wel maar kan het onder Mac OS X niet meer spelen… helaas….
    (Inderdaad.. dit heeft niets met het onderwerp te maken maar… nou ja zomaar)

Bijdrager
    PB

Power Pete was meesterlijk inderdaad.
    Nostalgie.
    Prince of Persia speelde ik vroeger ook altijd op de mac van m’n vader.

Bijdrager
    StarDesign

Lol ik heb zelfs pong gemaakt op mijn macbook voor een schoolopdracht. Was niet echt zo van de codes, want dat vind ik zelf wel moeilijk. Maar ik was wel thuis van het design, wat er best goed uitzag compared to just a dot and two stripes:P

Bijdrager
    michelvdb

Vroeguh speelden we met de knikkers, bikkels, autootjes en en bal… :sarcastic:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    hendrik op 30 juni 2010

Officieel is/was het cijfer vóór de punt de major upgrade aanduiding.

Hoewel Mac OS 9 eigenlijk 8.nogwat was, maar voor 9 gekozen werd zodat Apple onder licentieovereenkomsten uit kon komen …

hendrik op 30 juni 2010

Apple lag ook enkele jaren voor met het op de markt brengen van het eerst OS met een grafische interface…

Weet ik, daarom ook m’n opmerking over Longhorn:) Ik heb er ooit een goed artikel over gelezen op RoughlyDrafted maar ik kan het niet meer terugvinden:(

O, en wat oude systemen betreft: vroeger hadden we een Sharp MZ-80K waar we klonen van Space Invaders en Pac-Man op speelden:) Prince of Persia speelde ik pas jaren later op een 8086 met MS-DOS, en daartussenin heeft een Apple ][-kloon gezeten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Jakko op 01 juli 2010
    hendrik op 30 juni 2010

Officieel is/was het cijfer vóór de punt de major upgrade aanduiding.

Hoewel Mac OS 9 eigenlijk 8.nogwat was, maar voor 9 gekozen werd zodat Apple onder licentieovereenkomsten uit kon komen …

hendrik op 30 juni 2010

Weet ik, daarom ook m\’n opmerking over Longhorn:) Ik heb er ooit een goed artikel over gelezen op RoughlyDrafted maar ik kan het niet meer terugvinden:(
    O, en wat oude systemen betreft: vroeger hadden we een Sharp MZ-80K waar we klonen van Space Invaders en Pac-Man op speelden:) Prince of Persia speelde ik pas jaren later op een 8086 met MS-DOS, en daartussenin heeft een Apple ][-kloon gezeten.

Die kloon was vermoedelijk de ITT 2020?
    Ik weet niet wat je bedoelt met je opmerking dat 9 eigenlijk 8 was, want het waren wel degelijk twee verschillende systemen hoor! OS 8 & OS 9

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.