30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)
  • Q:
    Bijdrager
    iDaan98

Mac OS X wordt iOS?

Hoi OMT’ers. Op internet zie ik het gerucht dat OS X ook iOS gaat heten steeds terugkomen. Voor de iPhone, iPod Touch en iPad zou het dan iOS mobile worden. Voor de laptop/computer iOS desktop, voor de servers wordt het dan iOS server.

Ik heb er een artikeltje over op mijn site gezet, maar wat denken jullie?

Op internet circuleert het gerucht dat Apple de naam van haar OS wil veranderen naar iOS, dat als vervangende naam voor iPhone OS kwam. De verandering zou dienen als middel voor het verenigen van besturingssystemen van Apple. Er wordt gezegd dat Apple er over aan het denken is om iOS te gebruiken als standaard ‘naamgeving’ voor Apple OS. We zouden dan iOS Desktop, iOS Server en iOS mobile hebben. Het definitieve besluit is nog niet genomen, maar het voorstel zou een betere belichting geven over de eenheid van de Apple OS-platformen, terwijl het ook de communicatie ertussen verbeterd.

Door een dergelijke verandering, zou het kunnen dat het makkelijker wordt voor Apple om Macs met touchscreen uit te brengen. Dit zou mogelijk gemaakt kunnen worden door een mobiele iOS ‘laag’ die boven op de gewone Mac OS X draait.

Wat denk jij over dit voorstel?

Bijdrager
    Anth

Apple zal die twee dingen echt wel angstvallig gescheiden houden. Het gerucht komt ook vaak terug, net als de touchscreen iMac.

Bijdrager
    MrGlenneke

Eigenlijk zou het wel leuk zijn.
    Het gerucht mag een feit worden.

Bijdrager
    Koetjesreep

Maakt alles onduidelijk. Gaat nooit gebeuren.

Bijdrager
    rdesign

lol @ touchscreen iMac. De iPad is al redelijk overbodig, laat staan een 27″ ding.
    Zolang OMT maar de domeinnaam MacOSX.nl houdt, want na al die jaren OneMoreThing tik ik nog steeds trouw macosx.nl in…:grin:

Bijdrager
    iDaan98

Zo onduidelijk vind ik het eigenlijk niet… Is ook een beetje met Windows en Ubuntu enzo. Daar zeurt ook niemand over.

Ik bedoel:

Windows Mobile
    Windows (Desktop)
    Windows (Server)

Ubuntu (Desktop)
    Ubuntu (Server)

Bijdrager
    Anth

suffe vergelijking, er is nu toch ook al Snow Leopard Server?

Nee zo stom zullen ze écht niet zijn.

Bijdrager
    MouseMighty

Mag dit topic naar de Hardcore roddels, want meer is het niet. Even ter info, de eerste 10.7 beta’s zijn al bijna “op de markt”. Wat denk je zelf van 10.6 naar iOS 5? Het is juist duidelijk dat er nu een scheiding is, alles wat een “echte” computer is heeft het woord “Mac” in de productnaam staan. De anderen producten hebben dat niet. Het iOS is niets meer of minder dan een afgeleide van OS X. Ik heb het destijds voor de introductie van de iPhone gekscherend OS X Cub (welpje) genoemd. Het is toch duidelijk? Je Mac draait 10.x.x en je iPad/iPhone/iPod Touch 3.x.x of 4.x.x.

Bijdrager
    wardjj

Zoals iemand op MacRumors al zegt:

Blah blah blah
    .
    Killing OS 9 was the end of the Mac
    Switching to Intel was the end of the Mac
    Dropping floppy drives/DVD drives/firewire etc. was the end of the Mac
    .
    It’s been two decades of “disaster” after “disaster” and somehow my Mac and I are doing just fine.
    It’s just more of the same.

Bijdrager
    Yggdrasil

Bah, laten we gauw die mobiele OS en het vaste OS gescheiden houden. Dat ze ’t maar houden bij de grote katten…

Bijdrager
    iDaan98

Haha, het is maar een gerucht;) Misschien wordt het Mac iOS, Mac iOS Server en iOS mobile. Bij de Mac versies dus met een katnaam er achter. Dus zoiets misschien: Mac iOS Lion?

Er zijn nog wel genoeg katjes over, dus het zou zo kunnen (niet dat ik een voorstander van Mac iOS ben, als dat zo wordt, maar: het zou kunnen):
    – Mac iOS Lion
    – Mac iOS Clouded Leopard
    – Mac iOS Lynx
    – Mac iOS Cheetah
    – Mac iOS Fishing Cat
    – Mac iOS Jungle Cat
    ga zo maar door

Bijdrager
    Yggdrasil

Of gewoon Mac iOs kat in een zak?

Bijdrager
    iDaan98

Haha:p

Bijdrager
    Yaris

OS X Ceiling Cat.

Bijdrager
    Hasoweh

OS X Pussy :yum:

Bijdrager
    Japsuh

Eh, verkeerde kant:razz:

Bijdrager
    Hansi2124

Apple heeft net bedacht dat het nieuwe OS voor iPhone, iPad en iPod iOS gaat heten. Dat hebben ze niet voor niets gedaan. Kijk dus waar in dit geval de i voor staat en je weet genoeg.

Bijdrager
    Koetjesreep

Daar heeft Apple nooit duidelijkheid over gegeven volgens mij waar die i nu precies voor staat.

Bijdrager
    Hansi2124

Hier op Tweakers staat het vermeld.
    Edit: Op Engadget ook en waarschijnlijk op meerdere sites.

Bijdrager
    Koetjesreep

Op tweakers zie ik het niet staan. En op engadget zie ik ook niet staan wat de i betekend. Misschien dat ik erover heen lees?

Bijdrager
    Hansi2124

Ja, je kan natuurlijk dwarsliggen als je wilt.
    “Voorheen heette dit nog iPhone OS, nu wordt het onder de naam iOS uitgebracht.”
    Ik zal het even uitleggen voor je:
    iPhone
    iPod touch
    iPad

Kortom: de software die speciaal geschikt is voor deze apparaten.

Bijdrager
    MouseMighty

Ik “gok” erop dat de i dezelfde betekenis heeft als in iPhoto, iLife, iWeb, iTunes, iMac, iPad en iPhone. i=internet, niets meer, niets minder.

@iDaan
    – Mac OS X 10.7 Lion -> zou nog kunnen
    – Mac OS X 10.7 Clouded Leopard -> wat is een clouded leopard voor katachtige?
    – Mac OS X 10.7 Lynx -> zou nog kunnen
    – Mac OS X 10.7 Cheetah -> al gebruikt voor 10.0
    – Mac OS X 10.7 Fishing Cat -> geen kat
    – Mac OS X 10.7 Jungle Cat -> ook geen kat

Roddels bedenken is leuk maar wel beetje realistisch blijven. Zoek maar eens naar de “beroemde” draadjes met in de titel” Hoe gaat de opvolger van …. heten?”

Bijdrager
    Koetjesreep

Wat is dit nou weer voor belachelijke beschuldiging?
    Ik zeg netjes dat ik niet terugzie waar die i voor staat plus het feit dat Apple het nooit officieel heeft toegelicht en ik lig dwars? Wat een ego. Je somt nu wat op wat niks met de betekenis van die i te maken heeft.

iPhoto, iWeb… maar goed, ik hoor het al, ik lig dwars :sealed:

Bijdrager
    MouseMighty

Duik in de geschiedenis van Apple en ga dan naar het allereerste apparaat dat de i kreeg. Dat was? Juist de iMac, bij introductie van dat apparaat vertelde ene Steve Jobs dat: “i stands voor internet” Je ligt niet dwars, je weet gewoon niet beter blijkbaar :crazy:

Bijdrager
    Koetjesreep

De oude iPod kon niet op internet, dus lijkt me raar, maar ik wil je best geloven en dan weet ik inderdaad niet beter, al kan ik die quote met Google ook niet vinden, ga ik van je kennis uit.

Bijdrager
    iDaan98
    MouseMighty op 26 juni 2010

Ik “gok” erop dat de i dezelfde betekenis heeft als in iPhoto, iLife, iWeb, iTunes, iMac, iPad en iPhone. i=internet, niets meer, niets minder.
    @iDaan
    – Mac OS X 10.7 Lion -> zou nog kunnen
    – Mac OS X 10.7 Clouded Leopard -> wat is een clouded leopard voor katachtige?
    – Mac OS X 10.7 Lynx -> zou nog kunnen
    – Mac OS X 10.7 Cheetah -> al gebruikt voor 10.0
    – Mac OS X 10.7 Fishing Cat -> geen kat
    – Mac OS X 10.7 Jungle Cat -> ook geen kat
    Roddels bedenken is leuk maar wel beetje realistisch blijven. Zoek maar eens naar de “beroemde” draadjes met in de titel” Hoe gaat de opvolger van …. heten?”

Typ maar eens katachtigen in op Google. Dan naar de Wikipedia link, zet het op Engels op Wikipedia (want OS X namen zijn altijd in het engels lijkt me). Tadáa, Clouded Leopard is ook een soort luipaard volgensmij, want die staat bij de Leopard’s. En Fishing Cat en Jungle Cat staat er ook tussen, dus lijkt het me dat ze een kat zijn:P

Bijdrager
    MouseMighty

Oh dus de definitie is een kat? Denk je dat Apple het OS bv dan OS X Sfinx gaat noemen, of OS X Maine Coon, OS X Snow Bengal of OS X Ragdoll? Naahhh, denk dat Apple het bij de grote katachtigen houdt, je weet wel de Panthera, de Neofelis en de Unica. Die Clouded Leopard van jou is geen familie van Leopard en/of Snow Leopard. Je Fishing Cat is een ordinaire viskat en de Jungle Cat noemen wij gewoon een moeraskat. Ik gok dat Apple de Domestic cat net zoveel kans laat maken.

Bijdrager
    Cloudsurfer

Logische stap. Klinkt in elk geval beter dan Mac OS XI. Mijn inziens zal het zo worden:

iOS
    iOS Mac

of

iOS
    iOS Mobile

En dan krijg je dus iOS 10.7, of iOS 11.0. En iOS Mobile 5, iOS Mobile 6, etc.

Bijdrager
    MouseMighty

Wat is het verschil tussen XI en 11 voor de uitspraak? Niks toch. Het is nu ook OS X (fonetisch) Mek O-Es Ten en niet zoals velen hier zeggen Mek O-Es Iks.

Bijdrager
    Munchlax

Ik denk dat als Mac OS X iOS gaat heten ofzo, dan gaan we weer terug naar de namen: iBook, iBook Pro (geen PowerBook dan), iMac (…), iMac mini, iMac Pro, iBook Air, iMe. Ach, sommigen niet, maar ik zie daar wel een paar bij in.

MouseMighty op 26 juni 2010

Wat is het verschil tussen XI en 11 voor de uitspraak? Niks toch. Het is nu ook OS X (fonetisch) Mek O-Es Ten en niet zoals velen hier zeggen Mek O-Es Iks.

Als Mac OS XI komt, dan ga ik het echt wel Mek Oh-Es Ksie noemen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.