10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    So Klear

Mac OS X – Verborgen bestanden zichtbaar op Macintosh HD

Dag allemaal,

Zojuist heb ik de tweedehands MacBook van een vriend van me voorzien van Mac OS X Leopard. ( Toen hij hem kocht stond er alleen windows op )

Het vreemde is echter, wanneer je via de finder naar “Macintosh HD” gaat staan daar mappen die normaal gesproken verborgen horen te zijn.

Is er een manier om deze mappen alsnog te verbergen zonder problemen of zonder een herinstallatie?

Thanks,

Sascha

[EDIT]

Alle nieuwe updates installeren haalt niks uit.

Bijdrager
    arri

is de schijf misschien FAT32 geformatteerd?

(kweet eigenlijk niet eens of je osx wel op een FAT32 disk kan zetten…)

Bijdrager
    julesp

Lijst met verborgen bestanden
    Handig tooltje
    @arri, volgens mij heeft het hier niks mee te maken :?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

open het “terminal” programma
    typ in: defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles FALSE <return>

mogelijk moet je de Finder herstarten:
    typ “killall Finder” <return>

Let op dat sommige terminal commando’s hoofdletter gevoelig zijn. (Als het goed is kun je ipv FALSE ook NO intypen)

@julesp:
    Verborgen bestanden moeten verborgen blijven. Dat is niet voor niets. Dus waarom een tool gebruiken om ze zichtbaar / onzichtbaar te maken?

Bijdrager
    iJust

@hendrik: dat werkt enkel als Finder ook daadwerkelijk weet dat ze verborgen horen te zijn. Dan worden ze ook lichter weergegeven.

Dat is niet zo in het screenshot, dus het enige wat echt zou helpen is schoon herinstalleren. Er zijn wel een aantal freeware-programma’s waarmee je de mappen weer kunt verbergen, maar aangezien dit systeemmappen lijkt het me niet aan te raden om daarmee te rommelen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat ze lichter worden weergegeven weet ik.
    Maar laat de TS nu even eerst mijn oplossing proberen, want wat zou een her-instal nog kunnen doen aangezien hij het systeem pas geĂŻnstalleerd had, en kennelijk gelijk die verborgen bestanden en mappen al reeds zag.
    Misschien herstelt de boel zich als hij eerst het terminal commando uitvoert met als parameter “FALSE”, vervolgens met “TRUE” en dan weer FALSE, met (e.v.t.) een tussentijdse herstart.
    De TS vroeg tenslotte “kan het zonder een her-instal?”

Bijdrager
    julesp

@Perfect Dark Zero, Werkt mijn tooltje?

Moderator
    Poezenbeest

Ik zie sowieso geen punten voor de mapnamen staan, dus een toggle van onzichtbaar naar onzichtbaar gaat niet werken. Verder zie ik aan de naam van de schijf al dat deze niet FAT32 is, aangezien schijfnamen in OSX dan altijd in hoofdletters zijn.

Ik vrees dat een complete, schone install met een format van de schijf een aanrader is… wat sowieso een goed plan is als je een Mac van iemand anders overneemt.

Bijdrager
    Pieterr

Ik sluit me aan bij Zerk.
    Aangezien het hier een “nieuwe” MacBook betreft waar nog geen eigen data opstaan is een schone installatie aan te raden. Blijkbaar is er iets (goed) mis gegaan tijdens de vorige installatie poging. Aangezien er eerst Windows opstond is het misschien ook aan te bevelen de schijf opnieuw te initialiseren voordat je gaat installeren. (Zie Formatting & Partitioning a Hard Drive in OS X – Tiger and Leopard.)

(De commando’s van Hendrik zijn overigens wel handig.)

Bijdrager
    arri

de dot-files zijn gewoon onzichtbaar, dat is een unix-ding is.
    (ze zijn er wel)

dat de andere files wel zichtbaar zijn is opzich niet erg.
    dat is alleen een ‘vlaggetje’ wat niet is aangezet.

misschien helpt dit:
    http://support.apple.com/kb/TS1979

de SetHidden-tool uit dat artikel zit ook in /Developer/Tools/ als je devtools hebt geĂŻnstalleerd.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.