6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Roelof Roos

Mac OS X verandert zo maar een wachtwoord?

De korte versie van mijn vraag is als volgt:

Van de week werkte om onverklaarbare redenen mijn wachtwoord met OS X niet meer. Heeft iemand dat wel eens gehad? Weet iemand hoe dat kan?

De lange versie:

Van de week overkwam mij iets heel raars, ik kon niet meer inloggen omdat mijn wachtwoord niet meer klopte. Ik had het niet veranderd, ik had dat ook niet geprobeerd, het gebeurde zo maar, out of the blue.

In eerste instantie dacht ik aan de kapotte toets of zo. Ik kon op de andere accounts op dezelfde machine nog wel inloggen en als ik dat dan deed en ik probeerde daar in TextEdit mijn niet meer werkende wachtwoord in te typen dan werkte dat prima. Het was dus niet een kapotte toets.

Uiteindelijk eerst maar een back-up gemaakt, via target-disk mode en een andere Mac en vervolgens mij wachtwoord opnieuw ingesteld met het ‘Password Reset Utility’. Sindsdien werkt het weer als een zonnetje. Maar gerust ben ik er niet op, want hoe kan dit?

Ik dacht eerst aan een niet goed werkende schijf. Verder werkt de schijf echter goed en de wachtwoorden van de andere accounts zijn niet aangetast, dus de schijf is waarschijnlijk prima.

Ik dacht ook aan die ‘opruimtaken’ die ’s nachts worden uitgevoerd, of althans, zouden worden uitgevoerd als ik mijn Mac ’s nachts aan liet staan. Die tasks heb ik inmiddels gedraaid met MacJanitor maar zo wereldschokkend leek me dat allemaal niet. Ik denk ook niet dat het daar aan ligt.

Verder heb ik de rechten maar weer eens gerepareerd. Dat had ik zeker een half jaar niet meer gedaan, zou kunnen dat het daar aan ligt.

Ik heb ook ooit MacPGP geinstalleerd. Daar zit een bug in die er onder andere voor zorgt dat je de startup disk niet meer kan veranderen. Dat komt door een kernel extentie die (per abuis?) meegeinstalleerd wordt. Die heb ik ge-de-installeerd. Zou ook kunnen dat het daar mee te maken heeft.

Als iemand iets toe te voegen heeft… gaarne. Ik zou erg graag willen weten waardoor dit kwam.

Groet, Roelof

Bijdrager
    Turbanus

:? Heb je een alien op je Mac gehad?:wink:

Bijdrager
    viv

misschien heeft iemand toch op je mac gekeken door op dezefde manier als jij een nieuw wachtwoord te maken, en is het noodgedwongen achtergelaten vreemde wachtwoord de enige aanwijzing … 8)

Bijdrager
    Turbanus

:? Hee… ik rook niet hoor.:wink:

Bijdrager
    TandMac

Ik heb iets dergelijks aan de hand gehad met mijn, ondertussen overleden, ibook.

De oplossing zat m’n bij mij in het feit dat ie om één of andere onverklaarbare reden (na het uitloggen)overstapte van een azerty naar een qwerty toetsenbordinstelling…..

En ik heb had andere talen of toetsenbordinstellingen actief staan.
    Net zoals je zegt, zo maar….. poef…. andere instelling…

P.S.
    Ik rook niet meer! (al 12 jaar maar heb er nog elke dag zin in)

Bijdrager
    Roelof Roos

Ik rook uberhaubt niet, maar dat ter zijde.;)

Het lag niet aan m’n toetsenbordinstelling, denk ik, want dan zouden de andere accounts op dezelfde machine ook niet werken, alhoewel, dat weet je eigenlijk ook niet. Het resetten van het wachtwoord reset niet ook het toetsenbord en dat resetten werkte wel.

Dank voor de reacties (tot nu toe) maar ik had eigenlijk gehoopt dat iemand hetzelfde had gehad. Maar helaas. Misschien lijdt ik aan geheugenverlies of zo… want dit is zo raar…

Groet, Roelof

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.