24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    levidhuyvetter

Mac OS X Start nog wel op maar doet niets meer.

Als ik m’n mac opstart vraagt hij nog wel om m’n wachtwoord en logt hij in zodat ik op de desktop terechtkom maar dan wil hij de icoontjes en het uurwerkje enzo rechtsboven niet laden. (balk is leeg)
    Sommige programma’s kan ik nog wel openen (dan komt het lichtje onder het icoontje in het dock) maar dan krijg ik geen venster te zien. Sommige programma’s starten zelf gewoon niet meer op.

Iemand die bekend is met dit probleem ?

Sent from my Windows XP Packard Bell computer (oh crap, ik word gek).

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik denk dat je een probleem hebt met het SystemUIServer proces. Kan je Activiteitenweergave of het Terminal openen met Spotlight? Of verschijnt die ook niet? Als je op de volume knoppen drukt, zie je dan dat grijze vlak met het geluidsniveau?

Bijdrager
    levidhuyvetter

Activiteitenweergave en terminal kan ik niet openen (finder werkt wel nog maar dan kan ik de programma’s niet openen) spotlight verschijnt ook niet. Als ik op de volumeknopjes druk komt het grijze kadertje el tevoorschijn. Wat moet ik dan doen met die SystemUIServer om het probleem op te lossen ?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Probeer eens in de veilige modus te starten. Om dit te doen druk je tijdens het starten de shift toets in. Opstarten duurt dan langer dan normaal, en dat moet je zeker niet onderbreken!

Bijdrager
    Macosxachist

Probeer ‘ns in veilige modus op te starten:
    http://support.apple.com/kb/HT1455?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    Chorro

Komt spotlight wel tevoorschijn met cmd + spatie?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Vast niet, het Spotlight venster (en icoon) is deel van de SUIS, maar Spotlight zelf is het mds-proces.

Bijdrager
    levidhuyvetter

Als ik opstart in veilige modus blijft het hetzelfde. BTW afsluiten, herstarten en uitloggen gaat ook niet, sluimeren wel.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ouchie… Laat me raden, dit is ook nog eens op je enige (admin) account dat er is op die Mac?

Bijdrager
    Hansi2124

Ik had dat ook vandaag met m’n MBP 10.6.6
    Programma’s afgesloten, maar ik kon niet mijzelf uitloggen, niet herstarten, niet uitzetten. Op allerlei manieren geprobeerd, maar geen enkele reactie. Finder kon ook niet opnieuw gestart worden.
    MBP dan maar uitgezet door op de powerbutton te blijven drukken. Daarna weer aangezet.
    Het probleem deed zich voor nadat ik BlackBerry Desktop Software had geupdate naar de laatste versie. Daarna moest er herstart worden, maar dat deed hij dus niet.

Bijdrager
    levidhuyvetter

Er is maar 1 account op deze mac. BlackBerry Desktop Software heb ik niet. Wel raar dat er nog mensen zijn met hetzelfde probleem.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wis de bestanden com.apple.systemuiserver.plist in je thuismap / bibliotheek / preferences en thuismap / bibliotheek / preferences / ByHost Die laatste heeft ook een hele reeks nummer in de naam, maar dat is niet van belang.

Bijdrager
    Hansi2124
    hendrik op 11 januari 2011

Wis de bestanden com.apple.systemuiserver.plist in je thuismap / bibliotheek / preferences

Hier heb ik er 1 van.

en thuismap / bibliotheek / preferences / ByHost Die laatste heeft ook een hele reeks nummer in de naam, maar dat is niet van belang.

Hier heb ik er 4 van.
    Alle 5 wissen dus?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Geen idee waarom jij er in totaal 5 hebt, ik heb er maar twee.
    In de TM backup van mijn oude G5 staan er ook maar twee… Maar waarschijnlijk worden degene met de oudste bewerkings datums niet meer gebruikt.
    In ieder geval kan het wissen van een plist nooit kwaad. Er komt altijd een andere voor in de plaats na starten met de default instellingen.

Bijdrager
    Hansi2124

Waar zijn deze bestandjes dan van? Wil ik wel weten voordat ik ze weggooi;-)

Bijdrager
    Vinhelper
    Hansi2124 op 11 januari 2011

Het probleem deed zich voor nadat ik BlackBerry Desktop Software had geupdate naar de laatste versie. Daarna moest er herstart worden, maar dat deed hij dus niet.

Ik kan je het volgende aanbevelen: op een Mac hoef je nooit te herstarten als software van Apple zelf daar niet om vraagt.

Ik had dat ook met printerdrivers (voordat ze van Apple zelf kwamen) en ook zonder herstarten werkte printen perfect, terwijl de installer nog steeds open stond met die vraag…

En als het programma dan toch nog niet werkt, kun vervolgens proberen via Activiteitenweergave het een ”Forceer stop” te geven. Als je het dan vervolgens opnieuw start, grote kans dat dat al de nieuwe geupdated versie is.

Als dat onverhoopt ook niet werkt, klik dan niet op de herstartknop in het installer-programma, maar sluit zoveel mogelijk programma’s in je Dock en herstart dan vanuit het Apple-menu.

Het komt namelijk van Windows af, die moet je om de haverklap herstarten als je iets nieuws installeert. Op een Mac hoeft dat vrijwel altijd alleen bij Safari en systeem- en andere updates via Software-update.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Deze bestanden bevatten info over de (rechter) menu items en bepaalde preference panes.
    Ze bevatten ook de tijdsintervallen waarmee de cpu het dock “scan’t” om te kijken of de muis er op staat. Zijn deze bestanden corrupt, dan werk de interface niet goed en reageert de computer o.a. niet op klikken.
    Natuurlijk kun je ze ook gewoon even uit de map slepen naar de desktop. Dan even opstarten en kijken of het helpt. (Want ik claim niks hoor):wink:

Bijdrager
    Hansi2124

Ja, jij hebt mooi praten Vinnie;-)
    Ik kon dus gewoon mijn MBP niet uitzetten. Al had ik dat vanavond pas willen doen: het ging niet. Ook niet op de manieren die jij voorstelt. Uiteindelijk kreeg ik alleen maar strandballen als ik op een bepaalde manier probeerde om de MBP uit te zetten of herstarten. Zelfs de tijd bleef hangen.
    Forceer stop heeft ook niet gewerkt, want dat deed het niet.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@Hansi:
    Al een safe-boot kunnen uitvoeren? Even de stroom er dan maar afhalen als het softwarematig niet kan, en dan opstarten met de shift toets ingedrukt totdat het logo verschijnt. (of e.v.t. ook een PRAM reset, want is dat corrupt, dan kun je opstart problemen krijgen)

Bijdrager
    Hansi2124

Ik ga je tips uitproberen, Hendrik. Mocht het probleem zich niet meer voordoen binnen een paar weken, dan heeft dat waarschijnlijk wel geholpen;-)

Bijdrager
    Vinhelper

Het komt dus omdat het update-programma bepaalde Windows-commando’s heeft uitgevoerd, en daar raakt de Finder van in de war. (het klinkt wildwest, maar het is echt zo volgens meerdere bronnen)

Zulke programma’s worden rechtstreeks geport, en ‘zodra het maar werkt’ wordt er daarna niet meer naar de gevolgen gekeken.

Bijdrager
    Hansi2124

Okay.
    Ik heb de MBP in veilige modus herstart. Safari opgestart met OMT. Toen ik naar mijn eigen pagina hier wilde gaan, liep Safari vast tot 2 keer en kon alleen geforceerd stoppen. Daarna maar gewoon herstart en nu loopt het goed tot nog toe.

Bijdrager
    Vinhelper

Inderdaad is het internet op gaan in de veilige modus niet altijd een succes. Netwerkbronnen zijn dan ook niet beschikbaar, e.d.

Maar ik hoop dat alles goed blijft gaan.:smile:

————–

[email protected] en anderen die zijn/haar probleem proberen op te lossen, omdat ik hier door het topic heen walste met hele verhalen.

Vanaf nu ruim baan voor zijn/haar probleem.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Hansi2124 op 11 januari 2011

Okay.

Ik heb de MBP in veilige modus herstart. Safari opgestart met OMT. Toen ik naar mijn eigen pagina hier wilde gaan, liep Safari vast tot 2 keer en kon alleen geforceerd stoppen. Daarna maar gewoon herstart en nu loopt het goed tot nog toe.
    Meestal zeg ik ook: “en daarna normaal opstarten”. Want een safe-boot doe je alleen om een probleem te lokaliseren c.q. op te lossen…

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.