9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Stokky

Mac OS X start niet meer op

Beste OMT’ers,

Ik wilde even Windows XP er op zettten (dom :p) dus ik partitoneer de schijf van mn MBP (32GB XP en 150GB OSX) , en daarna herstarte hij en draaide de windows installatie. Eenmaal in de windows installatie vroeg hij waar ik het wilde installeren , maar daar kon ik uit 1 partitie kiezen die van OSX volgens mij.

Probleem:
    OSX 10.5 start niet meer op

Wat ik heb geprobeerd:
    Opstarten met Leopard DVD -> leverde op dat ik schijf moest wissen en opnieuw moet installeren (bestanden kwijt, denk k)
    Opstarten met X -> wit scherm
    Opstarten met V – > wit scherm
    Opstarten met lege dvd-sleuf -> wit scherm

Vraag:

Wat moet ik nu doen om er voor te zorgen dat ik mn bestanden niet kwijt ben?

Ik heb al redelijk wat gegoogled en vond daar bovenstaande oplossing (zie Wat ik heb geprobeerd)

Alvast bedankt.

p.s. Ben een btj bang dat ik met de xp sp1 cd ’t heb geprobeereed, veel voorkomend probleem.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Je kan hem aansluiten met firewire op een andere mac om te kijken welke bestanden er nog op staan..

Bijdrager
    Stokky

die luxe heb ik helaas niet:( , ik heb wel een mini maar geen fw kabel

Bijdrager
    Dr. Maddox
    Bijdrager
    Stokky

hmm ok , is er geen slimme andere oplossing?

Bijdrager
    Ludo

Stokky, je maakt hier helaas een aantal kapitale blunders.

1 – een systeem installeren zonder backup – nooit doen
    2 – Je installeert xp op de osx partitie, hierbij wordt osx natuurlijk gewist!

Als ik het zo bekijk is alles op je MBP nu reddeloos verloren, tenzij je een backup hebt.
    Je OSX partitie is immers overschreven door XP. Geen redden meer aan.

Trek hieruit een goede les, installeer een nieuw systeem vanaf CD en koop een backup schijf, kost tegenwoordig bijna niks meer voor het plezier wat je ervan hebt, nml. niet dit soort trammelant.

Bijdrager
    Stokky
    ”Ludo”

Stokky, je maakt hier helaas een aantal kapitale blunders.

1 – een systeem installeren zonder backup – nooit doen
    2 – Je installeert xp op de osx partitie, hierbij wordt osx natuurlijk gewist!

Als ik het zo bekijk is alles op je MBP nu reddeloos verloren, tenzij je een backup hebt.
    Je OSX partitie is immers overschreven door XP. Geen redden meer aan.

Trek hieruit een goede les, installeer een nieuw systeem vanaf CD en koop een backup schijf, kost tegenwoordig bijna niks meer voor het plezier wat je ervan hebt, nml. niet dit soort trammelant.

Ik heb wel een backup (niet geheel up to date maar wel de essentails)
    Ik heb xp niet op de osx partitie geinstalleert, ik heb met de bootcamp een partitie aangemaakt, en k heb de xp installatie afgebroken zonder iets te installeren.

Bijdrager
    NI3LS

Ik had onlangs een soortgelijk probleem:

Ik heb gewoon de Leopard DVD erin gedaan, en bovenin kies je voor Time Machine terugzetten. Ideaal!

Wellicht dat dit voor jou ook werkt?

Bijdrager
    Corine

Hallo,
    Ik zoek een oplosing voor een gelijkaardig probleem,
    heb dus de Leopard install CD erin gedaan, maar zie niet waar je ‘bovenin kies je voor Time Machine terugzetten’.

Wat er bij mij voorafging:
    met BootCamp Assistant heb ik 5GB aan Windows toegewezen,
    toen een Windows installatie schijf erin, maar al vrij snel vond ik de stappen te ingewikkeld dus wilde ik ermee stoppen.

Paar stappen terug met escape en optie ‘verlaten zonder dat Windows geĂ¯nstalleerd’ was gekozen. bleef-ie hangen> CD eruit
    Met herstart via de knop achterop had ik toen alleen een wit scherm

Computer opgestart via de installCD OSX Leopard
    Niets gekozen buiten de taal Nederlands, anders ben je voor een herinstallatie vertrokken,
    maar dan zijn er een beperkt aantal opties bovenaan .
    Het SchijfHulpprogramma lijkt dan aangewezen, maar ik kan dat niet op de harde schijf aan het werk zetten

Wat ik zou willen is op een of andere manier bij die BootCamp Assistant terugkomen en dan de Boot Camp partitie willen verwijderen dus het aan Windows toegewezen partitioneergedoe ongedaan maken, als dat kan.
    Dan hoop ik dat de computer terug weet dat-ie een Mac is met wat er zoal op stond..

Weet er iemand hoe ik dat doe? Of andere tips die me de herinstall hassle besparen?? Dat met Time Machine lijkt me een goeie maar weet niet hoe dat moet.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.