5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    dborneman

Mac OS X Snow Leopard Server installeren

Ik was er al eerder mee bezig op een oude Imac en toen lukte het al aardig, maar nu na aanschaf van de Mac Mini Server wil ik het toch in een keer goed doen.

Ik ben op het moment bezig met de installatie van MAC OS X Server. Ik ben er alleen nog steeds niet helemaal van overtuigd hoe ik dit nu het beste kan doen.

Ik wil de Mac Mini gebruiken voor:
    – VPN
    – Mediacenter
    – Delen van bestanden over het internet
    – Website’s hosten
    – Download taken op afstand
    – En op den duur vast nog veel meer dingen!

Hetgeen waar ik op vast loop is DNS al meerdere keren heb ik gelezen dat erg belangrijk is dit direct goed in te stellen. Dit is dan ook de reden waarom ik de installatie liever nog niet begin voor jullie advies!

Mijn opstelling:
    Time Capsule (verbinding met Modem)
    Airport Extreme (op zolder om het signaal te versterken)
    Mac mini (op zolder draadloos verbonden met Airport Extreme)

Instellingen op de Time Capsule:
    http://localhostr.com/files/836761/Schermafbeelding+2010-06-29+om+15.11.27.png

Het eerste IP van de DNS Server is een oude Imac waar ik ooit dus SL Server op heb geïnstalleerd!

Installatie waar loop ik op vast:
    http://localhostr.com/files/1750ff/IMG_0026.JPG

1. Ik maak volgens deze instellingen nu verbinding via DHCP en krijg dus automatisch een IP adres toegewezen. Als ik in mijn router nu gewoon instel dat mijn server een vast ip adres krijgt is dit dan in orde?

2. De DNS Server voor mij toch een rare term. Hier worden namen aan ip adressen gekoppeld als ik het goed heb begrepen tot dusver. Wat is normaal gesproken bij een thuisnetwerk de DNS server of gaat dit normaal via de provider dus ip: 62.45.45.45? en wat is het voordeel van een eigen dns server?

3. Searchdomain: wat moet ik mij hier precies bij voorstellen?

http://localhostr.com/files/a84bf1/IMG_0027.JPG

1. Staat hier verder primary DNS name goed vermeld?

2. Er is geen DNS name gevonden voor de server is dit een probleem?

Bijdrager
    Pasav

Als eerste : Je server zal een vast IP nummer moeten hebben in je IP reeks. Daarna zal de config applicatie de instellingen doen. De DNS die standaard wordt gemaakt is een lookup voor de server zelf, en zal dus niet worden gezien door andere machines. Daarvoor moet je je DNS aanpassen.

Je TC instellingen voor je internet zijde hoef je je eigen DNS server niet weer te geven, immers is deze niet bekend vanaf buiten.

Voor je functies vraag ik me af of de Server wel nodig is.
    Wat versta je onder MediaServer … ? Centrale opslag of echt streamen … ?

Downloaden taken op afstand zal je nog een apart programma voor moeten installeren, afhankelijk welk p2p je wilt gebruiken.

DNS is voornamelijk belangrijk voor de eigen functies van de Server. Zoals eigen mailserver voor je domein, iCal Server, OpenDirectory etc.

Hopelijk kan je nu een klein beetje verder ….

Bijdrager
    dborneman

Ja ik wil dat DNS gewoon goed staat ingesteld, want ook de functies die je op noemt zal ik gebruiken. Hosten van wat websites, ical etc.

Ik heb het nu na nog wat verder ingelezen aangepast m.b.t DNS:

DNS server Time Capsule -> 62.45.45.45 (provider internet)
    DNS server Airport Extreme -> 10.0.1.1 (router waar internet op binnenkomt)
    DNS server Mac Mini server -> 10.0.1.1 (idem)

Doe ik dit correct? Want ik las dat het normaal is dat binnen een thuis netwerk je router gewoon als DNS server fungeert?

Bijdrager
    Pasav

Nee dat zie je verkeerd. Je hebt geen DNS server extern draaien, en deze wordt dan ook niet gezien.

Als ik het goed begrijp :
    Airport Extreme komt je internet op binnen. Alleen deze zal dus bekend zijn met externe DNS servers. En zal worden ingesteld als router adres bij de rest.

Alle andere moeten hebben :
    als Router je Airport Extreme en als DNS server je DNS Server = MacMini Server.

Bijdrager
    casperrrrrrr
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.