9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    valckhof

Mac Os X Snow Leopard opnieuw installeren?

Windows gebruikers wordt vaak aangeraden om eens per jaar het OS opnieuw te installeren om zo met een fris systeem de snelheid en een goede werking er in te houden. Met Windows 7 lijkt dat overigens wat minder actueel te zijn en kan er onder normale omstandigheden wellicht wat langer worden gewacht.

Sinds enkele maanden gebruik ik Mac Os X Snow Leopard op een nieuwe iMac. Ook een fijn OS waarop het snel went en lekker werken is.
    Mijn vraag is nu of het wenselijk is om Snow Leopard (of later zijn opvolger) zo af en toe opnieuw te installeren.
    Wanneer is dat wenselijk (behalve natuurlijk bij een crash)?
    En zo ja, wat is dan de beste wijze van installatie: via de installatie-dvd of via Time Machine.

Ter informatie: op de iMac draaien zo min mogelijk extra programma,s van derden.

Alvast dank voor je hulp en het delen van je ervaringen.

Bijdrager
    Vinhelper

Als je niets vreemds doet, (bijv. in de Systeemmap rommelen), en er zijn ook geen vreemde effecten of vreemd gedrag waar te nemen, kun je gewoon doorgaan zonder enige herinstallaties.

En hoe lang dat is, zul je vanzelf merken. Ik weet vrijwel zeker net zo lang als dat een huidige OS X-versie de nieuwste is, maar alleen de gebruiker zelf kan het systeem om zeep helpen, dat zal het uit zichzelf namelijk niet doen.:lol:

Bijdrager
    Jan Vervloet

Nee. Opnieuw installeren is ZO windows!

Bijdrager
    Koetjesreep

Niet wenselijk. Meestal is het probleem gewoon op te lossen of door een nieuw account aan te maken.
    Echter is het geen ramp om het te doen, maar dan wel via de installatie dvd en dan alles stuk voor stuk terugzetten met TimeMachine.

Maar kort, niet nodig.

Bijdrager
    Little Idiot

Nergens voor nodig, je bent nu van de widoowszooi verlost :thumbsup: Ik zet er alleen bij een nieuwe versie [komende 10.7] een schone installatie op, maar dan is mijn systeem al behoorlijk vol met allerlei programmaatjes die ik heb uitgeprobeerd.

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom op dit Apple forum.

Wees blij dat dit één van de tijdrovende klussen is die aan Windows-pc’s is voorbehouden. Je hoeft dit absoluut niet met een Mac te doen, tenzij je er door een bepaald probleem door wordt gedwongen na eerst alle andere mogelijkheden te hebben geprobeerd.
    En dan is het altijd het beste om het systeem schoon te installeren en ook de programma’s van dvd/cd/dmg te installeren zonder de bibliotheek ook over te zetten. Dus dat houdt dan wel in dat je je voorkeuren even opnieuw moet instellen en eventuele registratiegegevens ook. Maar dan heb je weer een echt goed schoon systeem!
    Documenten, films. muziek en foto’s kan je wel gewoon zonder problemen via TM of andere back up binnen halen.

Succes met je iMac!

Bijdrager
    johnkeates

Het is inderdaad overbodig zoals hier veel gepost wordt. Ik draai sinds de eerste 10.5 release nog steeds op die eerste installatie. Dat is toch al bijna weer 4 jaar. En het is zeker nog zeer snel.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ter aanvulling (ja wat anders he?):
    OS-X is een Unix systeem. Het grote verschil met dit en Windows is dat het van de grond af aan ontworpen is om 24/7 aan te staan. Dit in tegenstelling tot Windows wat dus nooit gebruikt wordt bij echte bedrijfscritische situaties zoals real-time berekeningen, analyses en aansturen van bepaalde apparatuur.
    Dat maakt OS-X tot een rotsvast en betrouwbaar systeem. Mijn Mac draait soms wel 70-80 dagen achter elkaar zonder een herstart (als hij “idle” is draaien er projecten zoals [email protected] en [email protected]) en hoewel het soms nodig is een herstart te doen na gebruik van RAM vretende programma’s zoals Photoshop of ander “zwaar spul” doe ik meestal alleen een herstart als een update daar om vraagt.
    Het ergste wat er kan gebeuren (de kernel panic) kan ik door de jaren heen (pakweg 10) mij niet zo gauw meer herinneren omdat ze zo weinig voor komen.
    En wat opnieuw installeren betreft: in de afgelopen 10 jaar heb ik dat vanwege een ernstig probleem nog nooit hoeven te doen. Zelfs OS-9 was daar beter in dan het toenmalige Windows…

Bijdrager
    valckhof

Allen die reageerden hartelijk dank voor je hulp.

Tja, elke dag ontdek ik wel nieuwe mogelijkheden en handigheden bij het gebruik van de iMac.
    En elke dag lees ik een aantal forumberichten en die zijn gelukkig van een hoog niveau en juist daardoor zo informatief.

Misschien komt het nog wel eens tot een keuze tussen Windows en Mac Os X.
    Naarmate ik meer gebruik van de iMac maak lijkt die keuze gemakkelijker te worden…
    Ben dus ook benieuwd naar Lion over enkele maanden.

Veel forumplezier!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.