8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Sisamnes

Mac OS X Server Tiger / Mail / DNS

Hallo,

Mijn internetprovider heeft poort 25 geblokkeerd. Kan ik alsnog gebruik maken van de mail server en hoe? Gewoon de poorten veranderen, werkt dat. Ik heb een domeinnaam die geregistreerd is, moet ik dan ook lokaal dns configureren?

Bedankt voor feedback!

Bijdrager
    WouterReyntjens

Heb je een statisch ip? Als je dit hebt, dan moet je een forwarding instellen van je domeinnaam naar je ip. Dus je moet eerst een externe dns server naar jou dns server laten sturen

Bijdrager
    Sisamnes

Ja, mijn IP is statisch. Als ik het goed begrijp dient DNS op je eigen server voor het lokaal netwerk? En voor email? Ik zit achter een router en heb bijvoorbeeld al de poorten voor http en ftp sucessvol geforwarded. Het zit het met mail?

Bijdrager
    WouterReyntjens

Kan je even zeggen bij welke provider je zit voor je internet?
    Normaal gezien moet je eerst een forward doen bij de domeinaanbieder voor verschillende dns instellingen

[code:1:e3797dd129]
    NS nameserver1
    NS nameserver2
    A statisch ip
    MX (20) naam mailserver
    MX (10) naam mailserver
    [/code:1:e3797dd129]

Als je al deze instellingen juist ingeeft dan moet het lukken. Als ik mij niet vergis moet je poort 25 forwarden. Je kan het poortadres best opzoeken via google en dan forwarden.

Bijdrager
    dyn

Van welke mailserver wil je gebruik maken? Welke provider heb je?

Als ze de uitgaande poort 25 blokkeren betekent dat je alleen via de mailservers van de provider email kunt sturen naar buiten. Je kunt wel mail ontvangen op poort 25 mocht je zelf een mailserver draaien. Om mail te versturen met die mailserver kun je dan beter de mailserver van je provider als smarthost instellen op je eigen mailserver.

Mocht je geen mailserver hebben en gewoon met de mailserver willen communiceren van de firma waar je je domeinnaam hebt geregistreerd dan zou je poort 587 kunnen gebruiken mits zij dat ondersteunen. Zo niet dan ben je aangewezen op het gebruik van de mailserver van je provider. Je hoeft dan alleen voor smtp de mailserver van je provider in te stellen, voor pop/imap gebruik je gewoon die van de firma waar je je domeinnaam hebt geregistreerd.

Voor je domeinnaam en DNS moet je je wenden tot de partij waarbij je die hebt geregistreerd. Zij draaien de DNS voor je en kunnen DNS wijzigingen voor je doen. Kijk even of ze dat gratis doen of dat ze hiervoor een bepaald bedrag in rekening brengen. Je hoeft dus niet zelf DNS te gaan draaien omdat je een domeinnaam hebt, dat doet de firma al waar je je domeinnaam hebt geregistreerd. Informeer bij hun ook hoe het allemaal in zijn werk gaat als je zelf DNS server wilt draaien en wat zij voor je kunnen doen.

Bijdrager
    Sisamnes

mijn provider is coditel Brussel. Ik wil gewoon gebruik maken van de mogelijkheden van Mac OS X Server Tiger (Server versie 10.4.9). en eventueel ook van Webmail op mijn eigen site (is niet online, maar in ontwerp). Oh ja, lokaal werken de dns instellingen (heb hiervoor gebruik gemaakt van de visual quickguide).

Als ik de DNS (zone file) settings invul bij mijn domein provider komt er altijd vanzelf het volgende te staan:

mail MXE (ip adres) dit adres is niet het mijne.

Bijdrager
    WouterReyntjens

Dat wil gewoon zeggen dat het mail gebeuren niet bij jou draait maar bij jouw provider

Bijdrager
    Sisamnes

Ok, maar ik zou willen dat het wél bij mij draait. Voor de rest werkt alles ok.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.