13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    voor een apple en een ei

Mac OS X Server benaderen via internet?

Hallo allemaal,
    Als ik een Mac Mini Server met Mac OS X Server koop en die zet ik ergens neer, kan ik dan ergens anders op een andere Mac op die server inloggen? En hoe gaat dat dan in zijn werk en wat zijn de mogelijkheden?

Bijdrager
    borisboef

Afhankelijk van waar je hem neerzet kun je hem inderdaad benaderen van buitenaf.
    Dit kan op verschillende manieren; via schermdeling, SSH (terminal), ARD (Apple Remote Desktop), etc. etc.
    Je kunt hem in een datacentrum plaatsen; dan zit je Mac direct ‘aan het internet’ en heeft een eigen IP-adres. Er zijn hier verschillende aanbieders voor, zoek even op Google op mac mini host
    Als je hem ergens op locatie, bijvoorbeeld thuis neerzet, zul je de te gebruiken poorten in je router moeten forwarden. Is even wat meer werk maar kan ook.

Geblokkeerd
    Anoniem

Maar daar heb je niet eens OS X Server voor nodig, dat kan ook met elk ander OS:)

Een veel betere vraag is: wat wil je gaan doen en wat is je doel? Het is onmogelijk dat het doel van jouw project alleen maar is “kan ik er remote op inloggen?”:)

Bijdrager
    voor een apple en een ei

Ik wil eigenlijk erop kunnen werken vanaf een andere Mac, en hem ook als hosting gebruiken.

Geblokkeerd
    Anoniem

Beiden zijn zo simpel als wat en je hebt niet eens een Mini Server met het server OS nodig.

Naast het feit dat dit natuurlijk met elke goedkope PC met een Linux install kan, kan dit ook uitstekend met eender welke Mac en een OS X installatie.

“Er op werken” kan via Screen Sharing, Remote Desktop, Back To My Mac, LogMeIn, of een van de vele andere vergelijkbare tools.

Ik neem aan dat je met “hosting” bedoelt dat je een web server en/of SCP/SFTP/FTP server wilt draaien: dat zit gewoon in elke OS X installatie ingebouwd. Geen punt.

Maar werkelijk “er remote op kunnen werken”… Wat is dan je werkelijke doel? Want zo boeiend is het werkelijk niet. Goed, het is leuk om vanaf kantoor op je thuis Mac te kunnen klooien, maar een groots project is het niet:)

Bijdrager
    johnkeates

Als je ‘er op wil werken’ als in, een KVM via Internet, dan moet je een colocation nemen, MacMini Hosting dus, dan kan je hem gebruiken om op afstand mee te werken, en om te hosten.

Op afstand werken heeft een nadeel; je krijgt geen I/O behalve KVM. Dus alleen toetsenbord, muis en beeld. Geen geluid, geen CD/DVD, geen USB, geen FireWire, etc.

Een ander nadeel: zet je hem op afstand uit, dan moet iemand hem weer aan zetten. Crasht ie, dan moet iemand hem uit/aan zetten.

Stel dat je flink wat power nodig hebt, dan kan je ook een krachtige server met Xeon CPU’s van de laatste generatie huren, bij bijvoorbeeld Leaseweb (goede ervaring). Daar installeer je dan gratis virtualisatie software op (dus echte software, XEN met Linux) en daar zet je dan een virtuele Mac OS X installatie neer. Het is prima te doen, en je kan dan een 2e virtuele server draaien met je hosting idee.

Geblokkeerd
    Anoniem

Wat John beschrijft is al meer het serieuze werk!:D

Maar we hebben dus geen idee wat de TS nou eigenlijk -echt- wil. Wat is je -doel-? “Remote kunnen werken” en “een beetje hosting” is toch geen doel?

Bijdrager
    Gfive

Tot nu toe de beste oplossing: Webmin en virtualhost. webmin

In combinatie met ical en idav.

Bijdrager
    voor een apple en een ei

Wat is dan het voordeel van Snow Leopard Server?
    Want dat vroeg ik me af. Wat kun je ermee wat je niet met gewone Macs kan?

Geblokkeerd
    Anoniem

Je dacht toch niet dat remote desktop iets is dat ze alleen op servers hebben? :ftim:

Maar strikt genomen kan je helemaal niet meer met Snow Leopard Server dan met Snow Leopard Desktop: ze kunnen beide dezelfde software en services draaien. Het is alleen zo dat de server versie standaard al veel extra software geinstalleerd heeft en dat ze bovendien wordt geleverd met een groot aantal beheertools voor systeembeheerders.

De server versie van OS X maakt het opzetten van een professionele server simpeler. Echter, beide versies van het OS kunnen gewoon worden gebruikt voor het opzetten van een server.

Bijdrager
    borisboef
    cailin op 29 september 2010

Je dacht toch niet dat remote desktop iets is dat ze alleen op servers hebben? :ftim:
    Maar strikt genomen kan je helemaal niet meer met Snow Leopard Server dan met Snow Leopard Desktop: ze kunnen beide dezelfde software en services draaien. Het is alleen zo dat de server versie standaard al veel extra software geinstalleerd heeft en dat ze bovendien wordt geleverd met een groot aantal beheertools voor systeembeheerders.
    De server versie van OS X maakt het opzetten van een professionele server simpeler. Echter, beide versies van het OS kunnen gewoon worden gebruikt voor het opzetten van een server.

Hmm, grotendeels heb je gelijk, maar zo zwart-wit is het nou ook weer niet. De server variant van Mac OSX komt met een hele hoop tools die je niet zomaar mag/kunt draaien op de client-versie. Uiteraard zijn er vaak alternatieven beschikbaar, maar je moet over het algemeen best wel een hoop verstand en ervaring hebben om er een productieomgeving mee op te kunnen zetten.
    Voor een webserver gaat dat nog wel; maar wil je ook Open Directory, Streaming of NetBoot gaan gebruiken dan ben je zeker meer uur kwijt met de configuratie op een client versie dan het prijsverschil van client en server editie.

Het idee van John is ook mogelijk; alleen volgens mij is het nog steeds niet toegestaan om officieel Mac OSX server te virtualiseren op een niet-Apple computer. Kijk daarnaast wel een beetje uit met Leaseweb, er zijn ook hééél veel slechte ervaringen mee… (grote prijsverhogingen e.d.)

Maar inderdaad, om je van een goed advies te kunnen voorzien moet je toch echt wat meer vertellen over wat je precies wilt doen en wat je budget daarvoor ongeveer is.

Geblokkeerd
    Anoniem

@ Boris:
    We sluiten op elkaar aan: OS X Server wordt geleverd met een berg beheer tooling die het leven een stuk gemakkelijker kan maken. Je hebt overigens ook gelijk over de licenties rond het virtualiseren van OS X Server, volgens mij mag dat inderdaad alleen op Apple servers.

Echter:

Uiteraard zijn er vaak alternatieven beschikbaar, maar je moet over het algemeen best wel een hoop verstand en ervaring hebben om er een productieomgeving mee op te kunnen zetten.

Persoonlijk huiver ik van leken die “eventjes” een productieomgeving in elkaar draaien. Wat mij betreft moet je -altijd- iemand hebben die “best wel een hoop verstand en ervaring” heeft.

Bijdrager
    borisboef
    cailin op 29 september 2010

Persoonlijk huiver ik van leken die “eventjes” een productieomgeving in elkaar draaien. Wat mij betreft moet je -altijd- iemand hebben die “best wel een hoop verstand en ervaring” heeft.

Hear, hear! Maar op een Mac OSX Server is dat toch wel een heel stuk makkelijk dan via de Terminal lopen prutsen in allerlei config-files….

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.