10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    MacOSXP

Mac OS X op Windows XP

Ik heb van een vriend vernomen dat het mogelijk is Mac OS X te gebruiken op een Windows-PC. Kan dit, en zo ja, hoe doe ik dat. Want ik neem aan dat .bin.hcx bestanden niet door Windows XP te openen zijn!?

Ik kreeg van hem een bestand "MAC Emulator for WIN", kon ik zo downloaden van een site. Helaas was dit Mac OS 8.1 en niet die met de Aqualook! Het programma heet Basilisk II.

Wanneer ik met een iMac Windows wil gebruiken kan ik "Virtual Manager" installeren en dan werkt Windows! Is dit er niet voor andersom?

Bijdrager
    Zout

[quote1:post_uid0]Wanneer ik met een iMac Windows wil gebruiken kan ik "Virtual Manager" installeren en dan werkt Windows! Is dit er niet voor andersom?[/quote1:post_uid0]

Dit geweldige stukje software heet Virtual PC en emuleert een Windhoos pc. Ook is dit beschikbaar voor WinXP en emuleert het andere PC's met linux bijvoorbeeld. Maaruh even terug naar je vraag, als je perse macosx wil gebruiken koop dan gewoon een mac, alleen dan werkt het lekker, zal altijd blijven haperen op een bij elkaar geraapt zooitje als een pc.

;)

Bijdrager
    sensei

Voor zover ik weet draait alleen de "onderkant" van MacOS X op intel machines. We hebben het dan over Darwin en dit is volgens mij een command-line interface, in ieder geval geen aqua. Die prachtige interface is alleen te verkrijgen op Apple hardware.

Jorg

Bijdrager
    mario

Ik wil graag de OSX op een normale computer laten draaien om hem later nog goedkoop uit te kunnen breiden. Het hoeft er niet allemaal zo geweldig uit te zien als op een MAC, maar het moet wel werken. Ik moet er alles mee kunnen doen. Zou dit dan echt niet mogelijk zijn met OSX vanwege de hardware of past deze operating system zich aan net als onder Linux?

Moderator
    Adriaan Mol

Er zijn veel mensen die dit willen en er word ook veel over gepraat. Wie weet zal het ooit mogelijk zijn, maar ik betwijfel of Apple dit steund.

Bijdrager
    MacLover13

In MacFan, het nederlandstalig blad voor de macgebruiker, nr.39 wordt aandacht geschonken aan Basilisk II.

Bijdrager
    Igor

Waarom koop je niet gewoon een mac. Dan heb je nooit problemen! Dus doe gezond neem een Apple!

Gast
    Anoniem

Damens en Heren,

Wat een geblaat…
    BASILISK en andere emulators emuleren alleen de 68000 processor. dus OS-X zul je hierop nooit kunnen draaien. Daarnaast is het zo dat deze emulators zeeeeeer traag zijn (alle 68k code moet vertaald worden naar x68 code en alle andere mac hardware moet worden geemuleerd).
    A OS X is gemaakt voor MAC dus gecompileerd voor ppc (G3+), maakt gebruik van drivers voor alle MAC hardware etc.
    Een OS past zich niet automatisch aan aan andere hardware maar is hiervoor gebouwd.

Koop toch gewoon een MAC en je hebt alles, het is niet nodig uit te breiden (misschien memory, airport etc.)
    En als klap op de vuurpijl: je hebt dan een systeem dat werkt en waarmee je creatief en ontspannend bezig kan zijn in plaats van altijd maar te configureren en installeren zoals bij een PC!

Ik werk zelf al 15 jaar met mac's en dat bevalt nog steeds heel goed. Voor mijn werk ontwikkel ik software op een PC dus ik weet heel goed wat een ellendige apparaten dat zijn.

Maak een keus en ga ervoor.

Jack

Bijdrager
    Poeky

Woow….een topic dat sinds 2002 niet meer doorgaat, breng ik nu weer ff in het lijstje:-)

Ik snap dit principe eigenlijk nog steeds niet. Kan het nou eigenlijk of niet? Ik heb steeds het gevoel (ook op het discussieforum van apple.com) dat mensen abrupt met een “NEE” beantwoorden slechts uit jaloezie dat ook windhozers OS X kunnen draaien. Niet dat ik er wat aan heb, want ik heb mn precious Pb, maar ik heb het nooit gesnapt. Op torrentsites zie ik heel vaak van die “Tiger OS X Install discs for x68” ofzo en dan lees ik vaak in de reacties dat het windhozers zijn die het downloaden.
    Wat is het toch? Draaien ze daarmee OS X op hun PC’s?

Een verwarde Poeky

Bijdrager
    trabant

ja, zij het met wisselend succes.
    “Gewone” computers (waar je meestal Linux of windows op draait) hebben een (intel of AMD) processor met een x86-architectuur.
    Apple Computers hadden tot voor kort uitsluitend een processor met een PowerPC-architectuur. De besturingssystemen classic en OSX werden daar exclusief voor gemaakt. Sinds vorig jaar is bekend dat Apple in het geheim alle versies van OSX ook voor het x86-platform heeft ontwikkeld, en waar je dan op wachten kunt: Tiger is vroeg of laat gelekt. Een Russische codekraker “maxxuss” brengt telkens de nieuwste versie ook voor het x86-platform uit. Maar omdat de hardware voor het x86-platform zoveel uitgebreider is, is het niet even een kwestie van een discimage branden en installeren. En met een kaal OS, zonder apps doe je ook niet al te veel. Maar het kàn dus wel. En daarom doen jongetjes het ook.:wink:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=71129
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=919018
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=917165
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=879042
    http://www.osx86project.org/

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.