16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    dijon26

Mac Os X op oudere imac proberen

Hallo mensen, ik heb een vraagje, ik heb hier een oudere imac (266 mhz, 160mb ram) en ik draai op macos 9.2.2, nu wil ik al een tijd macos x instaleren, al is het alleen maar om het te proberen en te zien hoe het is. Maar ik ben bang dat er problemen ontstaan met me imac (ik heb me herstel cdtjes niet van me imac dus problemen zijn dodelijk) dus wou ik vragne hoe veilig het is om macos x te instaleren, en of hij geinstaleerd wordt als me nieuwe standaard bestuuringssysteem, of dat hij hem gewoon op macos 9 laat staan (dus dat ik macos x moet opstarten vanuit mac os 9) Ook wou ik weten of ik een engelse versie van macos x kan instaleren op een nederlandse 9.

alvast bedankt

Bijdrager
    benj1989

in theorie kan het…..

Bijdrager
    awesomemac

supersnel zal het nooit worden. Zelf heb ik weer op mijn iBook 300 Mhz OS 9 terug gezet, omdat OS X te veel ruimte innam en langzaam was. Wel stabiel, maar niet vlot.

Mocht je het doen, vergeet niet je firmware eerst te updaten!!

Bijdrager
    dijon26

maar instaleert ie hem als me standaard besturingssysteem of heb ik nog steeds macos 9?

Bijdrager
    EdMac

Hij installeert hem als je standaard besturingssysteem.
    OS9 is te grbuiken in de Classic-omgeving. Wil je weer
    met 9 als besturingssysteem werken, dan kies je in de
    systeemvoorkeuren->opstartschijf voor de OS9 systeemmap.

Bijdrager
    macdaddy

Daar kun je voor kiezen tijdens het installeren. Os9 word je classic omgeving.
    En je kunt dan ook kiezen vanwaar je op wil starten. OS9 of 0SX. Als je het wat vlotter wil hebben kan ik je aanraden de aaimek propvol met geheugen te stoppen.
    suc6!

Bijdrager
    macdaddy

Ik praat dubbel zie ik, Dat komt denk ik om dat we gelijk posten! Sorry, ik zal me dr niet meer mee bemoeien!

Bijdrager
    dijon26

bedankt mensen, en moet ik voor ram geheugen speciaale apple ram kopen of kan er gewoon pc ram in (ben nieuw in het apple gebeuren)

Bijdrager
    justi

Speciaal geheugen, Zie http://www.macstuff.nl

Bijdrager
    macdaddy

pc 100, pc 133 uit de pc past gewoon in je aaimek. Dat van die firmware is trouwens heel belangrijk anders gaat je aaimek stuk!

Bijdrager
    justi

PC geheugen past niet in dit type iMac! Dat is alleen vanaf de 350Mhz versie’s. Bij deze moet je ook de firmware updaten en dat hoeft niet bij jouw type iMac, alleen dus vanaf 350Mhz iMac’s.

Bijdrager
    macdaddy

aah, ok, ik ook met mn grote mond……

Bijdrager
    justi

maakt niet uit… :wink: als dijon26 maar de juiste info krijgt…
    :)

Bijdrager
    awesomemac

Voor zover ik weet moet een iMac 266 voorzien zijn van Firmware 1.2, zie hier:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86117

Bijdrager
    dijon26

sweet, hier wordt ik teminste echt geholpen, nog ff doorsparen voor een nieuwe mac en dan kan k windows uit me leven bannen. nu nog ff uitzoken welke firmware ik heb, maar ik denk dat dat wel lukt

Bijdrager
    awesomemac

ff uit mijn hoofd. Als je OS 8 of 9 hebt draaien, open je systeemprofiel rechtsboven.

Dan in het geopende venster moet je onderin ergens het zien bij ROM of zo. Hè, ik weet het niet meer precies.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.