19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    11642

Mac OS X op Acer Hardware

Vorige week zag ik in Saturn, Mac OS X geinstalleerd op een Acer machine.

Kort vraagje, gewoon omdat ik het me afvraag.
    Mag dit?

Geblokkeerd
    Anoniem

nee.

Bijdrager
    cids

Nee, de zogenaamde EULA van Apple (de licentie overeenkomst) staat dit niet toe.

Bijdrager
    G-Force

Dat moet toch een of andere grapjurk hebben gedaan? Kan me niet voorstellen dat de Saturn dit bewust doet.

Bijdrager
    11642

Welja, vond het zelf ook raar… vandaar

Bijdrager
    1984
    Goevaertsben op 18 april 2011

Mag dit

Al gaat onderstaande over netbooks, echter zoek maar eens naar OS X86. Enfin er was een fabrikant die osx op een pc leverde (kom even niet zo vlug op de naam) echter er is veel te vinden over de rechtszaken tussen Apple en die fabrikant.

Bijdrager
    thomth

dit mag gewoon, als je maar een Mac OSX retail dvd hebt gekocht, en niet download van internet.

Bijdrager
    1984

Psystar dat was de naam waar ik niet op kwam Kloonbouwer Psystar en Apple bereiken overeenkomst

Bijdrager
    LighScan
    thomth op 18 april 2011

dit mag gewoon, als je maar een Mac OSX retail dvd hebt gekocht, en niet download van internet.

Toch niet, door de DVD te kopen ben je niet de eigenaar van OSX maar heb je een licentie op OSX genomen. Een voorwaarde die bij de licentie hoort, is de licentie enkel toe te passen bij installaties op Mac’s, en niet over random crapware. :sarcastic:

Bijdrager
    iep

Is het scherm niet gewoon op een centraal systeem aangesloten (waar dus ook diverse andere schermen op aangesloten zijn) waarop ze een Mac hebben aangesloten?

Moderator
    Strifer

Ik kan me niet voorstellen dat een of andere grapjurk de tijd heeft om Mac OS X op een non-mac te installeren. Als dat zo is, is het zeer en zeer triest gesteld met de oplettendheid van de medewerkers daar.

Iep’s optie zou wel ’s kunnen… je ziet vaak in winkels hetzelfde op schermen voorbij komen. Die zitten dan gewoon op een bron ofzo.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Aardig misleidend dan he? (als iep gelijk heeft). Ik zal eens vragen aan de consumentenbond of DAT dan wel mag….:wink:

Bijdrager
    1984

Ik kan me niet voorstellen dat een of andere grapjurk de tijd heeft om Mac OS X op een non-mac te installeren..

Kijk eens goed naar dat scherm en dan rechts boven de schijf ” iBoot ” [size=2] iBoot + MultiBeast: Install Mac OS X on any Intel-based PC[/size]

Moderator
    Strifer

Lomp van het personeel dan.

Bijdrager
    youp.c
    cids op 18 april 2011

Nee, de zogenaamde EULA van Apple (de licentie overeenkomst) staat dit niet toe.

Toch niet, door de DVD te kopen ben je niet de eigenaar van OSX maar heb je een licentie op OSX genomen. Een voorwaarde die bij de licentie hoort, is de licentie enkel toe te passen bij installaties op Mac\’s, en niet over random crapware. :sarcastic:

Zoals in het filmpje wordt duidelijk gemaakt is de EULA vaak ongeldig (hij wordt niet getoond voor of tijdens de verkoop), en dan mag je volgens de wet ‘het product gebruiken waarvoor het bedoeld is’. Je bevindt je dan in een grijs gebied, want over de interpretatie/het beoogde doel van de software valt te twisten.

Bijdrager
    Ree

is de vraag of het mag niet enigszins overbodig? ik bedoel, wie WIL er nou een Acer computer???

Als je dan toch een “neppert” wilt, ga dan minstens voor een Alienware:P

Seriously, osx op een “kloon” vereist aanpassen van enkele van de grondbestanden van het OS. Kun je dan nog stabiliteit verwachten?

Leuk om mee te spelen? Ja!
    Ik zou echter nooit op degelijk systeem vertrouwen.

Bijdrager
    KarelWillem

i,,,Seriously, osx op een “kloon” vereist aanpassen van enkele van de grondbestanden van het OS.
    Kun je dan nog stabiliteit verwachten?

Ja hoor. Dat kan ik uit eigen ervaring zeggen.

We hebben al een flink aantal MSI’s omgebouwd naar OS X en mijn zus werkt al anderhalf jaar met een Del laptopje met OS X.
    Nooit ook maar één probleem of crash mee gehad.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb op school een keer OS X geinstalleerd vonden ze niet zo leuk,
    Maar de twee andere Mac gebruikers uit mijn klas lachte zich dood.

Bijdrager
    iep

Zoals in het filmpje wordt duidelijk gemaakt is de EULA vaak ongeldig (hij wordt niet getoond voor of tijdens de verkoop), en dan mag je volgens de wet \’het product gebruiken waarvoor het bedoeld is\’. Je bevindt je dan in een grijs gebied, want over de interpretatie/het beoogde doel van de software valt te twisten.

En daar is hier dus geen sprake van omdat het er heel nadrukkelijk vooraf naar de EULA wordt verwezen en dit ook door Apple overal bekend wordt gemaakt maar menigeen leest dat soort dingen gewoon niet. En daar wringt dan ook de schoen: niemand die de lettertjes op de doos of de melding van de online Apple Store dat je akkoord moet gaan met hun voorwaarden überhaupt zal bekijken. Met dingen als de colportage wet (iirc is dat een afgeleide van een EU-richtlijn) is het ook niet zo’n probleem meer om iets terug te brengen en je geld terug te krijgen als het je niet bevalt. Dat geldt alleen voor een online aankoop. Voor aankoop in een fysieke winkel is het echter de winkelier die verplicht is om je van dingen als de EULA op de hoogte te stellen. Dat laatste gebeurd alleen niet zo vaak. Dit was bijv. iets waar men bij KPN/Vodafone over viel en waar ze problemen mee kregen: betalen per minuut, werd niet door verkopers aan de klanten verteld die gingen verlengen waardoor dat niet bepaald rechtsgeldig meer was; KPN heeft het abonnement voor deze groep mensen teruggedraaid naar wat ze eerder hadden dus betalen per seconde. Werd behandeld in het programma Kassa dus dat kun je vast wel via hun website terugvinden.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.