25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    Jelmerb

Mac OS X Leopard loopt vast

Hallo,

Sinds vandaag zit ik met een vervelend probleem: mijn Mac OS X Leopard loopt na het opstarten vast. Zodra ik eenmaal ben ingelogd en de finder wil opstarten, komt de strandbal en beeld en kan ik helemaal niets meer. Geforceerd afsluiten helpt ook niet. Als ik daarna de finder opnieuw wil opstarten, loopt hij weer vast.

Andere programma’s zoals iPhoto en Safari werken wel. Al krijg ik, zodra Safari eenmaal is opgestart, geen webpagina te zien.

Wie-o-wie kan mij helpen met een oplossing voor dit probleem?

Alvast bedankt!

Jelmer

Bijdrager
    1984

Probeer het volgende als de computer tijdens het opstarten vastloopt of als er sprake is van vertraging: http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.5/nl/8751.html

Bijdrager
    maconly

Instaleer je leopard er gewoon over heen, ik had dezelfde problemen die zijn nu opgelost.

Bijdrager
    Jelmerb

Kan ik een her-installatie uitvoeren zonder al mijn bestanden (foto’s, muziek, etc) te verliezen?

Bijdrager
    Afroman

Als je een backup hebt wel ja.,

Bijdrager
    Jelmerb

Ik beschik helaas niet over een back-up. Is er ook een ander mogelijkheid, zonder daarmee bestanden te verliezen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Voer om te beginnen een safe-boot uit. (Opstarten met de shift toets ingedrukt totdat de voortgangsbalk is verschenen). Als de Finder nu normaal start, zit de oorzaak waarschijnlijk in een van de log-in bestanden van je account.
    Start nu gelijk normaal op.

Als het probleem nu terugkeert is de oorzaak dus 1 van je log-in bestanden , maar je kunt ook even de finder voorkeuren wissen. (finder plist bestand in de preferences map)

Als je gaat doen wat maconly voorstelt: Download de laatste combo update en installeer deze. Je data blijft gewoon bewaart. (dit moet je doen als bij een safe-boot het probleem bleef)

Hou er rekening mee dat deze combo update mogelijk versie 4.x van safari installeert.

Bijdrager
    Jelmerb

Opstarten middels safe-boot geeft geen verschil. Nog steeds kan ik de finder niet openen/komt de strandbal in beeld.

T.a.v. de laatste combo update. Ik update mijn Mac altijd direct zodra er een nieuwe update uitkomt. OSX is dan ook helemaal bijgewerkt tot en met de laatste update. Kan ik nu zonder problemen her-installatie uitvoeren zonder bestanden te verliezen?

Bijdrager
    Jelmerb

Ik heb inmiddels een “schone” versie van het betreffende *.plist bestand op mijn bureaublad weten te krijgen. Iemand een idee hoe is deze, door gebruik making van de terminal, naar de juiste map kan kopieren?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat hoeft niet, de Finder maakt bij opstarten automatisch een nieuwe aan. Het enigste wat je daarna moet doen is e.v.t. je finder voorkeuren opnieuw instellen.

Gewoon die combo update (in jou geval dus Leopard 10.5.8, want dat is de laatste update van Leopard) openen en installeren. Alleen het systeem wordt opnieuw geïnstalleerd, je thuismap/account etc. blijft ongemoeid.

Ala je nu geen back-up hebt, zou ik daar maar eens mee beginnen.

Bijdrager
    Jelmerb

Ik heb zojuist de laatste combo update via een usb stick op mijn Mac gezet. Echter, als ik deze wil installeren krijg ik de foutmelding: “Voor deze software moet Mac OS X 10.5 of hoger zijn geinstalleerd”.

Dit is opzich raar omdat ik, volgens mijn systeem, beschik over versie 10.6.6 van OS X

Iemand een idee hoe nu verder te handelen?

Bijdrager
    Jelmerb

Ik bedacht mij net: misschien heb ik een idee hoe dit probleem ontstaan is…

Gister heb ik naar aanleiding van deze link: http://www.appletips.nl/het-inloggen-op-je-mac-versnellen/ het bestand com.appletips.loginhook.plist in de map LaunchAgents geplaatst.

Na enige tijd heb ik (ik wilde eea terugdraaien) het betreffende bestand uit de map verwijdert, stom stom natuurlijk. Kan dit het probleem veroorzaken/is dit handig voor jullie voor het bedenken van een (nieuwe) oplossing voor mijn probeem?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ten eerste: omdat je topic titel het over “Leopard” heeft (en niet over “Snow Leopard”) ging ik er vanuit dat 10.5 jou systeem was. En je eerste zin was:

Sinds vandaag zit ik met een vervelend probleem: mijn Mac OS X Leopard

Je moet dus niet de 10.5 maar de 10.6 combo update installeren.

Als dit verwijderde plist bestand de oorzaak is kunt het toch gewoon nog een keertje downloaden en terug zetten om te kijken of dat hielp?
    Als dat zo blijkt, open dan het bestand en dan zie je haast onderaan staan:

<br />
    <key>RunAtLoad</key><br />
            <true/><br />

Verander dan eens “true” in “false” en save het bestand.
    Maar eigenlijk moet je nu eerst de juiste combo update uitproberen…

Bijdrager
    Jelmerb

Bedankt voor je reactie. Het installeren van de 10.6 combo update maakte geen verschil. De finder loopt nog steeds vast.

Het gekke is dat ik de finder wel heel even kan opstarten, maar dat deze dan na een aantal seconden vastloopt. Ik kan dus niet helmaal in de folder komen waar ik het bestand “com.appletips.loginhook.plist” opnieuw moet plaatsen.

Het lukt mij echter nog wel om de terminal te openen. Weet je zo een commando op het betreffende bestand, vanaf het bureaublad, in deze folder te copieren? Ik hoop dat dit het probleem oplost!

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Jelmerb

Ik heb inmiddels het internet/one more thing doorgespit naar mogelijke (andere) oplossingen. Wat ik ook probeer (relevante bestanden terugplaatsen/verwijderen, updates herinstalleren, etc), ik blijf maar met het finder probleem zitten…. Het lijkt mij dat de enige oplossing is een reinstall van Snow Leopard.

Nou ben ik zo stom geweest om geen backup te maken (externe HD is inmiddels in bestelling, om het af te leren). Hoe kan ik er toch voor zorgen dat ik mijn foto’s naar een andere computer/schijf kan copieren. Ik heb op mijn macbook veel foto’s die ik erg graag zou willen houden. Blijven deze bij een reinstall behouden?

Zelf dacht ik nog aan het delen van mijn HD en vervolgens vanuit een andere computer binnenhalen van de bestanden. Als ik deze optie echter wil benaderen vanuit de systeemvoorkeuren, loop OS X vast. Dit geldt ook als ik aan de Timemachine-voorkeuren wil komen. Is een van beide opties ook te activeren vanuit de terminal. Deze doet het namelijk gewoon.

Op internet las ik verder iets over de doelschrijfmodus. Zou dit nog een oplossing kunnen zijn?
    Zij er eventueel nog andere oplossingen denkbaar?

Alvast zeer veel dank!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Voer het volgende terminal commando in:

<br />
    cp Users/[i]naam van je thuismap[/i]/Desktop/com.appletips.loginhook.plist Users/[i]naam van je thuismap[/i]/<br />

gevolgd door de rest van de pathname waar het bestand naar toe moet. cp staat voor copy, je kunt ook mv intypen dat staat voor move. En tussen “plist” en “Users” komt een spatie. Typ ook de hoofdletters in, want sommige commando’s zijn hoofdletter gevoelig.

Bijdrager
    Jelmerb

Beste Hendrik, dank voor je reactie. Dit maakt helaas geen verschil. De Finder blijft vastlopen. Zie mij bovenstaande post. Heb je allicht nog andere ideeen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je kunt vanaf de Leopard DVD een “archive & instal” doen. Dit is de default optie.
    Je data blijft dan bewaard. Daarna de combo er overheen zetten om weer bij 10.6.6. te komen.
    Het is altijd aan te bevelen om eerst een backup ter maken. Door op te starten in de target mode gedraagt je mac zich als een drive zodat een tweede Mac de data in kan lezen.
    Wat je ook nog eerst kan doen is als je dat nog niet had gedaan je hd controleren vanaf de DVD. Het kan ook de oorzaak van het vastlopen zijn.

Bijdrager
    Jelmerb

Wat je ook nog eerst kan doen is als je dat nog niet had gedaan je hd controleren vanaf de DVD. Het kan ook de oorzaak van het vastlopen zijn.

Hoe kan ik dit doen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Opstarten vanaf de meegeleverde DVD door bij het aanzetten / opstarten de ‘c’ toets ingedrukt te houden.
    Daarna kun je dan via het menu van de installer het schijfhulpprogramma openen en de hd controleren en e.v.t. herstellen.

Bijdrager
    Jelmerb

Oke, ik ga dan eerst proberen de schijf te controleren/herstellen. Wat is precies het verschil tussen controleren en herstellen? Heeft één van beide opties mogelijk nadelige invloed op mijn (foto)bestanden?

Mocht het bovenstaande niets uitmaken, worden bij een “archive & instal” mijn bestanden niet aangetast/kan ik deze weer gewoon op dezelfde locatie vinden als dat deze nu staan? Gaat een “archive & instal” ook middels een restart met de cd in de mac en de C ingedrukt?

Target mode is voor mij waarschijnlijk geen optie aangezien ik niet over een andere Mac met een firewire aansluiting beschik.

Bedankt!

Bijdrager
    Jelmerb

Nog een update: ik heb inmiddels een schijfcontrole gedaan. Het systeem geeft aan dat het volume van mijn HD is beschadigd en dat deze moet worden hersteld. Kan ik herstellen zonder bestanden te verliezen?

Bijdrager
    Jelmerb

Ik heb inmiddels mijn schijf ook hersteld, helaas zonder resultaat. Rest de laatste optie voor mij: een “archive & install”

worden bij een “archive & install” mijn bestanden niet aangetast/kan ik deze weer gewoon op dezelfde locatie vinden als dat deze nu staan? Gaat een “archive & instal” ook middels een restart met de cd in de mac en de C ingedrukt?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Nogmaals: het (opnieuw) installeren van het OS vanaf de DVD wist alleen je data als je expliciet voor een clean install kiest. Je moet echt daadwerkelijk zelf kiezen voor “wis en installeer” om de data kwijt te raken. En zelfs dan moet je dat eerst nog extra bevestigen. De standaard optie is dus een zgn “Archive & Instal”. Mogelijk heet dat nu anders, maar het betekend gewoon dat alle data en instellingen behouden blijven.

Normaal gesproken doe je de DVD in de drive, klikt op het installer icon en volg de instructies. Maar omdat je Mac vastloopt moet je het dus een beetje anders doen, of te wel DVD er in en opstarten met de ‘c’ ingedrukt.

Als de installatie is gelukt, en het opstarten daarna gaat weer goed, dan kun je de 10.6.6. combo update er overheen installeren om weer helemaal up-to-date te zijn.

Mocht ook dit niet helpen (wat ik betwijfel), dan is een clean install de allerlaatste optie. In dat geval moet je dus eerst je data backuppen naar een externe schijf en dat doe je het beste met Time Machine (in systeemvoorkeuren) waar ik al een link naar gaf…

Bijdrager
    Jelmerb

Bedankt Hendrik! Ik heb mijn OS X opnieuw geïnstalleerd en het probleem is daarmee opgelost, met behoud van alle bestanden.

Zo nu eerst maar eens een goede back-up maken;)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.