5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    martijn222

Mac os x installeren op imac zonder originele dvd.

Heb hier een Imac 27″ model, eind 2009 staan.
    Van het een op ander moment startte ie niet meer door. Je krijgt na het aanzetten eerst een balkje te zien (soort update balkje) en daarna verdwijnt dat en gaat er een tandwieltje lopen. Hier blijft ie op ‘hangen’.

Vervolgens gekeken of de veilige boot het deed d.m.v. shift in te houden. Dit werkte niet.
    Ook de Recovery partitie opstarten werkte niet. Hierdoor concludeerde ik dat er nog geen Lion versie op zou zitten.
    Aangezien de specificaties overeen komen met de modellen van eind 2009, ga ik er vanuit dat het snow leopard op staat/stond.

Ik heb via Single user mode geprobeerd de harde schijf te controleren via Fdsck ofzo iets dergelijks. Dit was niet mogelijk. Althans dat deed ie kort maar gaf al snel aan dat de harde schijf niet goed functioneerde c.q. niet hersteld kon worden.

Vervolgens heb ik met de Ubuntu CD geboot. Vanuit Ubuntu zag ik via het schijfbeheer programma dat de harde schijf van 1TB, 70 bad sectors zou hebben. Ik heb vervolgens een nacht lang een langdurige hdd test vanuit ubuntu schijfbeheer uitgevoerd, maar zonder resultaat. Wel kon ik op deze manier de DATA veilig stellen. (althans de documenten,bureaublad, afbeeldingen etc.)

Aangezien ik dus wel kan booten vanaf willekeurige dingen zoals cd of usb (denk ik), ben ik aan het kijken of er mogelijkheden zijn om via die manier het systeem te herstellen of herinstalleren. Als eerst op de ingebouwde harddisk en mocht dat niet gaan werken dan op een externe via firewire aangesloten hard disk.

Ik heb echter de CD niet meer. Zou het mogelijk zijn om een universele snow leopard te downloaden en er op te zetten via bijv USB. (ik heb geen dvd liggen van 8 GB). Zou ik bijv. de file na downloaden en op externe schijf gezet te hebben, kunnen inladen via ubuntu naar de ingebouwde schijf? of er van booten? Ook heb ik een programma gedownload “Transmac” waarmee ik .dmg files kan openen en uit kan pakken. of branden. IK heb nl. verder enkel windows pc’s. File (snow leopard dvd) die ik kan downloaden is een .toast (iso) bestand van 8GB. Kan ik hier iets mee? Bedankt.

Bijdrager
    Wiki Post
    Bijdrager
    SunKeeper

Tada: http://store.apple.com/nl/product/MC573/mac-os-x-106-snow-leopard

Dat is de eenvoudigste manier en ook de netste manier lijkt mij.
    Als ik mijn fiets de gracht in rijdt en ik kan hem er niet meer uit krijgen, verwacht ik ook niet gratis een nieuwe te krijgen.

Dus helaas DVDtje niet bewaard = € 18,-….:)

Bijdrager
    martijn222

Maar gaat het daarmee wel werken? dat wil zeggen, als ik snow leopard aanschaf, zal de imac hiervan booten en dit keurig installeren?

Bijdrager
    Wauters

Ik zou sowieso een nieuwe HD kopen aangezien je HD de oorzaak lijkt te zijn (Samsung SSD 840 EVO lijkt mij een goeie keus).
    En dan een DVDtje kopen voor 18€, daarvoor kan je niet sukkelen. (Er bestaan manieren om van een gedownloade os x LION package een ISO te branden)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.