30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    iMac G3

Mac OS X install DVD Probleem

Ik heb een probleempje met mijn iMac…
    Normaal boot ik altijd van het school-netwerk, maar dat gaat nu niet meer.
    Ik heb dus van zo’n ICT gast van school een DMG file gekregen en ik weet niet wat ik er mee moet…
    het is een (10.4) setup DMG die ze bij mij op school gebruiken, ik mocht de DVD niet lenen want dan zou ik hem kunnen kopiëren en kunnen verkopen voor geld :? (zo gaat dat met alles bij ons op school).

Maar mijn vraag is dus, hoe moet ik dat nou booten???
    (Als je wilt weten of het legaal is, neem je maar contact op met school)

Ik heb trouwens ook geen brander in mijn iMac dus al die tips van die ICT gast helpen mij niet…. :(

Bijdrager
    Nikita

Je zou die DMG op een cd of dvd moeten branden, want van een imagebestand kan een Mac niet opstarten… Dus dan zouden ze je net zo goed gelijk de originele installatie schijf kunnen geven, want zo kan je er ook niks mee.

Bijdrager
    iMac G3

Nee, hij geeft me die gewoon niet.

Dat heeft ie liever niet, want ik zou hem toch beschadigen of uitlenen etc.

Ik baal er echt van want mijn PowerMac G4 is 2 dagen geleden stuk gegaan doordat iemand de extensie map had beschadigd… :cry: en de iMac doet alleen netwerk boot of OS 10.1

(Ik heb trouwens ook geen “aardige buurman” die me dat eventjes wil lenen)

Bijdrager
    iMac G3

Ik heb wel nog een Windows PC met brander…

Ik kom trouwens ook niet op het School netwerk zonder (minimaal) :finderoud: OS 10.4.4
    Ik heb daardoor wel een groot probleem, want ik moet een groep-project doen via dat netwerk…
    Ik heb ook al geprobeerd om van een (geleende) PowerBook G4 (van school) de hele systeem map en de Bibliotheek etc. te kopiëren naar mijn PowerMac en mijn iMac, maar dat liep helaas slecht af :P

Bijdrager
    trabant

Wat die ICT-er lijkt te doen, is n00bje pesten, want een dmg staat in de praktijk gelijk aan de disk zelf, vooropgesteld dat je over brandmogelijkheid beschikt. Wat hij eigenlijk doet is je de opdracht geven iets uit te vogelen zodat je er slimmer van wordt.;)
    Als iemand zijn sleutels kwijt is, dan pakt hij de reservesleutels en wanneer er geen reservesleutels zijn, dan maak je die vóórdat je ze nodig hebt en er geen originelen meer zijn…
    Jij moet nu een nieuw slot gaan fabrieken.

Voordat je die imac g3 op OSX zet moet je de firmware controleren: daar zijn hier meer dan genoeg topics over. Er zijn ook nog aparte voorwaarden voor OSX 10.4,; ook daar zijn er hier genoeg draadjes aan gewijd.
    Kun je die brander in die iMac G3 inbouwen? (vooropgesteld dat het een dvd-brander is, anders heeft het nog steeds weinig zin)
    De harde schijf van de iMac kun je wel in de PowerMac schuiven, maar dan zal die toch om een installatieschijf gaan zeuren vanwege G4-bestandjes. Je kunt ook gaan zoeken naar een externe brander (of behuizing daarvoor)
    Heb je ook geen andere installatieschijf? Iets wat bij de iMac of de Power Mac was bijgeleverd?
    Heeft die Power Book geen brander?
    Enneh: die pipo die die extensiemap gemold heeft: Die kan zeker ook niets heel maken?

Bijdrager
    Turbanus

Hij wordt dus eigenlijk met een kluitje in het riet gestuurt. Ik vraag me af wat voor school het is?

Bijdrager
    iMac G3

Ik kan die brander niet in mijn iMac bouwen omdat het geen slot-load is…

Bijdrager
    Nikita

Je iMac is geen slot-loading of de brander? Als je iMac geen slot-loading is, kan je OSX 10.4 sowieso wel vergeten, dat draait daar niet op.

Bijdrager
    iMac G3

Ik bedoelde eigenlijk dat de DVD brander geen slotload is en de iMac wel :P

Het is een Graphite Special Edition:
    500MHz
    512Mb RAM
    30 GB HD

Bijdrager
    Nikita

Ok, maar wel normaal formaat voor in een PC? Dan zou je eventueel nog een externe FW kast kunnen kopen voor dat ding. Kost wel een paar tientjes, ik heb er eentje gekocht bij Alternate (USB / FW combo) voor 50 euro.

Bijdrager
    iMac G3

Een klein probleem,
    ik mag die PC niet zomaar uitelkaar halen, want die is niet van mij.
    Ik mag/moet hem wel gebuiken, want mijn Macs zijn allemaal buiten gebruik.

Weet iemand misschien of je een DMG kunt branden met Windows???
    Ik heb trouwens wel al de DMG geopend op de iMac via de iPod, maar ja ik kan niet booten van
    een iPod

Bijdrager
    Nikita

Hm… Dan zou je de DMG naar ISO moeten converteren, dan kan je ‘m in Windows met bijvoorbeeld Nero branden.

Bijdrager
    PietjePuk
    ”iMac

Ik heb trouwens wel al de DMG geopend op de iMac via de iPod, maar ja ik kan niet booten van
    een iPod

Als je nog een iPod met firewire hebt wel:wink:

Bijdrager
    Nikita

Kan je een OSX installatie starten vanaf een iPod? Ik dacht dat ‘ie alleen een volledig geïnstalleerd systeem pakte…

Bijdrager
    PietjePuk

Ja, daar zeg je zoiets…

Kan ik geen antwoord op geven eigenlijk.

Bijdrager
    mvdenberg

Tjonge, wat een waardeloze service daar zeg!
    Kunnen zij die dmg niet voor je branden?
    Of kun je de imac zelf niet brengen, zodat zij met de officiele software de imac installeren?

Want andere mogelijkheden zijn er niet.
    Ik weet niet of ik voor 50 euro een DVD brander + fw kastje zou kopen. Ik zou dan eerder opzoek gaan naar een 2de handse Tiger DVD: dan weet je gewoon zeker dat het goed gaat, en dan ben je ook legaal bezig als je van die school weg gaat.

Bijdrager
    iMac G3

Ik heb helaas alleen een iPod video zonder firewire :P
    Ik heb hem trouwens direct vanuit de dmg gebrand, en de mac ziet ‘m nu ook.
    Ik kan alleen niet booten :?
    Terwijl de disk helemaal normaal reageert op de iMac (in Mac OS 10.1)

Bijdrager
    iMac G3
    ”mvdenberg”

Tjonge, wat een waardeloze service daar zeg!
    Kunnen zij die dmg niet voor je branden?
    Of kun je de imac zelf niet brengen, zodat zij met de officiele software de imac installeren?

Want andere mogelijkheden zijn er niet.
    Ik weet niet of ik voor 50 euro een DVD brander + fw kastje zou kopen. Ik zou dan eerder opzoek gaan naar een 2de handse Tiger DVD: dan weet je gewoon zeker dat het goed gaat, en dan ben je ook legaal bezig als je van die school weg gaat.

Ik ga daar nog lang niet weg hoor. :P
    Maar ik heb nu vakantie en kan dus niet mijn iMac naar school brengen.

Bijdrager
    Guido Cornet

je kunt de extensie dmg in iso veranderen en dan op je pc de dvd fikken. Dit zou moeten werken.

Dan kun je er wel van booten.

Veel succes.

Bijdrager
    iMac G3

Dat lukt niet, de PC zegt dat het bestand onbruikbaar is. :(

Bijdrager
    Nikita

Een DMG doet dan weliswaar hetzelfde als een ISO, het zijn wel degelijk twee verschillende dingen. Zomaar even de extensie veranderen werkt dus niet. Dat je ‘m in OSX nog wel goed kan openen is omdat OSX nog steeds weet dat het een DMG is en geen ISO, en daar verder ook niet over zeurt. Windows daarentegen… :wink:

Bijdrager
    iMac G3

Maarja, ik heb hem nu op een DVD gezet (met MagicISO) maar hij boot niet :?

Bijdrager
    Guido Cornet

je moet je mac ook wel opstarten en dan opdracht geven om van de dvd te booten he? Hij boot niet automagisch van de dvd.

Bijdrager
    iMac G3

ehm… is de C inhouden niet genoeg dan??? :P

Bijdrager
    Nikita

Probeer het anders eens met ALT ingedrukt, dan krijg je alle mogelijke opstartschijven te zien. In elk geval, was het wel een retail versie van OSX of is het een systeem specifieke schijf?

Bijdrager
    iMac G3

Het is gewoon een retail dvd.

Bijdrager
    Nikita

Ok, en je iMac heeft de nieuwste firmware update?

Bijdrager
    iMac G3

Ja, ik heb namelijk 10.4 er al eerder op gehad.
    Die heb ik er af gehaald omdat ik problemen had met het een en het ander.

Bijdrager
    Guido Cornet

firmware, niet software.

Bijdrager
    iMac G3
    ”formulefan”

firmware, niet software.

Ik bedoelde met “ja”, dat ik de firmware had en daarna 10.4 heb gedraaid.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.