14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Synapse88

Mac OS X herinstalleren, DVD niet bij me

Hoi

Ik heb de laatste tijd wat veel in mijn terminal zitten klooien, apps geïnstalleerd en weer verwijderd, instellingen naar de maan geholpen, etc.

Nu zou ik graag OS X herinstalleren zodat ik weer met een propere lei van start kan. Het probleem is echter: Ik heb die DVD die bij mijn MacBook Pro kwam niet bij me. Is er een manier waarop ik alsnog een herinstallatie kan doen?

Groeten

Inactief
    Anoniem

Mijn bijdrage in deze is als nutteloos gekwalificeerd door iemand die er verstand van schijnt te hebben.

Bijdrager
    Michaeltje

Als je Snow Leopard op je MBP hebt gewoon naar de winkel gaan en hem kopen.

Bijdrager
    Maverick9898

Waarom zou je Snow Leopard op je MBP hebben moeten staan om dat te kunnen kopen?

Bijdrager
    Chorro

Hij bedoelt waarschijnlijk dat Snow Leopard de enige OS X is die nog nieuw verkrijgbaar is. Dus als hij dat op z’n MBP heeft draaien, dan kan het geen probleem zijn.

Bijdrager
    Synapse88

Snow Leopard kwam voorgeïnstalleerd op mijn MacBook Pro. Maar de DVD is dus de enige optie? Dan zal ik nog even moeten wachten tot ik weer op mijn kot ben.

Bijdrager
    Chorro

Via de legale weg zul je altijd de originele DVD moeten hebben om te herinstalleren. Een gekochte Snow Leopard DVD kan ook natuurlijk.

Bijdrager
    SunKeeper

Ten eerste heel onhandig dat je de grijze DVD’s niet meer hebt, die moet je bij iedere Mac gewoon bewaren. Als ooit de AHT nodig is, o.i.d. sta je met lege handen.

Ten tweede: wat werkt er dan allemaal niet meer? Welke instellingen zijn naar de maan?

En typ in de Terminal eens :

<br />
    history<br />

en geef de output hier. Dan kun je zo zien of er dingen tussen staan die onherstelbaar zijn.

Want vaak is herinstalleren net als een olifant doodslaan, terwijl je alleen een mug hoeft weg te jagen.

Bijdrager
    Napsju

Kwam de MBP met Snow Leopard voorgeinstalleerd? Dan zie ik geen probleem om er even een kopietje van te downloaden en op DVD te zetten. Synapse88 heeft er toch al voor betaald bij aanschaf van de MBP en is dus in het bezit van het origineel. Sinds wanneer mag je geen kopietjes meer maken voor eigen gebruik?

Bijdrager
    Synapse88

Ik denk dat ik inderdaad die piste ga volgen Napsju

Bijdrager
    SunKeeper
    Napsju op 23 april 2011

Kwam de MBP met Snow Leopard voorgeinstalleerd? Dan zie ik geen probleem om er even een kopietje van te downloaden en op DVD te zetten. Synapse88 heeft er toch al voor betaald bij aanschaf van de MBP en is dus in het bezit van het origineel. Sinds wanneer mag je geen kopietjes meer maken voor eigen gebruik?

Toch zit er wel een verschil tussen de versie die je geleverd krijgt, en de versie op een retail DVD, die je nu in feite uit de winkel jat. Als je fiets kwijtraakt, loop je ook niet even naar de overburen omdat die toevallig hetzelfde model hebben staan.
    Dan zou je ook kunnen zeggen: ja, maar ik was toch in het bezit van het originele ontwerp van de fiets?

Daarnaast ben je nooit en te nimmer eigenaar van Mac OS X, want er is enkel licentie verleend door Apple om het te mogen gebruiken. Als je niet meer kan bewijzen dat je die licentie hebt (DVD’s), is het naar mijn idee geen slim plan om het maar ‘even te downloaden’. Dan heb je nog geen originele DVD’s.

Maar goed, ik houd niemand tegen, het is enkel een kanttekening. Vergeet trouwens niet dat je het iLife-pakket niet kan behouden zonder de grijze DVD’s. Bij een herinstallatie gaat dit dus verloren, en zul je het in de Mac App Store opnieuw moeten kopen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Synapse88 op 23 april 2011

Snow Leopard kwam voorgeïnstalleerd op mijn MacBook Pro. Maar de DVD is dus de enige optie? Dan zal ik nog even moeten wachten tot ik weer op mijn kot ben.

Ik maak hier uit op dat Synapse88 helemaal niets kwijt is hoor. Hij zegt in zijn OP dat hij de DVD “niet bij hem heeft”. Gewoon een kwestie dus van wachten totdat de DVD binnen handbereik is…

Ondertussen een feitelijk illegale (en mogelijk verkeerde dan wel onbetrouwbare) kopie downloaden is de oplossing niet.

Bijdrager
    KR1275

30 euro kost die dvd toch? Lijkt me nog te overzien…

Bijdrager
    Xserve

Maar op die retail-DVD staat misschien Mac OS X 10.6.0, terwijl op de DVD bij je Macbook 10.6.5 kan gestaan hebben. In dat geval zou ik niet zo zeker zijn dat je 10.6.0 zomaar kunt opstarten en installeren op je laptop. Het is beter om de DVD die bij je laptop zat te gebruiken wanneer je terug thuis bent.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.