17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    gepeterd

Mac OS X en geheugengebruik, hoe gaat hij er mee om?

Hoi OMT-ers,

Ik heb nu al ruim een jaar een mac, maar een vraag blijft voor mij nog onbeantwoord. Hoe gaat leopard met zijn geheugen om? Na opstarten heb ik ongeveer 600 a 700MB in gebruik. Hoe meer programma’s ik opstart, hoe meer geheugen er gebruikt word, logisch.

Maar wanneer ik het programma afsluit, komt het geheugen maar beperkt terug. Waardoor ik uiteindelijk maar met een MB of 20 a 30 vrij geheugen rondfiets. Hierdoor wordt mijn mac erg traag. Een goede oplossing is een reboot, maar aangezien dit mac is en geen windows leek dit mij niet nodig en zijn er betere oplossingen lijkt mij.

Ik heb gisterenavond mijn mac opnieuw opgestart, daarna via dashboard gekeken hoeveel geheugen ik gebruik dat was weer rond de 600 a 700. Ik heb sinds dien niets anders gebruikt dan safari en itunes. En vanmiddag even photoshop CS4 die ik een uur geleden volledig afgesloten heb. Ik heb nu nog 495MB vrij (van de 4 gig).

Dit is niet storend en daarom maak ik me er niet druk om, maar normaal draai ik mail,safari,firefox,adium,itunes en zend studio vrijwel altijd, en regelmatig: ftd, unison, photoshop, smultron, cyberduck en nog wat programma’s. Dan loop ik al snel tegen vol geheugen aan.

Voor het kijken hoeveel geheugen ik in gebruik heb, gebruik ik iStat Pro.
    iStat Pro gebuikt de termen ‘Wired’, ‘Active’, ‘Inactive’ en ‘Free’.
    Bij hoeveel mb ik vrij heb kijk ik (zoals de naam al zegt) alleen naar free, Ondanks dat vrijveel mb’s in Inactive zitten (atm 1,07GB) blijft bij weinig ‘vrije MBs’ de mac erg traag.

Wanneer ik vervolgens bij het programma ‘Activiteitenweergave’ bekijk welke programma’s de mb’s wegsnoepen word ik niet veel wijzer, er zijn weinig programma’s die veel mb’s weghalen, het lijkt erop dat de Inactive mb’s niet worden weergegeven in dit overzicht.

Ik werk met 4GB, het lijkt mij, dat wanneer iedereen hier last van heeft, werken met 2GB of minder gewoon vrijwel onmogelijk is. Wat natuurlijk niet waar is!

Het enige achtergrond proces wat er draait is warp (een programmatje wat spaces wat beter maakt), growl (laat notificaties zien van oa. adium) en wat programmatjes op mn dashboard, wat mij niet ‘zwaar’ lijkt.

Even concreet mijn vragen:
    – Wat is jullie ervaring hiermee?
    – Zijn er oplossingen voor?

Alvast bedankt,

Groeten Peter

Bijdrager
    Zodiack

Ik mis een optie in je rijtje:

” als een software-update je verzoekt te herstarten”

En dat is nogal variabel.

Bijdrager
    joerideleebeeck

Je kan ook bijvoorbeeld kijken in activiteitenweergave, om het geheugengebruik te zien.

Een mac kijkt hoeveel geheugen dat hij beschikbaar heeft, en verdeelt dan al het werk onder dat geheugen. Als je ‘maar’ 2Gb ter beschikking hebt zal ie dat verdelen over die 2 Gb.

Misschien dat je hier nog wat info vindt?

Ik zet m’n Mac ook maar zelden uit. Meestal voor een of ander programma wat een herstart vereist.

Bijdrager
    gepeterd

Goed punt, niet bij stil gestaan. Is dat nog aanpasbaar? zie het er zo niet bij staan

Bijdrager
    BearPig

De Mac is gewoon heel slim, en gebruikt het geheugen waar je voor betaald hebt ook daadwerkelijk. Dus hele webpagina’s worden erin geladen. Zo kun je supersnel heen en terug surfen in Safari. Als een ander programma het geheugen nodig heeft, dan worden die webpagina’s eruit gemieterd. Als je een programma afsluit wordt het geheugen ook niet meteen gewist, voor eventueel later gebruik. Tenminste, zo begrijp ik het. Je computer zou niet langzamer moeten worden als het geheugen volraakt met maar een paar programma’s open, en dat is ook niet mijn ervaring.

P.S.: Desondanks gaat mijn Mac elke avond uit, vanwege het stroomverbruik en vanwege een (waarschijnlijk onterecht) onderbuikgevoel dat het geheugen op een gegeven “corrupt” kan raken waardoor ik eerder een vastloper zou hebben. In het pre-OS X tijdperk speelde dit wel, vandaar.

Bijdrager
    Melle

Ik herstart hier wel eens om de week ofzo… in het weekend soms…

als ik op reis ga…

Soms voel ik dat mijn macje in de war is… duizend dingen tegelijkertijd proberen doen

dan zet ik hem ook eens uit…

meestal ben ikzelf dan ook keihard toe aan een pauze…

zoals nu eigenlijk

weet je wat

ik zet het ding eens uit.

Bijdrager
    prullenbak

Ik denk dat het ongeveer eens per week voorkomt dat ik denk “het kan vast geen kwaad, nu zet ik hem echt uit. Maar meestal gewoon dichtklappen, dus standby en hop de tas in.

Dat is, geheel offtopic, bijna een keer mis gegaan. Hij was toen niet goed standby gegaan en toen ie uit de tas kwam kon je er bijna een ei op bakken. Als dat niet zonde was geweest van zowel de “appel als het ei”:P

Moderator
    unSOUND
    ”gepeterd”

Maar wanneer ik het programma afsluit, komt het geheugen maar beperkt terug. Waardoor ik uiteindelijk maar met een MB of 20 a 30 vrij geheugen rondfiets. Hierdoor wordt mijn mac erg traag.

Dat jouw Mac trager wordt heeft vrijwel zeker niet met die 30 MB vrij te maken. Er is meer geheugen beschikbaar, maar dat wordt pas vrijgemaakt wanneer dat nodig is, niet eerder. Het heeft immers weinig zin als je 4 GB Ram hebt waarvan je maar de helft gebruikt…

”gepeterd”

Zijn er oplossingen voor?

Nee, want er gaat niks mis aan de kant van OS X. Wat er mis gaat, is dat men niet snapt hoe OS X met Ram om gaat en vervolgens DENKT dat er iets mis gaat. Een probleem puur als gevolg van iemand die zich met het systeem wil bemoeien zonder echt te snappen hoe het werkt… ( Dit is verder niet lullig bedoeld hoor, maar het laat zien hoe vaak mensen denken dat er een probleem is, zonder dat ze echt reden hebben om te denken dat er een probleem is )

Een paar simpele weetjes:

• OS X probeert altijd om al je Ram te verdelen. Dat je bijna niks over hebt is dus niet vreemd. Ram wordt continu verdeeld, omdat dit in de praktijk efficiënter werkt dan Ram steeds leeg maken. Waarom staat hieronder:

• Men heeft vaak slechts een aantal programma’s die hij/zij gebruikt, dus wordt het geheugen van dat programma bewaard, ook al sluit je de software af. Dit is om te zorgen dat als je die software na het afsluiten toch weer besluit op te starten, die gelijk het geheugen weer kan aanspreken waardoor het sneller werkt. Start Safari maar eens op na een reboot, en sluit het af. De tweede keer dat je het opstart zal het sneller opstarten.

• Mocht het zo zijn dat het geheugen helemaal verdeeld is, en je nieuwe software opstart die Ram nodig heeft, dan zal OS X wat van het bewaarde geheugen vrijmaken voor dat nieuwe programma. Het is dus niet zo dat dat nieuwe programma enkel virtueel geheugen moet gaan gebruiken omdat het “echte” geheugen nog toegekend is aan een programma wat je al afgesloten hebt.

• Ieder stukje software gebruikt echt geheugen en virtueel geheugen. Dit is niet omdat je te weinig Ram hebt, maar omdat OS X alleen echt Ram toewijst aan zaken die snel geladen moeten worden. Zaken die minder snel geladen hoeven te worden gaan naar het virtuele geheugen, zodat meer Ram overblijft om aan andere software te geven.

Bijdrager
    gepeterd

Bedankt voor het verhelderende antwoord. Ik begrijp nu beter hoe osx om gaat met zijn geheugen.

Wanneer de mac de volgende keer weer traag is zal ik is kijken waar het dan aan ligt.

Groeten Peter

Moderator
    unSOUND

Mocht dat weer voorkomen, duik tegen die tijd dan ook eens de logboeken in met het Console programma. Hier schrijft OS X misschien wel meer hints over wat er mis gaat.

Bijdrager
    Shorty007
    ”unSOUND”

[

Een paar simpele weetjes:

• OS X probeert altijd om al je Ram te verdelen. Dat je bijna niks over hebt is dus niet vreemd. Ram wordt continu verdeeld, omdat dit in de praktijk efficiënter werkt dan Ram steeds leeg maken. Waarom staat hieronder:

• Men heeft vaak slechts een aantal programma’s die hij/zij gebruikt, dus wordt het geheugen van dat programma bewaard, ook al sluit je de software af. Dit is om te zorgen dat als je die software na het afsluiten toch weer besluit op te starten, die gelijk het geheugen weer kan aanspreken waardoor het sneller werkt. Start Safari maar eens op na een reboot, en sluit het af. De tweede keer dat je het opstart zal het sneller opstarten.

• Mocht het zo zijn dat het geheugen helemaal verdeeld is, en je nieuwe software opstart die Ram nodig heeft, dan zal OS X wat van het bewaarde geheugen vrijmaken voor dat nieuwe programma. Het is dus niet zo dat dat nieuwe programma enkel virtueel geheugen moet gaan gebruiken omdat het “echte” geheugen nog toegekend is aan een programma wat je al afgesloten hebt.

• Ieder stukje software gebruikt echt geheugen en virtueel geheugen. Dit is niet omdat je te weinig Ram hebt, maar omdat OS X alleen echt Ram toewijst aan zaken die snel geladen moeten worden. Zaken die minder snel geladen hoeven te worden gaan naar het virtuele geheugen, zodat meer Ram overblijft om aan andere software te geven.

Heel verhelderend dit:D Maakt voor mij een hoop duidelijk.
    Maar om terug te komen op mijn vraag (die jij hopelijk nog weet want die heb jij net beantwoord), wil je dan hiermee zeggen dat er iets mis is met mijn CPU? Waarom heeft mijn Macbook problemen met films afspelen?:( Me macbook wordt niet warm, ja alleen als die ook aan het opladen is, dan wel natuurlijk, ik heb verder weinig andere dingen openstaan… En als ik kijk bij CPU gebruik, zie ik eigenlijk niks geks… nja is voor anderen ook moeilijk om hier zo een antwoord op te geven:)

Moderator
    unSOUND

Om een beetje on-topic te blijven kunnen we dat beter in een topic doen wat over die vraag gaat, in plaats van dit topic… Gaat het om VIDEO_TS mappen of om bijvoorbeeld AVI of MKV bestanden ?

Bijdrager
    Shorty007

Het gaat over VIDEO_TS mappen die ik afspeel is DVD-Speler. (gewoon die standaard meegeleverd wordt met mac os)
    Volgens mij gaan .avi bestanden wel altijd goed gewoon, die speel ik af in QuickTime of Divx player for Mac.

Moderator
    unSOUND

VIDEO_TS mappen kosten praktisch geen CPU / GPU om af te spelen, grootste kans is dus dat op het moment van spelen de harde schijf het te druk heeft met andere zaken, of dat de bestanden in de mappen niet goed zijn. Spelen de VIDEO_TS mappen wel goed in bijvoorbeeld VLC ?

Bijdrager
    Shorty007

Nou het is dus met name als de film al een tijdje draait. Dan gaat die ineens haperen :s Zal het de volgende keer eens in VLC proberen:)

Bijdrager
    Vinhelper
    ”gepeterd”

Bedankt voor het verhelderende antwoord. Ik begrijp nu beter hoe osx om gaat met zijn geheugen.

Wanneer de mac de volgende keer weer traag is zal ik is kijken waar het dan aan ligt.

Groeten Peter

In ieder geval niet aan het geheugen, vast aan een programma. Ik heb namelijk ook vaak bij Transmission (een Torrent-client) dat die heel veel inactief geheugen aanmaakt (soms bijna 3 GB van de 4 GB!), maar mijn Mac wordt er niet traag van. En laatst toen Transmission een nacht lang aanstond om een film binnen te halen, stond die volgende dag ook mijn geheugen bomvol. Maar toen ik de volgende nacht hem die video liet converteren (iets wat overdag niet prettig is omdat het heel veel processorkracht kost) voerde de Mac zijn onderhoud* uit en tada! alle inactief geheugen was keurig op geruimd. Toch was mijn Mac op alle momenten even snel.

*= als je meer wilt weten hierover: even Goooooooglen.

De truc is volgens mij gewoon er niet te veel op te letten, het systeem houdt zelf genoeg oog in het zeil om jou altijd een goede performance te bieden. Merk je toch sterk dat er een probleem is, dan wel even in de gaten houden. En ja: ik heb ook iStat Pro en iStat memory draaien, maar echt veel kijk ik er niet in.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Er is een simpele methode om te bepalen of je Mac te weinig RAM heeft voor bepaalde taken / sessies.

Open de terminal en typ in: top (gevolgd door return)

Kijk nu naar de laatste regel voorafgaand aan de list. Daar staat (b.v.b.) 11747(0) pageins, 0(0) pageouts
    Als het aantal page-outs (het getal vóór de boogjes) 0 is na uren van gebruik heb je voldoende RAM. Is dit getal geen nul, maar toch nog beduidend kleiner dan het aantal page-ins, dan heb je naar alle waarschijnlijkheid, ook genoeg RAM.
    Is deze waarde beduidend groter, dan kom je voor bepaalde situaties dus RAM te kort.

De getallen tussen de boogjes zijn ook belangrijk (eigenlijk het belangrijkst)
    Als deze getallen (en dan voornamelijk de page-outs) rond de 25-50 zitten, is het OS bezig pages ‘weg te gooien’ omdat het voor de laatst uitgevoerde taak (dus vlak voordat je de terminal opende) absoluut te weinig RAM had. Deze getallen geven het aantal ge-swapte pages per seconde weer, niet het actuele aantal. Zolang deze getallen dus op nul staan is het aantal pages dat ge-swapt wordt dus lager dan 0 per seconde. (b.v.b. 10 per minuut)

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.