12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    HetRoosje

Mac OS X 10.5.8 traag

Mijn Apple Macbook 10.5.8 van 4 jaar is ontzettend traag met het laden van mappen, progamma’s, typen, alles eigenlijk.
    Muziek opzetten en tegelijk een ander mapje openen is nauwelijks mogelijk. Dan loopt hij vast.

Ik moet wel vermelden:
    Heb nog nooit iets gedaan met mijn apple (formatteren, herstellen, herinstalleren, (software) update, resetten, noem maar op.)
    Virusscanner is niet nodig begreep ik ??
    Ik doe mijn laptop nooit ‘volgens het boekje’ uit, hij loopt vaak vast en daarom houd ik altijd het aan/uit knopje ingedrukt zodat hij uitvalt.
    Jaar geleden is er een andere harde schijf ingeplaatst (dezelfde macbook even oud)

S.M.A.R.T status: gecontroleerd
    Het volume ‘Mac Evelien’ is ok
    Schijfbevoegdheden heb ik gecontroleerd, bij info geeft hij aan:
    Bevoegdheden verschillen op …..
    ACL gevonden maar niet verwacht op ……
    Groep verschilt op ….
    Dit staat er heel veel keren. Moet ik de schijfbevoegdheden herstellen? Ik heb geen back-up, is dit nodig?

Totale capaciteit is van mijn schijf is 111 GB
    Gebruikt: 62,52 GB

Geef een gil!!

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom op dit Apple forum

Schijfbevoegdheden kan je altijd wel een keertje herstellen. Gewoon doen en verder niets aantrekken van wat er staat.
    Backup maken is altijd handig. Waarschijnlijk heb je toch wel iets op je hd staan wat belangrijk voor jou is….

Udpaten van software is ook aan te bevelen. En je Mac uitzetten via de powerbutton is nooit de bedoeling; alleen als het niet anders kan.

Probeer eens in te loggen als een Standaard gebruiker en kijk dan of je nog steeds last hebt van trage handelingen.

Bijdrager
    HetRoosje

Hansi2124 Bedankt voor je snelle reactie! Ik ga meteen aan de slag!

Kan ik de schijbevoegdheden herstellen zonder te back uppen ??

Mijn belangrijke dingen zetten ik op een memory stick (hopen dat er ruimte genoeg is)

Ik ga dan ff via standaard gebruiker proberen.
    En dan nog een software update.

Ik zal van me laten horen als het dan is verholpen!

Bijdrager
    Hansi2124

Is goed. Schijfbevoegdheden kan je gewoon doen; kan weinig aan fout gaan zolang je het niet zelf stopt.

Bijdrager
    HetRoosje

Pfew! Hij is een stuk sneller! Wat een verschil, en dat alleen door het herstellen en updaten!

Kan ik ook defragmenteren ?? Of is dat het herstellen van de schijfbevoegdheden??
    Is het handig om een virusscanner of wat dan ook te downloaden??
    Ik heb allemaal zip bestanden e.d. (bestand dat paceit heet??) die in verkeerde mappen staan.
    Wat moet ik hiermee??

Bijdrager
    AppleStef
    HetRoosje op 16 januari 2012

Kan ik ook defragmenteren ?? Of is dat het herstellen van de schijfbevoegdheden??
    Is het handig om een virusscanner of wat dan ook te downloaden??

Niet nodig, nee en nee.

Bijdrager
    SunKeeper

Van een antiviruspakket wordt je Mac alleen maar trager, en dan heeft het alsnog weinig zin, want er is geen malware voor de Mac die werkend is, en dus geen bedreiging.

Defragmenteren en overig onderhoud doet het systeem allemaal zelf op de achtergrond. Als je het idee hebt dat dat je in je werkzaamheden belemmert, laat dan je Mac gewoon een nachtje aanstaan. De volgende dag is ie dan zeker helemaal klaar.

Bevoegdheden herstellen hoeft altijd maar 1 keer. Je kunt bijv. aanhouden om dat na iedere update een keertje te doen, vaker is niet nodig. Meerdere keren achter elkaar helpt niet, ook al staan er wel dingen die eventueel hersteld kunnen worden.

Software-update (staat onder het ?-menu rechtsboven) kun je altijd aanklikken, en als er dan updates verschijnen kun je die allemaal installeren. (updates die je niet nodig hebt krijg je toch niet)

Hoe heten die ‘verkeerde mappen’ en waar staan ze precies?

Bijdrager
    Hansi2124

Paceit heeft iets te maken met Rosetta, zo kwam ik dat tegen in een door Google gevonden topic, dus laat dat maar staan.
    Als je niet precies weet wat waar zou moeten staan: laat het dan maar staan waar het staat.:wink:

En vanaf nu alleen maar uitzetten met Zet uit (te vinden onder het appeltje linksboven of toetscombinatie [ctrl]-cd uitwerptoets. Dat is beter voor je hd.

Bijdrager
    Alexx

Ha Iedereen,

ik heb het zelfde probleem als de TS, alleen weet ik niet hoe ik mijn schijfbevoegdheden kan herstellen. Zou iemand me dat kunnen uitleggen?

Inactief
    Anoniem

Met het programma Schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    Alexx

Dat programma staat er niet automatisch op ofwel? Sorry, ben een beetje een nerd dat ik dit soort dingen niet weet.

Bijdrager
    Alexx

Oh ik heb het al gevonden;)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.