10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    monsieurpinot

Mac os X 10.4.11start niet – disk utility levert niets op

heb al wat rond zitten zoeken in het forum, maar kan eigenlijk niet echt een antwoord op mijn vraag vinden. (ben nog ietwat nieuw op osx installatie gebied)

probleem:
    bekende mapje met vraagteken bij opstarten van macbook (intel, tiger)

geprobeerd:
    * pram resetten
    * startup disc bepalen (zie ik wel Macintosh Harddisc, maar als ik daarop klik blijft ie op een wit scherm hangen)
    * disc utility vanuit de tiger install dvd: repair disk permission uitgevoerd, levert geen problemen meer op, de disk repair levert ook niets op.

in target mode lijkt de harddisc voorlopig gewoon te werken, dus eerst even alles backuppen. de grote vraag is natuurlijk wat is er aan de hand, en wat zou de oplossing kunnen zijn: kun je via de install dvd van tiger ook een soort herinstallatie met behoud van je huidige programma’s en dokumenten doen (durfde niet verder te gaan dan daar waar ik de disk utility kan gebruiken, of moet je altijd eerst formatteren. Of kun je eventueel in target mode ook een soort repair uitvoeren?
    dank!

Bijdrager
    macpro
    ”monsieurpinot”

kun je via de install dvd van tiger ook een soort herinstallatie met behoud van je huidige programma’s en dokumenten doen

Ja, dit kan. Dat is een van de instellingen die je hebt als je een installatie uitvoert.
    Dus nadat je de backup hebt gemaakt kun je met een gerust hart op deze manier OS X opnieuw op je Mac installeren.

Bijdrager
    monsieurpinot

ha, dank dat is erg mooi!

Bijdrager
    monsieurpinot

bleek dat je wel wat ruimte nodig hebt op je harddisc om ‘archive and install’ uit te voeren. nu rest de vraag: op de macbook staan een aantal programma’s ge├»nstalleerd zonder dat ik er de installatie bestanden heb, is het mogelijk deze weer draaiende te krijgen? (logic pro, quicktime pro met licentie)

Inactief
    Anoniem

licenties gewoon even opschrijven, en dan later weer in quicktime invullen.

Met welk programma maak jij back-ups?
    Je moet ervoor zorgen dat de back-up bootable is. Dan kun je (misschien) via migratie de programma’s weer terugzetten van de back-up naar de interne HD.

Ik weet niet zeker of dit werkt!!

Bijdrager
    1984
    ”monsieurpinot”

heb al wat rond zitten zoeken in het forum, maar kan eigenlijk niet echt een antwoord op mijn vraag vinden. (ben nog ietwat nieuw op osx installatie gebied)

Kijk eens op http://www.macmiep.nl/

Bijdrager
    monsieurpinot

dank voor de tip van macmiep,
    ben niet helemaal een nitwit op apple gebied, alleen installaties en vooral de angst om data te verliezen nopen mij tot grote voorzichtigheid

edoch, er lijken toch wat meer problemen aan de hand te zijn met deze macbook lijkt me:

heb voor de optie ‘archive and install’ gekozen, maar bij installatie en daarna de eerste keer opstarten komt er een installer schermpje met de volgende tekst: “%@ you cannot install mac os x on this volume” en vervolgens kun je alleen quitten: toch een kapotte harddisc? via opnieuw de target mode kan ik wel zien dat ie oude systeemeigenschappen en useraccounts keurig in eigen foldertjes heeft gezet.

Bijdrager
    MacFan55

Heb ik ook al eens gehad; Het enige wat hielp is eerst met disk-utility de schijf wissen en daarmee voorzien van een verse schijfindeling.
    Dan “ziet” de installer hem weer als betrouwbare schijf om te installeren.
    Daarvoor moet je dus een backup hebben. Zelf deed ik dat door de complete schijfinhoud eerst met Carbon Copycloner over te zetten naar een externe HD die ik tijdens de herinstallatie met firewire aan de Mac koppelde. Tijdens de installatie komt de vraag om van een andere/vorige Mac de accounts en/of programma’s etc over te nemen. Daarmee “migreer” je je oude gegevens met de nieuw ge├»nstalleerde Mac. En daarmee had ik weer een werkende Mac met behoud van al mijn gegevens.
    PS; Omdat je Mac niet goed opstart heb je daar wel eerst een andere Mac met CCC nodig om dat te kunnen doen. Het kan vast nog wel handiger, maar dat werkte bij mij in ieder geval.
    Veel succes:roll:

Moderator
    Poezenbeest

Let even op met welke cd je Tiger wilt gaan installeren…. de PPC-versies (en dus ook de retail-versie van Tiger) wil niet op een Intel-Mac installeren, maar alleen op PPC-modellen (G3, G4 en G5)

Aanrader is om de originele dvd’s, die meegeleverd zijn met de computer te gebruiken.

Bijdrager
    monsieurpinot
    ”Zerk”

Let even op met welke cd je Tiger wilt gaan installeren…. de PPC-versies (en dus ook de retail-versie van Tiger) wil niet op een Intel-Mac installeren, maar alleen op PPC-modellen (G3, G4 en G5)

Aanrader is om de originele dvd’s, die meegeleverd zijn met de computer te gebruiken.

gebruikte gewoon de originele – intel versie – tiger dvd.

inmiddels is het probleem na nogmaals proberen om te ‘archive and installen’ opgelost, blijft een bijzondere geschiedenis..

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.