30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Mac OS X 10.12 – wat mag Apple dit keer zeker niet vergeten?

Drop je ideeën en meningen hiero.

Aangezien we geen app meer kunnen installeren op onze Mac die geen menubalk item heeft (zwaar irritant) zou ik zeggen. Een integratie/mogelijkheid om de 3rd party items te organiseren in een eigen volgorde.

Dit is zo frustreerde gewoon, dat je het rijtje 3rd party menubalk items niet in een volgorde kunt zetten die jij graag wilt en dat ze dan ook op die volgorde blijven staan.

Bijdrager
    SunKeeper

Dat gebruikers nog graag zaken naar wens willen aanpassen. (ook al weten sommige gebruikers blijkbaar niet hoe, maar dat even daargelaten)

Dus dat we straks niet e.o.a. rare grap krijgen dat Systeemvoorkeuren verwijderd is. (of ernstig ‘versimpeld’)

Bijdrager
    Delta

Ok, nu ga ik even muggenziften misschien, maar kunnen ze er a.u.b. voor zorgen dat ik mijn vensters die open staan ook daadwerkelijk tegen de finder-balk kan plaatsen? Hoe moeilijk is het? Dat stomme berichtencentrum ding maakt gewoon wel gebruik van die ruimte.

Bijdrager
    Shmoo

Haha @Usain heeft daar ook een teringhekel aan en heeft ook al drie keer een stuk uit z’n Mac gebeten vanwege die ene pixel afwijking.

Het is een designelement in OS X. Vinden de jongens in San Fran. heel erg mooi. Ze hebben ook een transparant-fetisj tegenwoordig.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Sommige zaken/bugs/ergernissen kan je ook gewoon melden.

Ik vind het wel vervelend dat fullscreen apps geen “geheugen” hebben voor de plaats waar ze staan. Als je ze bijvoorbeeld links van je desktop zet, dan openen ze na een reboot, of gewoon na het afsluiten van de app, terug rechts en staat alles door elkaar.

Het zou fijn zijn als ik na een reboot gewoon verder kon gaan waarmee ik gestopt was. (Ja, ik heb mijn feedback al gepost:wink: ).

Nog één: waarom heeft de spatiebalk in de nieuwe fotoapp, ineens een andere functie gekregen? Normaal gezien dient de spatiebalk voor het afspelen van filmpjes. In foto’s dient het ineens om te vergroten. Erg vervelend. Ik blijf me vergissen.

Bijdrager
    Delta

@shmoo Lol, maar het is ook gewoon zo inconsequent :roll:

Bijdrager
    Shmoo

Dat komt omdat het panel dat jij laat zien niet echt een app is of een standalone venster. Het is meer een off-canvas menu dingetje dat met een effectje naar binnen moet komen glijden.

En de ene pixel afwijking hebben ze waarschijnlijk gemaakt om nog iets van schaduw aan de venster te geven. Deze pixel zit ook alleen aan de bovenkant omdat als je het venster koud tegen de menubalk aan zou zetten dan zal dit heel funky open. Je ziet dan als het ware geen diepte meer op je scherm tussen de apps en het framework.

Ik zal zo eens laten zien wat ik bedoel, ook het afgeronde hoeken aan de vensters zitten er niet voor niets.

Bijdrager
    Shmoo

Koek maal…

Vergroot

‘Flat design’ lijkt heel erg makkelijk en een kwestie van alle effecten weghalen die diepte met zich meebrengen maar dat is het echt niet. Er komt toch iets meer bij kijken dat wij niet bewust zien maar pas merken wanneer je het weghaalt.

Geblokkeerd
    Anoniem

– Fix die tering pixel
    – Huur wat getalenteerde designers in en schop Jony van UI af.
    – Een echt system wide dark modus, dus niet alleen de menu balk en dock, maar alle vensters en apps.
    – Clipboard history en eventueel ook de koppeling met een ander apparaat.

– Koppel de meegeleverde apps los van het OS, zodat Safari gewoon vaak een update kan krijgen zonder dat het hele OS een update nodig heeft.
    – Zodra Apple eindelijk een assistent heeft kunnen maken die op het niveau ligt van Google zou ik graag een hulpje hebben waarbij ik constant kan praten. “noteer dit even”, “stuur dit mailtje pas om 17u”, “Deze muziek zuigt, zet wat anders op”.

Bijdrager
    Shmoo

http://pasteapp.me

iOS versie komt binnenkort.(l)

Bijdrager
    Delta

@shmoo Ik zie wat je bedoeld.

@Usain O clipboard history, dat heb ik echt nodig!

Bijdrager
    Afroman

@delta

Probeer dit eens. Is wel gelijk een vervanger van Spotlight maar heeft ook Clipboard history.

https://www.alfredapp.com

Bijdrager
    Delta

Thanks voor de tip:)

Bijdrager
    SunKeeper
    MoNdO op 01 maart 2016

Ik vind het wel vervelend dat fullscreen apps geen “geheugen” hebben voor de plaats waar ze staan. Als je ze bijvoorbeeld links van je desktop zet, dan openen ze na een reboot, of gewoon na het afsluiten van de app, terug rechts en staat alles door elkaar.

Het zou fijn zijn als ik na een reboot gewoon verder kon gaan waarmee ik gestopt was.

+34 Dat mag zeker worden aangepast.

Er zijn nu twee keuzes:
    – of de app-vensters die je het meest gebruikt in de buurt van de desktop plaatsen (een vinkje, automatisch, dus dan gaat het periodiek wisselen)
    – of je mag het zelf kiezen. (geen vinkje)
    Die laatste vindt ik het minst irritant. Iets wat je full screen zet gaat namelijk altijd naar uiterst rechts en daar wil ik het nou net niet hebben.

De beste oplossing is een knop rechtsonder in dat voorkeurenpaneel Mission Control met de naam ”volgorde Full Screen apps”. Gewoon een lijstje waar de desktop standaard in staat en je zelf programma’s kunt toevoegen, in elke gewenste volgorde.
    Vervolgens dat zowel na het herstarten, als altijd wanneer je een app in full screen zet, die app zijn eigen juiste plaats inneemt tussen de rest.

Zo kunnen mensen die de optie kennen het naar wens instellen en anderen die het niet belangrijk vinden hebben er geen last van.

Bijdrager
    Shmoo

Spaces uit de Leopard tijdperk missen we toch wel heel erg. Die full-screen apps zijn leuk maar dat je alleen maar naar links en rechts kunt qua bureaubladen is echt drama.

Bijdrager
    SunKeeper

Dus, volgende stap is ze rondom zetten, dus langs de vier randen van het scherm op plaats naar keuze.:-P

Wie tekent er even een mock-up?8-)

Bijdrager
    Afroman

Iets meer aandacht voor continuïteit. In Yosemite was dat echt het verkooppraatje en het werkt ook wel aardig. Alleen er wordt nu echt niks mee gedaan en er zijn heel weinig apps die het ondersteunen waardoor het een ondergeschoven kindje is. Jammer want dit is best een interessante functie. Mits goed uitgepakt.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

– Ik voel wel wat voor menubar hiding. Ik heb het Dock sowieso altijd al verborgen, en die extra 23 pixels aan verticale ruimte kan ik ook wel gebruiken. Ik gebruik zelf toch meestal shortcuts, en als ik die niet ken doe ik gewoon cmd-shift-? en typ/return ik wat ik wil.

– Een iets prominenter actief venster is ook wel handig denk ik. Dit had Apple al eens gefixed in Leopard, maar de kleur en schaduw van het actieve venster is door de versies heen weer verbleekt.

– Een overhaul van System Prefs. Dat is na zo veel nieuwe toevoegingen écht niet meer logisch ingedeeld (de opties per pane, niet alle panes op zich)

– Een update voor Dashboard. Ik gebruik Dashboard nog altijd graag (in tegendeel tot ‘Today’ in het notificatiecentrum) maar sommige widgets zijn al sinds 2011 niet meer geüpdatet. Zo heeft de Calendar widget het nog steeds over iCal. Dat programma heet al een eeuwigheid geen iCal meer. Misschien is dat wel een beetje muggenzifterig, maar Dashboard iets meer in lijn met de rest van het OS trekken is een kleine zaak denk ik.

– Geen Finder-wide views. Per map laten kiezen hoe ik de view wil (kan makkelijk met een aanpassing aan de DS_store denk ik). Oh, een een up knop in de Finder. Ctrl-click in de titelbalk of in de path bar werkt, maar een up-knop is toch nét iets makkelijker.

– NIET HET SYSTEEMGELUID OMLAAG ALS IK GA FACETIMEN:-x

– Een flinke update voor de Mac App Store. En het liefst systeemupdates loskoppelen van de MAS (en terug naar Software Update), zo werkt dat immers in iOS ook niet.

– Geüpdatet menubar items. Waarom het rechter stukje van de menubar niet als Control Center maken? Dingen als Airport b.v. in een popover i.p.v. een menu, etc.

– Een duidelijkere vensteromlijning in Mission Control, liefst zoals in Exposé.

– Overbodige apps verwijderen. TextEdit kan met Notes worden gemerged (tot een soort van iCloud TextEdit), Stickies kan sowieso wel weg. Launchpad is ook een beetje een mislukt experiment, dus die kan wat mij betreft ook de prullenbak in.

Bijdrager
    computer space

Grappig om te lezen. Lijk wel of ik onder een steen leef.

Bijdrager
    SunKeeper
    Waffle op 01 maart 2016

- Ik voel wel wat voor menubar hiding. Ik heb het Dock sowieso altijd al verborgen, en die extra 23 pixels aan verticale ruimte kan ik ook wel gebruiken. Ik gebruik zelf toch meestal shortcuts, en als ik die niet ken doe ik gewoon cmd-shift-? en typ/return ik wat ik wil.

Ehm, nu weet ik even niet welke versie van OS X jij gebruikt, maar kijk eens goed naar Systeemvoorkeuren > Algemeen, de derde optie vanaf boven.:arrow:

Edit:

Waffle op 01 maart 2016

Ctrl-click in de titelbalk of in de path bar werkt, maar een up-knop is toch nét iets makkelijker.

Er is een ”Pad”-knop beschikbaar die je in de knoppenbalk kunt plaatsen.

Dat scheelt je de Control-toets indrukken.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ
    SunKeeper op 01 maart 2016

Ehm, nu weet ik even niet welke versie van OS X jij gebruikt, maar kijk eens goed naar Systeemvoorkeuren > Algemeen, de derde optie vanaf boven.:arrow:

Geen idee dat dat daar zat. Weer wat geleerd.

SunKeeper op 01 maart 2016

Er is een ”Pad”-knop beschikbaar die je in de knoppenbalk kunt plaatsen.

Dat scheelt je de Control-toets indrukken.

Maar je moet alsnog je muis verplaatsen om bij de juiste optie te komen. Het gaat hier niet om lui zijn, maar gewoon om snel te kunnen handelen. Ik wil één keer klikken en hop -een directory omhoog. Nu dubbelklik ik vaak in de path bar of gebruik ik de zelfgemaakte AppleScript up-knop, maar het zou gewoon mooi zijn als Apple zo iets simpels zou inbouwen.

Bijdrager
    Brombeer

Rosetta moet terug.

Bijdrager
    Afroman

Hoezo? Ondertussen is toch alles van PowerPC naar X86 geport of niet?

Bijdrager
    Shmoo

Wat zijn dat, digitale steunkousen software?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik krijg nog héél af en toe de melding dat ik geen PowerPC apps meer kan draaien. De boosdoender is meestal die stomme Aspyr SimCity 4 port, maar goed. Rosetta zat niemand in de weg geloof ik.

Bijdrager
    Franky Mac

Wat meer kleur, ik word zo depri van al dat grijs. Zoiets:

O ja, en die AppleScript editor, die crashed ook geregeld.

Bijdrager
    Hydræ

Wat ze van mij mogen verbeteren:

– Klembord geschiedenis (Office had dat vroeger al, zo prettig)
    – Lijst-weergave in Finder, dus bestanden naast elkaar met horiz. schuifbalk
    – Slepen van bestand bijv. naar Teksteditor, opent het bestand niet het pad
    – Tijdens kopiëren bestanden de overdrachtssnelheid tonen
    – Tekst aanpassen: Schijf verwijderen > Loskoppelen
    – Geen weergave van elke map opslaan
    – Echte uninstaller, die aangemaakte bestanden wist uit de Bibliotheek map
    – Lichte versie van iTunes, aangepast voor genre en losse nummers
    – Ook leuk: dynamische wallpapers, net zoals in iOS
    Nacht? Dan ook je achtergrond donker.

Bijdrager
    SvS

– Splitview gebruik ik NIET, omdat simpelweg menubalk verdwijnt die ik ècht zichtbaar wil houden! Zonde. En Adobe mag Splitview wel es gaan ondersteunen. Makkelijk bij mail (of tekstbestand) / Adobe naast elkaar houden voor het copy&paste werk en feedback vanuit klant.

– Eens met Shmoo over volgorde van menubalk items van 3rd party naast het klokje.

– Verbeterpunt; Bureaubladafbeelding wordt soms ‘vergeten’ (afbeelding zit hier lokaal op de Mac zelf en niet extern) en toont het de verkeerde of basis afbeelding v El Capitan (wat ook erg mooi is).

– Verbeterpunt: Teksten kopieren vanuit OSX apps naar Adobe Photoshop / Indesign kan sinds CC en El Capitan niet meer via copy&paste. Nu kan het alleen nog op Plain text (geen RTF). Weet niet of het aan OSX ligt of aan Adobe?

– 5k retina iMac is erg erg erg mooi, maar zou switch willen naar ‘normale’ weergave, zonder vage randjes. Om ‘normaal’ te photoshoppen. Ligt aan Adobe dat afbeeldingen in PS 50% groot worden afgebeeld (onpraktisch, maar scherp) en ligt aan OSX dat ik niet verder kan stoeien met schermresoluties en scherpte dan het nu mogelijk is.

Bijdrager
    Shmoo

Van mij mogen ze ook de Berichten app uit OS X en van de iPad afslopen als ze het toch niet kunnen maken dat het goed functioneert moeten ze het er ook niet in stoppen.

Je bent nu op 6 verschillende plekken overal je geschiedenis aan het verwijderen zoals dat vroeger bij POP maildiensten werkte. Echt van de gekke in 2016.

Bijdrager
    Shmoo

Betere allround iCloud avatar support, dit is nu ook dramatisch en wisselvallig.

Bij de ene persoon zie je wel de avatar en bij de andere weer niet of alleen soms en in bepaalde apps.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.