10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Loumac

Mac OS High Sierra en SSD

Misschien interpreteer ik de informatie verkeerd , maar ik wil zekerheid voor de aanschaf van een SSD van 1TB voor mijn Mac Pro (late 2013).

Moet  een SSD geformatteerd worden met APFS om te kunnen booten of mag dat ook nog met HFS extended Journaled ?

Groetjes

Bijdrager
    MrHammond

Voor zover ik ervaren heb, ziet een computer niet echt het verschil tussen een HD en een SSD, maar kan wel het een en ander optimaliseren bij een SSD, wat macOS niet automatisch doet (trim etc.) wanneer de SSD geen Apple merk heeft. Booten vanaf een HFS+-schijf is iig geen probleem, maar waarom zou je dat willen wanneer je APFS kunt gebruiken? APFS is geoptimaliseerd voor SSDs… Mijn iMac 5K heeft overigens een Fusion Drive, en werd geleverd met Yosemite, toen bestond APFS nog helemaal niet.

Bijdrager
    Shmoo

Als je macOS High Sierra installeert dan formatteert het installatieproces automatisch APFS wanneer het een SSD betreft. Ik heb namelijk helemaal niets hoeven doen en alles ging vanzelf.

Mogelijk wanneer je eerst in Schijfhulpprogramma je externe SSD formatteert naar het oude HFS+ systeem dat het installatieproces dit dan niet aanpast maar ik ben er bang voor.

Wanneer u macOS High Sierra installeert op het Mac-volume van een SSD-schijf (Solid State Drive) of op andere apparaten met uitsluitend flashopslag, wordt dat volume automatisch geconverteerd naar APFS.

https://support.apple.com/nl-nl/HT208033

Moderator
    Night

Klopt. De installer zet automatisch een APFS container over het SSD bestandssysteem. Je kan dit echter wel (via een handmatige ingreep) voorkomen en de disk HFS+ (journaled) laten via Terminal:

/Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app/Contents/Resources/startosinstall --converttoapfs NO

Je moet dan wel de installer gedownload hebben en deze niet gelijk installeren.

Bijdrager
    Loumac

Bedankt voor de informatie .

Moderator
    Night

Houdt er wel rekening mee dat APFS i.c.m. High Sierra diverse voordelen biedt t.o.v. HFS+, zoals de snelheid (bij bv kopieeracties), betrouwbaarheid en de mogelijkheid tot het maken van APFS snapshots, zodat je na een systeemupdate die problemen blijkt te geven met één stap weer terug kan gaan naar de situatie voor die update.

Kortom:

Een SSD hoeft dus niet van tevoren APFS geformatteerd te zijn. HFS+ is wel een vereiste. De conversie naar APFS geschiedt geheel automatisch tijdens de installatie van High Sierra, tenzij je dat persé (om wat voor reden dan ook) niet wil (zie post hierboven).

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Wat ben ik blij dat ik niet overgestapt ben naar APFS.

https://www.macrumors.com/2018/02/19/apfs-bug-macos-data-loss-disk-images/

Bijdrager
    MentalT

@night, jammer maar bij mij is het dus niet gelukt…
    Ik heb High Sierra gedownload, de terminal code ingevoerd. Daarna begon de installatie. Maar mijn MacBook Pro met SSD is nog steeds APFS geformatteerd.
    Vervelend, want ik wou ook graag terug naar HFS+ (journaled).
    Nog enige tips om dat te bereiken?

Het blijkt dus niet zo heel makkelijk te zijn om terug te keren naar HFS+… Pffffffff:-)

Theo

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden geleden door  MentalT.
    • Deze reactie is gewijzigd 9 maanden geleden door  MentalT.

Moderator
    Night

Wat ik zei was een manier om een HFS+ disk niet naar APFS te converteren.

Dat is natuurlijk een ander verhaal dan een APFS disk terug naar HFS+ te converteren.

Maar dit laatste is ook mogelijk hoor (lees wel even helemaal door, want er staat een typfoutje in de handleiding, die in de reacties wordt verbeterd):

https://www.techrepublic.com/article/how-to-revert-back-to-apples-hfs-from-apfs/

Bijdrager
    MentalT

Oké @night deze ga ik zeker proberen!

Bedankt voor je reactie.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.