10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    computer space

Mac OS (El Capitan) heeft kuren

Mijn mac heeft wat rare kuren:

De Finder start niet meer op. Ik heb na aanzetten een zwart scherm. Als ik dock oproep en Finder handmatig start is er prima mee te werken

Uitloggen en Shutdown werken niet. Om de mac uit te zetten werkt enkel sudo shutdown -h now

Ook had ik dat Time Machine niet meer werkte met de aangesloten schijf, van de een op andere dag vond ie dat geen backup meer.

Ik heb net een SMC reset gedaan, en dat lijkt niks uit te maken. Wel raar dat je op zo’n reset geen feedback krijgt, dus geen idee of ik het goed heb gedaan.

Wie heeft er ideeen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  computer space.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Harde schijf controleren en macOS opnieuw installeren? Het klinkt alsof er iets goed fout zit met de software, in elk geval.

Bijdrager
    computer space

Harde schijf controleren bestaat niet meer.

Bijdrager
    mowat

Voor zover ik weet bestond schijf controleren ( schijf EHBO) nog steeds in schijfhulpprogramma als je El Capitan gebruikt.

Ik zit hier nu op Sierra en is het toch ook nog beschikbaar.

Bijdrager
    Max_G

<p class=”cite”>computer space op 30 juni 2019 om 14:35</p>

Schijfhulpprogramma?

Je kunt EtreCheck draaien voor een diagnose
    Verder kun je Onyx erop loslaten ter ‘reparatie’. Wel eerst goed kijken wat je doet. Maar altijd eerst het Schijfhulpprogramma gebruiken om te kijken of het daarmee opgelost wordt.
    Ook ongevaarlijk: Finder-prefs weggooien.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  Max_G.

Bijdrager
    MrBelloNLD

Eerst eens een safe boot, en wat “zegt” smart utility ?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>computer space op 30 juni 2019 om 14:35</p>

Bijdrager
    computer space

Probleem ingekaderd. Ik heb hardwaretest van Apple gedaan (vette Systeem 9 graphics!), alles OK.

Ik ben er inmiddels achter dat boosdoener Finder is. Die wil niet vanzelf starten, ook niet als ik Finder login applicatie maak, maar Finder wil ook niet uit: herstart werkt pas als ik Finder met activiteitenweergave geforceerd stop.

Finderpreferences heb ik verwijderd.

Maar nu?

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  computer space.

Bijdrager
    koen

Post eens een Etrecheck log

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Of de Finder-applicatie hernoemen en een werkende ervoor in de plaats kopiëren van een andere computer met dezelfde systeemversie.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.