6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    bert1976

Mac OS Big Sur Mac mini (Late 2012)

Heb net gelezen dat mijn Mac mini Big Sur niet meer gaat ondersteunen.  Er staat momenteel Catalina op (16gb ram, 256gb ssd, i5 2,5 ggz dual orde processor).

Op zich draait hij vlot, alleen als we spellen op Facebook spelen of websites met veel animaties gaat hij soms wel erg traag.  Wat ik het lastigste vind is dat wanneer er films op YouTube bekeken worden, en ik doe een ander programma open waardoor YouTube in de achtergrond blijft spelen, beginnen de filmpjes telkens na een 10-tal seconden serieus te haperen.

Komt dit door beperkingen in de hardware?Heb enkele maanden geleden een nieuwe installatie van het os gedaan.

Ben eigenlijk aan het twijfelen om geen nieuwe mac-mini aan te kopen.

Grts,

Bert

Bijdrager
    KR1275

Ja, komt door de hardware. Ik had tot een paar maanden terug de 2.3 4-core mini 2012 en die is gewoon te zwak voor zware spellen. Dat komt met name door de videokaart. 4K kan er ook niet op en HD ging in FCP al niet meer vloeiend.

Mooie gelegenheid om over te stappen op een M1…

Bijdrager
    wouter57

Zet je systeem terug naar Mojave en ga lekker verder met wat je deed op je mac mini. Heb de mijne ook teruggezet op de mac mini 2012 (i7 16 ram) met een usb stick waar de installer nog opstond. Dan hoef je voorlopig geen nieuwe te kopen. God weet wat je tegen komt met die M1 chip. Toen Apple overstapte van de PowerPc naar Intel zat Steve Jobs er bovenop en vielen de problemen wel mee. Maar nu zit er een soort van een rariteitenkabinet aan de top.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door wouter57.
    Bijdrager
    Tegenwind

De interne videochip (Intel HD 4000) is inderdaad een beetje de zwakste schakel van deze machine. Games en/ of andere zware grafische taken kun je hier over het algemeen niet (meer) op draaien.
    Wat spelletjes in Facebook en het afspelen van Youtube in de achtergrond betreft zou je misschien nog een andere webbrowser kunnen proberen, tenzij dit 4K video is kan ik me niet voorstellen dat dit een probleem zou moeten zijn.

Wat de OS-updates betreft mag je van Apple niet meer verder updaten, maar het is nog niet helemaal zeker of het daadwerkelijk ook niet meer kan.
    Voor Sierra t/m Catalina zijn onofficiële patches waarmee je de nieuwere OS-versies toch nog op oudere hardware kunt draaien.
    Voor Big Sur schijnt het moeilijker te zijn voor de oudere modellen, maar voor de 2012- en 13 modellen die qua hardware features nagenoeg gelijk zijn aan die van 2014 die nog wél worden ondersteund, schijnt het vrij makkelijk te zijn. Dit is dus enkel nog een kwestie van tijd:)

Zie hier voor meer info: https://forums.macrumors.com/threads/macos-11-big-sur-on-unsupported-macs-thread.2242172/

Macs officially compatible with macOS Catalina but have been dropped from official support in macOS Big Sur:
    – These Macs so far are capable of running Big Sur properly, but WiFi is not yet fully stable (except on iMac14,x, i.e. Late 2013 iMacs), and (at least on iMac14,x) Fusion Drive performance is significantly slower than on previous macOS releases. See FAQ for more information.

2012 and Early 2013 MacBook ProMacBookPro9,x
    MacBookPro10,x
    2012 MacBook AirMacBookAir5,x
    2012 and 2013 iMaciMac13,x
    iMac14,x
    2012 Mac mini Macmini6,x

Bijdrager
    computer space

Raar, ik heb er welliswaar 2x SSD in raid 0 inzitten, maar onder El Capitan draait ie 4K video met 2 vingers in de neus, ook op de achtergrond. Denk dat je iets met software fout doet. Monteren van 4K in FCP gaat ook als een dolle, en het uiteindelijke renderen 4K video op ongeveer 1,5x afspeelsnelheid zonder dat ik proxyfiles op de achtergrond laat renderen (10min video rendert in 15 minturen).

Bijdrager
    KR1275

Mijn 2012 draaide onder Mojave, omdat ik nog 32 bit programma’s had.

4K stotterde en sowieso heeft een 2012 geen 4K output.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.