12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Wieter

Mac OS 9.2.2

Goede dag,

Ik heb een vervelend voorval..

Om grafisch werk te scannen heb ik een Scitex Eversmart Pro scanner, een oudere maar erg goede scanner werkend via de SCSI poort en op software tot Mac OS 9.2.2.

Toen ik de scanner (2dehands) heb aangekocht zat er een beige G3 Macintosh PowerPC (minitower) bij waar de software voor de scanner op staat en hij ook werkend op is. De PowerPC draait op OS 8.1.
    Het probleem is dat deze bijgeleverde G3 geen usb poort heeft zodat ik de bestanden er ook weer af kan halen, ze vallen veel te groot uit om te branden op floppy, ZIP, JAZ, …

Omdat ik wat oudere Mac’s had rondslingeren dacht ik na wat googlewerk AppleShare te gebruiken om de gescande bestanden via de ethernet poort (crossover) over te brengen naar een meer moderne computer. Helaas waren degene die ik had liggen al net te modern omdat ze op OS X draaiden. Dus.. heb ik er nog een PowerMac G4 met SCSI en USB op os 9.2.2 bijgekocht.
    Het idee is dan via ethernet de benodigde software van de scanner over te zetten zodat ik de beige G3 niet meer hoef te gebruiken en kan scannen op de G4. Na het scannen kan ik de bestanden dan via de USB-poort overbrengen zodat ik ze op een meer moderne computer kan Photoshoppen.

Helaas stoot ik nu op het volgend: de G4 start op al gastgebruiker en daardoor kan ik AppleShare en veel andere functies niet gebruiken. Ik krijg ook geen keuzemenu om de gebruiker te kiezen. Als ik opstart met de command key ingedrukt krijg ik wel een pagina om een gebruiker en wachtwoord in te typen, maar de verkoper weet deze gegevens helaas niet.

Een cd met het besturingsysteem OS 9.2.2 heb ik helaas niet.

Nu is dus de vraag of ik het systeem zonder de originele software in modus gastgebruiker kan resetten zodat ik alle functies kan gebruiken (zodat ik hoofdgebruiker ben). Of heb ik daarvoor toch een cd met OS 9.2.2 nodig, en heeft er per toeval iemand dit nog liggen?

Vergeef me dat ik nogal een computerleek ben:)

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat je nodig hebt zijn, lijkt me, de installatieschijven van die PowerMac — of een algemene Mac OS X-installatieschijf van een versie die daarop werkt. Je kunt dan Rosetta gebruiken om OS 9-programma’s aan de praat te krijgen terwijl je onder Mac OS X werkt en dus alle voordelen van die laatste ook hebt.

Bijdrager
    Wieter

Hartelijk dank voor je reactie.

Dus installatieschijven voor Mac OS 9.2.2 zodat ik het besturingsysteem opnieuw op de G4 kan installeren? Als het dan er opnieuw opstaat koppel ik de G3 en G4 met elkaar via ethernet en zet ik de software voor de scanner over?

Bijdrager
    OMT-fan

Ik heb hier nog de beide installatie systeemschijven van 9.02

Weet niet of dit een oplossing voor je kan zijn.

Laat maar weten.

Moderator
    Night

En anders kun je de macOS 9.2.2 boot disk gewoon downloaden en op CD branden:

http://macos9lives.com/smforum/index.php?topic=2109.0

Bijdrager
    Wieter

Ok, gewoon downloaden en op een cd’tje branden.

Dat zal ik eerst al eens proberen. Als dat niet werkt zullen het de originele worden.

Erg bedankt al om mee te denken!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Wieter op 5 januari 2020 om 10:52</p>
    Dus installatieschijven voor Mac OS 9.2.2 zodat ik het besturingsysteem opnieuw op de G4 kan installeren? Als het dan er opnieuw opstaat koppel ik de G3 en G4 met elkaar via ethernet en zet ik de software voor de scanner over?

Wat ik bedoelde was een Mac OS X-installatieschijf, zodat je een versie van Mac OS X met Rosetta erop kunt zetten. De scansoftware zal (waarschijnlijk) onder Rosetta werken, maar verder zit je in een OS X-omgeving die als het goed is veel makkelijker kan praten met modernere versies van OS X/macOS — en vertrouwder aanvoelt voor jou, vermoed ik:)

Bijdrager
    Wieter

Opgegroeid met Windows en m’n eerste eigen Mac was net op OS X inderdaad:)

Maar omdat we de uitdaging niet uit de weg gaan heb ik eindelijk toch die OS 9.2.2 gedownload en op een schijfje gebrand. Blijkbaar is die software van de scanner toch echt lastig onder wat het werkt (een latere versie van de scanner niet zo want die heeft zelfs firewire).

Alle functies van de G4 zijn alleszins nu weer bruikbaar en ik ben er zelfs in geslaagd files te sharen tussen de twee computers! Dat wil dus zeggen dat ik de software van de scanner heb kunnen overzetten.

Nu loop ik helaas wel tegen het volgende aan. De G4 heeft dus een adaptec 7850 pci SCSI kaart maar blijkbaar geen driver ervoor want bij de installatie van de software van de scanner kan er geen verbinding worden gemaakt.

Bijkomend dus, waar kan ik hiervoor een driver vinden voor Mac OS 9.2.2?

Alvast bedankt iedereen voor jullie input!

Bijdrager
    bupaul

Misschien werkt niet maar heb je al geprobeerd om de computer te koppelen aan een nieuwere met een ethernet cross kabel. Bij ons op het werk werden “vroeger” de computers zo met elkaar verbonden. Ik weet alleen niet meer of je zo ook bestanden kon overzetten.

Bijdrager
    Wieter

Hoi BuPaul,

Zoals ik in m’n vorige post beschrijf is het me inderdaad via ethernet gelukt de G3 en G4 met elkaar te verbinden. Op deze manier kan ik inderdaad via Fileshare bestanden heen en weer kopiëren.

Waar ik nu tegenaan loop is dat de SCSI poort (adaptec 7850) op de G4 niet wil werken. Hij wordt blijkbaar ook niet herkent. Nu wil ik misschien de drivers ervoor installeren? Maar waar vind ik deze voor OS 9.2.2

Bedankt al!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Even zoeken op de fabrikant plus modelnaam van de kaart?

Bijdrager
    Wieter

Even een berichtje dat het me uiteindelijk gelukt is verbinding te maken via de scsi poort tussen de G4 en de scanner. Een driver vinden was niet erg gemakkelijk en eerst wilde het ook niet werken, maar na enkele scsi ondersteunende programma’s te installeren herkende OS 9.2 ineens wel de pci kaart en alles wat ik erop aan sloot.

Hartelijk bedankt voor jullie input!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.