9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    BartFolkers

Mac opschonen/herstellen

Hoi,

Ik heb nu een MacBook air (mid 2012) sinds ongeveer twee weken en ben er erg blij mee. Ik stoor mij alleen aan één ding, als ik gewoon bezig ben op mijn mac met bijv. wat bestanden verplaatsen in Finder dingen zoeken en openen, e-mail bekijken enz. begind hij regelmatig gewoon vast en ben ik (vaak) genoodzaakt om de powerkop lang in te drukken tot dat hij uit gaat of heel lang te wachten. Ik vind het teleurstellend dat als ik veel geld voor een mac betaal dat die mac regelmatig lang begint te laden of zelfs vast loopt. Heeft iemand een idee hoe ik hem een keer kan opschonen of een soort check kan laten doen om te kijken of er iets niet klopt of zo iets (of zelfs eventueel kan herstellen)?
    Alvast bedankt!

Bijdrager
    Yggdrasil

Wat je zeker niet moet beginnen doen zijn programmaatjes als OnyX of CCleaner installeren. Probeer eens het volgende:

Schijfhulpprogramma > Controleer schijf

Mochten er problemen zijn met je harde schijf (in jouw geval je flash geheugen) wordt dat daar netjes gemeld in rode letters. Als de schijf oké is, dan wordt dat in het groen weergegeven.

Noot: Je Mac veelvuldig ‘hard’ uitzetten met de Aan/Uit knop is ook helemaal niet goed voor je harde schijf.

Bijdrager
    Rholerio

Ben het eens met Niiiiiick het zomaar uitzetten van je MacBook is niet goed. Maar als er iets is met je schijf zal ik als ik jou even naar Apple bellen, vooral omdat die pas 2 weken oud is.;)

Bijdrager
    T-sec

Veel oud Windows gebruikers zijn snel geneigd om naar zgn. opschoonprogramma’s te grijpen zoals IceClean of CC Cleaner varianten voor de Mac. En zoals velen weten is dit onzin en kan het je Mac zelf softwarematig beschadigen. Een Mac houdt zich zelf bij en behoeft geen handmatige opschoningen.
    Mocht je HDD vollopen, dan kun je wel prestatieverminderingen verwachten en die los je op door data te lozen. Doet je HDD of OSX vanaf nieuwstaat gelijk raar, dan is er mogelijk een hardwarefout.
    Kies inderdaad het progje “schijfhulpprogramma” in je Utilities en laat je HDD scannen op fouten, etc.

Bijdrager
    BartFolkers

Bedankt allemaal!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Inderdaad, een Mac van een paar weken mag dit niet doen, aangenomen dat je zelf nog niet zo veel third-party apps hebt geïnstalleerd. Start eens op in safe-mode en daarna normaal opstarten. Misschien helpt dit. En maak even een tijdelijk vers account aan om te kijken of het daarin na verloop van tijd ook traag gaat. In dat geval ligt het zeer waarschijnlijk aan de drive.
    Kijk ook even in ‘activiteitenweergave’ in de map hulpprogramma’s of er een proces is dat veel %CPU vraagt (selecteer dan ‘alle processen’)

Bijdrager
    dsm

Kan het niet laten om te zeggen: het is inderdaad zo dat je Mac niet al die opschoonprogramma’s nodig heeft als bij Windows het geval is. Ik kan echter wel uit eigen ervaring zeggen dat iDefrag uitstekende software is om je harddisk mee te defragmenteren. iDefrag doet dat echt veel beter dan je Mac dat zelf doet en je merkt ook verschil in de snelheid waarmee je laptop opstart.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@dsm
    Een Mac van een paar weken oud heeft geen gefragmenteerde harde schijf dus dat helpt de TS niet. En ik betwijfel echt of je het verschil bemerkt met de sowieso snelle schijven van tegenwoordig, want dat zit voornamelijk tussen de oren. (Tijdens opstarten b.v. heeft de Mac nauwelijks last van fragmentatie omdat het systeem op de snelst bereikbare track staat die zelden veranderd van inhoud.) OS-X defragmenteert prima want ooit testte ik de fragmentatie op een 3 jaar oude schijf, die fragmentatie was nog geen 2%.

Bovendien duurt het e.v.t. defragmenteren van harde schijven met grote capaciteit erg lang met weinig resultaat als gevolg.

Bijdrager
    dsm

@Hendrik

Inderdaad, een Mac van een paar weken oud heeft geen gefragmenteerde schijf…. maar dat zei toch ook niet? Ik heb niets meer of minder gezegd dan wat mijn ervaring met iDefrag is. En bij zit dat effect niet tussen de oren: ik kan gewoon zien en vaststellen dat mijn Mac na volledige defragmentatie (en ja, dat duurt uren, maar ik laat ‘m graag een nachtje defragmenteren) sneller opstart. Ik heb het dan niet per sé over OSX zelf, maar er wordt bij mij van alles geladen tijdens het opstarten (zoals: Little Snitch, Knox, Hazel, Cookies, en nog een aantal dingen) en de hele boel laadt gewoon veel sneller.

Ik wil niets afdingen op jouw ervaringen, maar ik kan gewoon zien dat OSX op mijn harde schijf uiteindelijk allerlei gaten laat vallen en dat ie – ik zei het al – gewoon sneller opstart.

The proof of the pudding is in the eating…

grt!:lol:

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.