22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    RiFF

Mac op studiomonitors aansluiten

Hallo,

Ik wil mijn MacBook ‘rechtstreeks’ op mijn twee studiomonitoren aansluiten. Hoe kan ik dit doen? Zoals jullie wellicht weten heeft de MacBook een minijack stereo-uitgang. Mijn monitorboxen hebben zowel een jack als een XLR input. Welk verloopstukje o.i.d. heb ik nodig?

Thanks alvast:)

Bijdrager
    Antrios

Hoi RiFF,

Als je een snoer neemt met aan beide einden een stereo-minijack, en op een van de einden een verloopje doet van minijack naar jack (zit tegenwoordig bij bijna elke koptelefoon) dan ben je volgens mij klaar.

groet

Marco

Bijdrager
    RiFF

Hoi Marco,

Bedankt voor je reactie. Volgens mij kan het echter niet zo, omdat de inputs op de monitor mono zijn (neem ik aan?). Ik zou dan dus het kabeltje dat uit de MacBook gaat moeten splitten naar twee jacks, maar volgens mij kan dit niet…

Bijdrager
    Antrios

Hm, da’s waar. Op http://www.improver.nl/easysubpage0020.html vind je allerlei verloopjes van stereo naar mono jack. Maar dan krijg je natuurlijk alleen je linker- of alleen je rechter kanaal van je macbook op 1 van je monitors. Ik kan geen verloopje vinden dat je stereo jack naar 2 mono jacks omzet. Wellicht kan een electronicazaak je verder helpen. En anders zal je misschien zelf moeten gaan solderen…

groet

Marco

Bijdrager
    RiFF

Ik heb hier wel nog een mixer liggen. Volgens mij zitten hier wel twee outputs met jack-kabels op… dan maar op die manier;)

Thanks!

Bijdrager
    awi

zoek even of er een breakout box bestaat die bijvoorbeeld van firewire of USB gebruik kan maken met output naar jack of XLR

ik weet niet of je de audio zomaar naar je FW of USB kan sturen..iets om uit te zoeken

Bijdrager
    pascal75

ff een ander vraagje… ik heb mijn mac ook op studio monitor boxen aangesloten,
    maar ik weet niet welke boxen jij hebt, maar moet je er geen versterker tussen zetten ?
    of zitten deze er bij jou al ingebouwd ?

Bijdrager
    RiFF

Ik heb actieve boxen, versterker dus ingebouwd. Hoe heb jij ze aangesloten?

Bijdrager
    AppelJuice

Als je een stereo kabel koopt van jack 3.5 naar tulp “male” kun je op de uiteinden de volgende plug steken waarmee je weer in je boxen kunt inpluggen.

Die kabel kun je zo lang kopen als je wilt, je kunt hem dan los van elkaar trekken om bij je linker en rechter monitor te komen.

Voorzover ik het kan zien/lezen moet dit werken en ben je onder 10 euro kwijt.

Bijdrager
    jspr

Makkelijkste en beste is om een Audio interface te kopen die via USB of Firewire gaat.
    Hier heb je alle aansluitingen op zitten om je speakers op aan te sluiten.

Als je actieve speakers hebt, kun je het signaal via jack of RCA kabels vanuit die Audio interface in je speakers stoppen, heb je passieve speakers kun je het signaal eerst via een versterker laten lopen.

m-audio heeft wel goede interfaces.

Bijdrager
    vogel

De oplossing van Appeljuice is een stuk goedkoper.

Bijdrager
    jspr

Klopt.

Hij heeft het niet over kwaliteit gehad, dus ik draag een “betere” oplossing aan :wink:

Bijdrager
    Mattheus

Een beetje muziekwinkel heeft wel een kabeltje liggen welke een verloop is van minijack naar 2x jack. En waarschijnlijk ben je voor slechts 10 euro klaar. Onderschat overigens Coreaudio niet (ingebouwd in je mac) klinkt echt goed, maar wil je voor een nog betere kwliteit gaan dan zou je kunnen overwegen om ook nog eens een interface erbij te kunnen kopen. Je moet rekenen dat je dan wel wat extra geld kwijt bent!

Bijdrager
    AppelJuice
    ”jspr”

Klopt.

Hij heeft het niet over kwaliteit gehad, dus ik draag een “betere” oplossing aan :wink:

Met een Imic van Griffin heb je voor iets van 45,- geloof ik, ook al een (veel) betere extra audio uitgang, ik weet niet welke Audio interface je in gedachten had maar de meeste zijn wel redelijk prijzig!

Bijdrager
    pascal75

Ik werk inderdaad ook met de kabel die applejuice beschrijft, echter kijk wel een beetje naar de dikte van de kabel…
    je kan ze inderdaad voor onder de 10 euro kopen, maar als je zoals ik een kabel van goede kwaliteit koopt van 6 meter dan kan je al snel rekenen op een euro of 30, en ik zou als ik jou was niet gaan bezuinigen op de kabels… tenzij ze natuurlijk vlak bij je mac staan, dan zal het niet zo veel problemen geven !

Bijdrager
    RiFF

Een audio interface komt er wel aan, moet nog ff doorsparen voor mijn Pro Tools setje:p

Ik heb nog een actieve mixer liggen zoals ik typte, ik kan ze hier toch ook op aansluiten? Via de stereo-uit van de Mac met een minijack-tulp kabeltje op de TAPE IN van de mixer, en dan via de MAIN OUT met twee jack kabels naar de monitors? Of werkt dit niet? Er zit ook nog een REC OUT op de mixer, maar dit is een tulpaansluiting.

Ik zit nu op mijn werk dus kan het straks pas uitproberen;)

Het zou fijn zijn als iemand wist of je via de MAIN OUT van een mixer die monitortjes erop aan kan sluiten!

Het gaat om deze output:

Bijdrager
    themacs

Volgens mij is dit juist de bedoeling en dus geen enkel probleem.
    Enjoy! :)

Bijdrager
    RiFF

Okee:)

Ik twijfelde omdat de MAIN OUT onder het kopje EQUALIZER staat, en de outputs die ik normaal voor de mixer gebruik achterop het apparaat zitten. Dit zijn Speakons.

Ik ga het straks proberen, ik post hier of het wel of niet lukt;)

Bijdrager
    RiFF

Even voor de zekerheid: ik kan toch gewoon actieve speakers op een actieve mixer aansluiten zonder dat de boel ontploft?

Bijdrager
    AppelJuice

Ja moet wel kunnen. Even een goede werkwijze uitvogelen of de mixer heel zacht naar de output sturen en op de monitors het volume regelen of juist de monitoren op een vast volume zetten en daarna het niveau op de mixer regelen.

Bijdrager
    RiFF

Het werkt:)

Het volume op de mixer heb ik vrij laag staan, de monitors op de helft!

Probleem opgelost:D Wat een geluid!

Bijdrager
    RiFF

Nog even een aanvulling: ik heb net een kabel gekocht met aan de ene kant een minijack en aan de andere kant twee jacks, zodat ik de mixer niet meer nodig heb.

Die kabels bestaan dus gewoon:)

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.