16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    gio5

Mac op andere laptops dan Macbook….

Als ik een laptop koop en er staat Windows op geïnstalleerd kan ik dan ook Apple erop installeren.
    En ten tweede als ik een laptop heb en er is Windows Vista op geïnstalleerd , hoe kan ik dan Apple erop krijgen zonder de Windows te verliezen want er zijn geen Windows installeer CD’s bij zoals bij een Mac.

Bijdrager
    Merkava

Niet, Mac OS X kun je niet installeren op een windhoos laptop.
    Alleen op de apparatuur van Apple voorzien van Intel processoren kun je Mac OS X en windhoos installeren.

Bijdrager
    Festinger

Het antwoord van Merkava is niet geheel correct.

Mac OS X kun je wel installeren op een windows laptop, maar het is niet zo eenvoudig.

Daarbij wordt het als ‘niet legaal’ beschouwd omdat in de licentie van OS X staat dat je het alleen op Apple hardware mag installeren.

De reacties van sommigen op dit forum zijn vaak niet zo vriendelijk, als je toch probeert om OS X op een gewone windows laptop te installeren. Dat komt waarschijnlijk omdat sommigen wat meer emotioneel betrokken zijn bij het fenomeen “apple” als anderen.

Voor de info: Je kunt windows en OSX op 1 notebook installeren, ook zonder je windows partitie te verliezen. OSX kan zeer stabiel werken op een windows laptop. De manier waarop zul je elders op internet moeten zoeken en vinden. Bijvoorbeeld hier. Het kan ook zeker niet op elke laptop, en dus zul je de keuze van de laptop moeten laten afhangen van de compatibiliteit met OSX. Het is al met al meer moeite dan het kopen van een Macbook of macbook pro.
    Maar het kan wel.:-)

Bijdrager
    Merkava

De reacties van sommigen op dit forum zijn vaak niet zo vriendelijk, als je toch probeert om OS X op een gewone windows laptop te installeren. Dat komt waarschijnlijk omdat sommigen wat meer emotioneel betrokken zijn bij het fenomeen “apple” als anderen.

Omdat je deze reactie plaatst na die van mij ga ik er vanuit dat je mij een onvriendelijke en emotioneel bij Apple betrokken Fan boy vind, en dat allemaal gebasseerd op het feit dat ik op een eenvoudige vraag een eenvoudig antwoord geef.

Om Festinger even op zijn eigen zeiktoon te corrigeren.

Het antwoord van Festinger is niet geheel correct.

Mac OS X kun je wel installeren op een windows laptop, maar het is niet zo eenvoudig.

In sommige gevallen zul je zelf drivers moeten schrijven en in sommige gevallen misschien ook een eigen bios versie moeten maken, ook moet je misschien even de driver aanpassen voor de grafische kaart.

De mogelijkheden worden slechts beperkt door je eigen fantasie.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Merkava”

Omdat je deze reactie plaatst na die van mij ga ik er vanuit dat je mij een onvriendelijke en emotioneel bij Apple betrokken Fan boy vind, en dat allemaal gebasseerd op het feit dat ik op een eenvoudige vraag een eenvoudig antwoord geef.

Om Festinger even op zijn eigen zeiktoon te corrigeren.

Met het verkeerde been uit bed gestapt … ?

Ik lees niks in Festingers bericht waaruit ik opmaak dat hij jou onvriendelijk en/of emotioneel betrokken vindt — alleen dat dat soort reacties op dit forum nog wel eens voorkomen (wat trouwens ook mijn observatie is). Uit jouw eigen reactie daarop concludeer ik dan vooral weer dat Festinger misschien niet helemáál ongelijk heeft;)

Bijdrager
    Festinger

@Merkava
    Om een misverstand recht te zetten: Ik ging er niet vanuit dat jij een onvriendelijk persoon zou zijn.

Mijn ervaring is, (zoals ik al suggereerde) dat sommigen (niet persé jij) onvriendelijk reageren als je ze op sommige mogelijkheden en waarheden wijst. Daarom is het misschien beter de informatie over dit onderwerp elders te zoeken. Ik wilde met mijn posting alleen een meer bij de waarheid liggend antwoord geven.
    Ik zal niet op de details van je correctie ingaan, mijn informatie was correct, de rest staat elders.

Je reageert ook onvriendelijk, dat had wat mij betreft niet gehoeven.:? Maar iedereen heeft wel eens een niet zo goed humeur natuurlijk, misschien is dat bij jou nu ook het geval.

Kortom, ik kan me verder wel vinden in het antwoord van Jakko Westerbeke.:-)

Bijdrager
    Merkava
    ”Festinger”

Ik wilde met mijn posting alleen een meer bij de waarheid liggend antwoord geven.

Please define “waarheid”

Bijdrager
    klaus

Merkava, niet zo moeilijk doen en blijven doorzeuren… Ik merk ook geen enkele onvriendelijke toon in de reactie van Festinger.

Bijdrager
    Brent146

Je kan Apple niet installeren, maar wel Mac OS X. Er zijn methodes om OS X te installeren op een gewone PC, maar legaal kan het niet. OS X kan enkel op een Mac worden geïnstalleerd.

Bijdrager
    Festinger

Ohh ik had ook nooit zo serieus moeten reageren :sealed:

@ merkava:

Please define “waarheid”

Ik waardeer je vriendelijkheid in deze. Je begint immers met “please”!.:)

Maar met ‘please define waarheid’ begeeft men zich al snel op een te filosofisch (en mogelijk off-topic) pad.

Ik zal het daarom over een andere boeg gooien. Het gaat hier om een typische Bassie en Adriaan redenering.

Een dialoog uit één van hun optredens:

Bassie: Oh, Adriaan!, die meneer kijkt best wel sip, zal ik eens op mijn kop gaan staan?
    (Bassie is aardig en wil op zijn kop gaan staan om de man op te vrolijken)

Adriaan: Nee joh Bassie!, dat kun je toch niet doen!?!
    (Adriaan wijst hier op de een bepaalde sociale norm, namelijk dat je in het publiek niet zomaar op je kop gaat staan. Daarbij is het misschien zelfs verboden (volgens de in de maatschappij heersende regels) ).

Bassie (voegt daad bij woord): Ja hoor!, kijk maar, ik kan heel goed op mijn kop gaan staan!.

Tot zover deze dialoog. 8)

Op je kop gaan staan kan moeilijk zijn, maar, het kan wel.:P

Bijdrager
    Oppie
    ”klaus”

Merkava, niet zo moeilijk doen en blijven doorzeuren… Ik merk ook geen enkele onvriendelijke toon in de reactie van Festinger.

Ik wel…

Zo zie je maar: veel is een kwestie van perceptie.

Verder denk ik dat Merkava de beste reactie had op de vraag van TS, want als je die goed doorleest, dan krijg je toch wel het sterke gevoel dat waar Festinger naar refereert, niet is weggelegd voor TS…

Bijdrager
    Festinger

@Oppie:

klaus schreef:

Ik wel…
    Zo zie je maar: veel is een kwestie van perceptie.

Maar waar merk je dan een onvriendelijke toon in mijn reactie? Zou je daar iets meer over kunnen zeggen?

Ik besef heel goed dat we hier echt of topic gaan, want de TS vraagt iets anders. Maar er wordt hier in publiek iets gebezigd over de toon van mijn reacties en dat raakt me. Ik probeer meestal zo vriendelijk mogelijk te blijven. Uiteindelijk wordt de wereld daar mooier van:-) (denk ik dan). Normaal gesproken hoeft een ieder die zich vriendelijk gedraagt dat vriendelijke gedrag gelukkig niet uit te leggen.

Ik had de bedoeling om informatief te zijn. Wellicht hadden de TS en andere lezers iets aan een antwoord met enige nuance, dat _was_ de redenatie. Het was zeker niet mijn bedoeling om een onvriendelijke toon aan te slaan. Dat die perceptie anders kan zijn zou kunnen. Al weet ik nu nog niet hoe. Maar dan hoop ik maar dat er maar weinig zijn die die perceptie hebben.

@Oppie en andere topic lezers.
    Zoals gezegd, op topics die aan dit onderwerp raken komen nog wel eens onvriendelijkheden voor. Een kenmerk van een forum is dat mensen informatief zijn (gelukkig maar). Dat feit staat los van de door mij gegeven informatie want die had iemand anders net zo goed kunnen geven. Met mijn paragraafje waarin ik aangeef dat sommige reacties onvriendelijk zouden kunnen zijn/worden wilde ik de (ik neem aan gewoon vriendelijke) TS en andere lezers voorbereiden.
    Verder hoopte ik eigenlijk dat er in ieder geval op mijn onschuldige en vriendelijke informatie geen onvriendelijke reacties zouden volgen. Dat was misschien wat naïef. :|

Bijdrager
    Oppie

Ach, onvriendelijk is een groot woord.

Maar het is een beetje de toon; de opmerking waar Merkava vervolgens over viel, was op dat moment onnodig, niemand deed er nog onaardig over, en ik had ook niet het idee dat dat zou gebeuren, maar nu werd het wel een ‘self-fulfilling prophesy’.

Verder is “wordt het als ‘niet legaal’ beschouwd” natuurlijk hier gewoon illegaal. Beetje vreemde omschrijving van de materie, en vooral het in je eigen straatje redeneren. (Niet dat het mij verder uit maakt hoor, of je het doet of niet.)

En zoals ik al zie: uit de toon en omschrijving van de post van TS (is Gio5 er nog, eigenlijk?) kun je m.i. op maken dat dit geen materie voor hem is.

Bijdrager
    Festinger

Ok dan zijn we het gelukkig bijna eens:-) Dat is wat mij betreft voldoende.
    Het verschil of de overeenkomst tussen ‘illegaal’ of ‘niet legaal’, dat is weer een hele andere discussie.
    Zonder beeldspraak, ik neem me regelmatig voor om niet schuin de straat over te steken, en om niet door het rode licht te fietsen. Verder ben ik blij dat ik wat dat betreft niet in Singapore woon.
    (je begrijpt hoop ik wat ik bedoel, en verder, china is vast weer een heel ander verhaal?:-) )

Als de TS er nog is denkt hij waarschijnlijk “nou, nou.. ”:P

Nog een motto voor deze dag (en misschien een slot voor dit topic):
    — Alles wat je voedt dat groeit! —
    (dat geldt voor positieve en negatieve dingen, maar het is natuurlijk handig om vooral de positieve dingen te laten groeien …. )

Voor één keer mijn huidige hard en software in de signature:
    — Dell Optiplex Gx240 P4 1,8 Ghz, 512mb 40Gb hd, genuine windows XP SP2 —
    (( (geweldig toch? Hij doet het, en ook nog legaal! 8) ))

Bijdrager
    Merkava
    ”Festinger”

Nog een motto voor deze dag (en misschien een slot voor dit topic):
    — Alles wat je voedt dat groeit! —
    (dat geldt voor positieve en negatieve dingen, maar het is natuurlijk handig om vooral de positieve dingen te laten groeien …. )

Practice what you preach.

Bijdrager
    Barney1985
    ”gio5″

Als ik een laptop koop en er staat Windows op geïnstalleerd kan ik dan ook Apple erop installeren.
    En ten tweede als ik een laptop heb en er is Windows Vista op geïnstalleerd , hoe kan ik dan Apple erop krijgen zonder de Windows te verliezen want er zijn geen Windows installeer CD’s bij zoals bij een Mac.

Hierna idd een slotje: het korte en bondige antwoord is dat we het je
    niet aanraden om OSX op een windows laptop te draaien, want:

:apple: het is illegaal en technisch moeilijk (drivers etc.)
    :apple: wij zijn allen in meer of mindere mate van mening dat OSX lekker werkt, Windows niet
    :apple: windows XP of Vista op een mac wel kan (Bootcamp, parallels) en niet illegaal is

Hope it helped!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.