10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Caropower

Mac of windows

Waarschijnlijk is dit al tig keer gevraagd, alvast mijn excuses maar kom er echt niet uit. Ik heb er al heel veel over gelezen maar kan geen keuze maken, aangezien het voor mij een hele investering zal zijn.

Ik ga een nieuwe pc of laptop aanschaffen, wat ik iig zeker weet is dat ik een NAS aan ga schaffen en sowieso een los scherm. Waarschijnlijk een synology met 2 harde schijven (DS214) en de LG 34 4M95.

Allereerst twijfel ik of ik over ga op Mac of niet, op dit moment heb ik geen noemenswaardige laptop of software. Ik ga het gebruiken om foto’s en video’s te bewerken, dit doe ik momenteel nog met gratis software omdat ik er pas sinds kort mee bezig ben maar mijn huidige computer is hier niet geschikt voor. Verder eigenlijk allerlei dingen zoals websites bouwen, films downloaden etc behalve gamen. En uiteraard alles wat op de mobiel, ipad en andere pc staat zal dan worden opgeslagen op de nas.

Als ik voor Mac ga dan wordt het of de mac mini of macbook, voor zover mijn kennis ga heb ik niet veel opslag capaciteit nodig omdat ik met een nas ga werken.
    Ga ik voor een Windows computer heb ik gekeken om er zelf één te bouwen, zoiets als een Acer Aspire Predator G3-605 !9940 of een laptop. Heb nu een Toshiba op het oog.

Graag jullie advies, reactie want misschien zie ik iets over het hoofd of klopt het niet.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Pietje13

Je zit op een Apple forum: waarschijnlijk zat het gros hier je een Mac mini aanraden. Ik ook, want OSx heerlijk. Het enige waar OSx ongeschikt voor is is gamen, en dat doe je toch niet. Mocht je dat in een later stadium toch wel willen doen kun je altijd nog bootcamp installeren. De foto en video bewerk programma’s zijn ook gewoon beschikbaar voor OSx. De hele Adobe reeks is verkrijgbaar en Apple heeft zelf iMovie.

Over het algemeen wordt hier op OMT aangeraden om nooit de instap Mac mini te nemen: kies minimaal de 2,6GHz processor want die is zijn meerprijs waard. Ga daarbij voor een SSD of Fusion drive. Die snelheidswinst gaat je elke dag plezier opleveren. Het klopt dat je niet veel opslagruimte nodig hebt als je een NAS hebt en die ook actief gebruikt (dus al je downloads meteen op de NAS zetten en van je computer afgooien), daarom zou 128GB SSD al genoeg zijn. Momenteel is deze niet nieuw te krijgen bij Apple maar wellicht kom je met een beetje zoeken nog een model van vorig jaar tegen.

Ten slotte nog de mededeling dat over het algemeen ook wordt beweerd dat puur qua hardware Apple (en dus ook de Mac mini) zwaar overpriced is. Dit betekent dat je voor de helft van het geld van de nieuwprijs van een Mac mini een gelijkwaardige Windows machine kunt bouwen. Uiteraard is deze dan niet zo compact en kun je er geen (althans niet makkelijk) OSx op draaien. Neem dit mee in je overweging.

Verder zal je de knoop toch echt zelf moeten doorhakken.

Bijdrager
    computer space

Bij een Mini kun je ook nog een 2012 model van Marktplaats oid overwegen (of misschien is ie nog ergens nieuw te koop).
    Die is ongeveer even snel als de 2015 2.6Ghz, maar zelf te updaten: 16GB, 2x SSD in Raid 0, allemaal voor een appel en een ei zelf te doen, i.p.v. zwaar overpriced bij Apple zolang onze fantastische munt zwaar ondergewaardeerd is.

Overigens is de MacMini, los van de keuze voor het OS nog altijd de beste desktop ooit. Zelfs een fantastische Windows desktop! Onder Windows kun je er zelfs zowaar best lekker op gamen.

Bijdrager
    tarun

Het grote voordeel van een Mac is dat het geheel vooral goed werkt. Met Windows heb ik vaak de ervaring dat je wel sneller bezig bent maar niet sneller werkt omdat je veel handelingen moet doen die niet nuttig zijn. Kost meer moeite om goed te houden. Een Mac gaat langer mee en is daardoor uiteindelijk zelfs wat goedkoper.

Bijdrager
    computer space

Caropower en Tarun: geen appels met peren vergelijken:
    Caropower vraagt nu: zal ik een Alfa Romeo of benzine kopen? Wil je verschil weten tussen Alfa en VW, of tussen benzine en diesel?

Je moet enerzijds een x86 machine kiezen die goed gebouwd is en lekker weinig afschrijft: zie MacMini
    Anderzijds kies je een OS: OSX, Windows, Linux. Die twee hebben weinig met elkaar te maken. De naadloze beleving van Mac-OSX is niet meer voorbehouden aan het Apple-kamp. Ook Windows op een Mini of OSX op een Surface Pro draaien “naadloos” zonder enge bios-schermen, tekst-modus etc.

Bijdrager
    websania

En dan nog even ter aanvulling op de “prijs”. Een mac is meer waardevast dan een computer. Ik heb een 6 jaar oude iMac – instapmodel in een dag verkocht voor 350 euro. Probeer dat maar eens met een pc van 6 jaar oud.
    Bovendien: toen ik nog een pc had, was het iedere twee jaar een nieuwe of upgraden van onderdelen. Mijn eerste iMac…zes jaar…

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Persoonlijk zou ik voor Windows kiezen, dat houdt je van de straat.

Bijdrager
    computer space

Ik draai Win8.1 op een Mac via Virtual Box, idem met OSX op de SFPro. Niet native, maar behoorlijk naadloos hoor.

Bijdrager
    Caropower

Het gaat de mac mini worden!! Heb de knoop doorgehakt, super bedankt allemaal voor het advies en de moeite!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.